تقریباً دو سال قبل بود که شرکت سایپا از محصول جدید خود به نام رهام رونمایی کرد. این خودرو بعد از کش و قوس‌های فراوان، در اسفند ماه پارسال نامش به شاهین تغییر کرد و خرداد امسال بود که برای نخستین بار، پیش فروش سایپا شاهین شروع شد. اکنون این شرکت کاتالوگ رسمی سایپا شاهین را منتشر کرده و می‌توانیم جزئیات کامل فنی و تجهیزاتی آن را ببینیم.

در کاتالوگ منتشر شده، امکانات نسخه آماده ورود به بازار این خودرو در مقایسه با نسخه اولیه که در نمایشگاه خودرو شیراز 97 رونمایی شده بود، کمتر شده‌اند. البته این موضوع با توجه به عدم توانایی سایپا در تأمین برخی قطعات و همچنین تحریم‌های صنعت خودرو، دور از ذهن نبود.

سایپا شاهین به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ 8 سوپاپ مجهز می‌باشد. این پیشرانه 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور داشته و به یک گیربکس 5 دنده دستی مجهز است. یک نکته مبهم کاتالوگ رسمی سایپا شاهین منتشر نکردن میزان دقیق مصرف سوخت این خودرو است.

یک خبر خوب برای آن دسته از افرادی که موفق به ثبت نام این محصول شده‌اند، این که شاهین دارای ترمزهای دیسکی خنک شونده در قسمت جلو و ترمز دیسکی در محور عقب است. جالب است بدانید مدتی است به بهانه تحریم صنعت خودرو، ایران خودرو و سایپا ترمز دیسکی را از محور عقب محصولات خود حذف کرده و ترمز کاسه‌ای را جایگزین کرده‌اند.

کاتالوگ رسمی سایپا شاهین

در بخش تجهیزات خودرو با توجه به کاتالوگ رسمی سایپا شاهین می‌توان این خودرو را در حال حاضر مجهزترین ترین خودرو ملی تولیدی دانست. به گونه‌ای که شاهین برخی امکانات بیشتری در مقایسه با رقیب اصلی خود یعنی دنا پلاس داشته که از آن جمله می‌توان به سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

از مهم‌ترین تجهیزات این خودرو موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • سانروف
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • چراغ روشنایی روز به همراه سنسور نور (اتولایت)
  • صفحه نمایش 7 اینچی به همراه نویگیشن
  • سیستم هشدار دهنده موانع عقب به همراه دوربین دید عقب
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه تنظیم زاویه الکتریکی
  • سیستم کمکی ترمز ABD، ABS، BAS به همراه صفحه نمایش هشدار تعویض دنده (GSI)
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه صفحه نمایش اختصاصی
  • دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان

همچنین باید اشاره کنیم که با نگاهی به کاتالوگ رسمی سایپا شاهین، برخی امکانات و تجهیزات آن از جمله کروز کنترل، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، رادار نقطه کور و چند مورد دیگر به طور کلی از روی این خودرو حذف شده‌اند.

با توجه به پیش پرداخت 80 میلیونی این خودرو، می‌توان انتظار قیمتی بین 155 الی 175 میلیون تومان برای سایپا شاهین داشت. البته هنوز معلوم نیست که با عنایت به افزایش نرخ دلار و برخی مسائل دیگر، قیمت تمام شده این خودرو برای مشتریان چقدر خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که قائم مقام گروه سایپا، امروز در صحبت‌هایی زمان ورود به بازار سایپا شاهین را تعیین کرده و گفته که این خودروی جدید شرکت سایپا، قرار است نیمه دوم امسال وارد بازار شود.