مرکز ملی آمار ایران امروز تورم بخش صنعت در سال ۹۷ را منتشر کرده که در گزارش آن، تورم تولید صنعت خودرو در مقایسه با سال ۹۶، رشدی ۳۲٫۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، طی سال ۹۶ تورم خودرو، روی عدد ۵/۲۳۹ بوده که با رشدی ۵/۳۲ درصدی در سال ۹۷ به عدد ۲/۳۱۷ رسیده است. رسیدن شاخص تورم به عدد ۲/۳۱۷ نشانگر رشد ۱۷/۳ برابری این شاخص به نسبت سال پایه یعنی سال ۱۳۹۰ (عدد شاخص ۱۰۰) است.

بدون شک رشد ۵/ ۳۲ درصدی این شاخص در سال ۹۷ به نسبت سال قبل از آن به بازگشت تحریم‌ها و افزایش هزینه شرکت‌های خودروساز در خطوط تولید ربط دارد. با این حال در حال حاضر هنوز تورم صنعت گران در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر در مقایسه با دور اول تحریم‌ها رشدی نکرده است.

در سال ۹۲ به نسبت سال پیش از آن تورم این بخش روی عدد ۲۰۴٫۳ بود. در آن سال این شاخص به نسبت سال قبل خود، رشدی ۵۶٫۶ درصدی نشان می‌داد.

همچنین نگاهی به تورم تولیدکننده در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر در طول چهار فصل سال ۹۷ گویای رشد فصلی تورم تولیدکننده در این سال می باشد؛ به گونه‌ای که نشانگر در بهار سال ۱۳۹۷ روی عدد ۲۶۴ متوقف شده است.

این در حالی می‌باشد که در دو فصل تابستان و پاییز همان سال به ترتیب با رشد ۲/۶ و ۶/۱۴ درصد به عدد ۵/۲۸۰ و ۷/۳۲۱ رسیده بود. این میزان رشد در زمستان سال قبل نیز به نسبت فصل پیش از آن با شتاب بیشتری ادامه داشته است و با رشدی ۱/۲۵ درصدی سبب شده تا نشانگر به عدد ۷/۴۰۲ برسد.