ممکن است شما تاکنون نام نیکولا موتورز را نشنیده باشید، ولی این شرکت آمریکایی که در زمینه طراحی و تولید تراک های سلول سوختی هیدروژنی و الکتریکی فعالیت می‌کند، شروعی فوق العاده در بازار بورس داشته است.

این استارت آپ که خیلی‌ها آن را تسلای دنیای تراک ها و کامیون‌ها می‌نامند هفته پیش در بورس عرضه اولیه شد و از آن زمان تاکنون، ارزش سهام این شرکت در حال افزایش بوده است. در پایان معاملات روز سه شنبه ارزش کل این شرکت برابر با 28.8 میلیارد دلار بود. عددی که بالاتر از فورد بوده و تقریباً دو برابر ارزش بازار گروه فیات کرایسلر می‌باشد.

این شرکت که دفتر مرکزی‌اش در آریزونا واقع شده، اخیراً از یک پیکاپ تراک سلول سوختی هیدروژنی به نام Badger رونمایی کرده است. ثبت نام اولیه برای این خودرو قرار است از روز 29 ژوئن شروع شود و در مراسم Nikola World امسال شرکت حضور خواهد داشت.

تروور میلتون، مؤسس نیکولا موتورز ادعا کرده کسانی که در این مراسم شرکت کنند یک تراک واقعی خواهند دید، نه خودرویی که صرفاً برای حضور در نمایشگاه ساخته شده است. برخی منابع می گویند این صحبت‌ها در واقع اشاره‌ای غیر مستقیم به سایبرتراک تسلا است که سال پیش رونمایی شده بود.

مانند کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین نیکولا موتورز که هنوز وارد خطوط تولید نشده‌اند، تراک Badger با پیشرانه‌های مختلفی فروخته خواهد شد. مشتری در صورت تمایل می‌تواند این خودرو را هم با یک پیشرانه الکتریکی با ظرفیت پیمایش حدوداً 480 کیلومتری سفارش بدهد؛ دیگر پیشرانه عرضه شده برای این خودرو یک پیشرانه سلول سوختی هیدروژنی 120 کیلوواتی است که گفته می‌شود ظرفیت پیمایش آن تقریباً دو برابر مدل الکتریکی است.

شرکت نیکولا موتورز می‌گوید خودروی بجر با طول بدنه 5.89 متری خود حداکثر 885 اسب بخار قدرت و 1328 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. با این مشخصات فنی صفر تا صد خودرو برابر با 2.9 ثانیه است. شرکت می‌گوید این خودرو ظرفیت بکسلی معادل بالای 3.6 تن دارد.

خبر بد این که نیکولا موتورز فعلاً برنامه‌ای برای عرضه پیکاپ تراک بجر در بازاری خارج از آمریکای شمالی ندارد. زمان تحویل نخستین سری این خودرو به مشتریان نیز مشخص نیست.