بنا بر جدیدترین اظهارات دبیر انجمن واردات کنندگان خودرو در حالی که واردات خودرو تا پایان سال همچنان ممنوع بوده،  اما از سال آینده احتمال آزاد شدن واردات خودرو خارجی وجود دارد.

بر اساس دستورالعمل اوایل امسال هیات وزیران، حداقل و حداکثر تعرفه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 98، همچنان بدون تغییر است و تنها برخی استثناها (مانند تعرفه‌های 4 و 100 درصدی) حذف شده‌اند و تعرفه خودرو نیز تغییری نداشته است.

از طرفی با توجه به آن که کمترین تعرفه واردات کالا 5 درصد و بیشترین آن 55 درصد تعیین شده است؛ اگر قرار بر لغو ممنوعیت ثبت ‌سفارش خودرو باشد، واردات خودرو با تعرفه حداقل 5 و حداکثر 55 درصدی انجام خواهد شد. دولت البته قبلاً تعرفه‌های بالاتر را برای واردات خودرو درنظر گرفته که به سقف 95 درصد نیز رسید و به خودروهای دارای حجم موتور 2 هزار تا 2500 سی‌سی مربوط بود.

دولت باید تکلیف شرکت های واردات خودرو را روشن کند

در این باره، دبیر انجمن واردات کنندگان خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا تعرفه واردات خودرو تغییری نکرده است؟ گفت: تعرفه واردات خودرو مانند گذشته است. به این معنا که خودروهای خارجی در صورت آزاد بودن واردات می‌توانند با تعرفه 55 درصدی به کشور وارد شوند.

مهدی دادفر با اشاره به احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال آینده خاطرنشان کرد:

واردات خودرو تا پایان سال همچنان ممنوع است. اما دولت باید در سال جدید وضعیت واردکنندگان خودرو را مشخص کند؛ چرا که این ممنوعیت‌های یک طرفه نهایتاً موجب ضایع شدن سرمایه‌های مردم و فرار سرمایه‌گذاران می‌شود. آن چه مشخص است احتمالاً سال آینده واردات خودروهای خارجی آزاد شود.

دبیر انجمن واردات کنندگان خودرو ادامه داد: با توجه به این که فرصت زیادی به شروع سال جدید باقی نمانده خواسته ما آزادسازی خودروهای توقیف شده در گمرک است.

وی درباره واردات خودروهای هیبریدی افزود: هم اکنون خبری از واردات خودروهای هیبریدی نیست و این موضوع هم همچنان مبهم است.