مدتی بود که اخباری در ارتباط با بسته جهش تولید خودرو که توسط وزارت صنعت در دست تهیه بود در محافل خودرویی کشور منتشر می شد و بالاخره امروز، این وزارت خانه از بسته مذکور رونمایی کرده است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در این مورد گفته که پیشنهاد بسته جهش تولید خودرو به این شکل است که خودروهای پرفروش مثل قبل قیمت گذاری شوند اما خودروهایی که قیمت آنها بالاتر و مشتریان خاصی دارد اجازه داده شود که هیئت مدیره خودروسازان قیمت آن ها را مشخص کنند.

سهیل معمار باشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص آزادسازی قیمت خودرو در سال آینده، گفته:

با هماهنگی مدیریت ایدرو و وزارت صنعت یک بسته جهش تولید خودرو تهیه شده که در آن روند ساخت داخلی خودروها، تامین منابع مالی و تسهیلات مشخص شده است. الزامات جهش تولید بررسی و از سوی دیگر به موضوع بازار نیز پرداخته ایم. طبق این بسته پیشنهادی جهش تولید 50 درصدی در طول شش ماه محقق خواهد شد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه صحبت خود اشاره کرده که موضوع بسته پیشنهادی در خصوص آزادسازی قیمت گذاری نیست بلکه در مورد ضرر و زیان شرکت های خودروساز است که با قیمت گذاری شورای رقابت زیان می کنند. ما به دنبال راهی هستیم که خودروسازان را از این وضع خارج کنیم.

طبق ادعای وی، یک راه این است که روند فعلی ادامه داشته باشد و به دنبال آن خودروسازان و قطعه سازان را تعطیل کنیم و یک راه هم این است که قیمت ها را اصلاح نماییم که موجب فشار بر مردم می شود.

او در ادامه صحبت های خود یادآوری کرده که این روش موجب از بین رفتن ضرر شرکت ها شده و خودروسازان از محل فروش خودروهای محدود با مشتری خاص تامین مالی می شوند که در این صورت امکان جهش تولید پیدا خواهد شد. از سوی دیگر این بسته پیشنهادی موجب می شود تا فشار به بخش اعظم مردم وارد نشود. به عبارت دیگر موضوع اصلی در بسته جهش تولید این است و بحث آزادسازی و قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار در آن مطرح نیست.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پایان صحبتش گفته:

در واقع در این بسته آمده است که طبق ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت ‌ها که سازمان حمایت هم عضو آن است قیمت ‌گذاری انجام شود. طبق بررسی‌ها 30 تا 40 درصد نوع خودروها مشمول این روش‌ ها می ‌شود.