این روزها بازار خودرو ایران شرایط بسیار عجیب و غریبی را سپری می کند. در حالی که از ابتدای سال جاری تا همین چند وقت پیش رکودی عجیب بر این بازار سایه افکنده و خبری از خرید و فروش خودروها نبود، از چند هفته قبل، ابتدا با انتشار خبر توقف تولید پراید و پژو 405 و سپس افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو در بازار رو به افزایش گذاشت و از سویی دیگر، شاهد هجوم مردم برای خرید خودرو از شرکت های خودروساز هستیم.

روزهای خوش سرمایه‌گذاران در بازار خودرو سال گذشته و زمانی که قیمت ها به قدری گران شدن که قدرت خرید بخش اعظم مردم به میزان بسیار زیادی کاهش یافت و خیلی ها دیگر توان خرید خودرو نداشتند به پایان رسید. تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در بازار با قیمت کارخانه هم عامل دیگری بود که موجب شد بسیاری عطای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را به لقایش بخشیده و با به جان خریدن احتمال دیرکرد در تحویل، خرید از شرکت ها را به عنوان گزینه اصلی خود انتخاب کنند.

ارزان ترین مدل های حاضر در بازار خودرو با رشد شدید قیمت‌ها در این دوره زمانی، بالای 50 میلیون تومان قیمت داشتند و اکنون شوک دوم این بازار، پس از سهمیه بندی بنزین و رسیدن قیمت آن به سه هزار تومان رخ داده است.

هر چند در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش قیمت بنزین می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت خودرو فراهم کند، اما در ایران اتفاقی عکس رخ داده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند علت این اتفاق به ساختارهای شکل گرفته در اقتصاد ایران باز می‌گردد. برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند عامل رشد قیمت خودرو باشد اما گرانی بنزین، با توجه به کشش بالای قیمتی این فرآورده استراتژیک نفتی سبب بالا رفتن نرخ تورم می‌شود و این پیش‌بینی روانی سبب شده است افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در کنار سایر بازارها اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر انتظارات تورمی سبب شده است اقتصاد ایران آمده رشد بهای تورم باشد و این اتفاق زمینه را برای بالا رفتن قیمت خودرو در عین گرانی بنزین مهیا کرده است.

دوگانه سوزها گران شده اند

افزایش قیمت بنزین جرقه رشد قیمت خودروهای معدود گازسوز را فراهم کرده است. سمند دوگانه که در 20 آبان ماه 97 میلیون تومان قیمت داشت حالا قیمتش به 116 میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش 19 میلیونی قیمت البته تحت تاثیر رشد بهای بنزین است. این وضعیت در مورد سایر خودروهای دوگانه سوز نیز وجود دارد. پژو 405 دوگانه سوز در 20 آبان به قیمت 80 میلیون تومان معامله می شد اما امروز قیمت آن به 90 میلیون تومان رسیده است.

پژو پارس گازسوز نیز در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با 14 میلیون تومان را تجربه کرده است و از نرخ 104 میلیون تومان به نرخ 118 میلیون تومان رسیده است. در همین حال تجهیزات گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیز با افزایش قیمت شدید روبرو شده و در بازار قیمت ثابتی برای دوگانه سوز کردن خودروها وجود ندارد.

آینده بازار خودرو چگونه خواهد بود؟

فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو برای ورود مشتری نیازمند برخی سیگنال های خاص است. ایجاد انگیزه برای مشتری، تقویت قدرت خرید از طریق اعطای وام، تنظیم روند عرضه خودرو به بازار از سوی شرکت های خودروساز و همچنین ممانعت از سفته بازی در این بازار اقداماتی است که می‌تواند فضای بازار خودرو را بهتر بکند. در شرایط فعلی ولی تاخت و تاز قیمت ها در بازار خودرو ادامه دارد، بازاری که زیر سایه سنگین رکود با رشد شدید قیمت‌ها طی چند ماه اخیر همراه بوده است. برخی فعالان بازار می‌گویند این روزها با گرانی خودرو همه فروشنده‌اند اما خبری از خریدار نیست. باید دید شرایط روند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.