خودروی رنو تندر 90 از زمان ورود به بازار ایران از دهه هشتاد، همواره به عنوان یکی از بهترین مدل‌های اقتصادی محسوب می‌شد. رنو تندر 90 را در ایران دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌کنند و از زمان ورود به بازار کشور، به دلیل کیفیت فنی بالا و قیمت مناسبی که داشت، تندر 90 توانست کمک زیادی به افزایش فروش این شرکت‌ها بکند.

اکنون با توجه به خروج شرکت رنو از بازار ایران به دلیل اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، تندر 90 به یکی از معضلات بزرگ ایران خودرو و سایپا تبدیل شده و آن‌ها هم اکنون مشکلات بسیاری در ارتباط با تحویل این خودرو دست و پنجه نرم می‌کنند. ظاهراً این دو خودروساز بزرگ کشور در حال حاضر راه چاره را در حذف آپشن های این خودرو دیده‌اند. ایران خودرو در جدیدترین آپدیت تندر 90 برخی آپشن های آن را کاهش داده و باید ببینیم واکنش مشتریان به این موضوع چه خواهد بود.

رنو تندر 90

رنو تندر 90 بازار ایران به خودی خود مدلی کم آپشن محسوب می‌شد. حال شرکت ایران‌خودرو در جدیدترین بروزرسانی امکانات مربوط به این خودرو مشخص کرده که رینگ آلومینیومی از این خودرو حذف و خودروهای تحویلی این شرکت دیگر مجهز به این آپشن نخواهند بود. طبق اطلاعات رسیده از این شرکت به نظر می‌رسد که این رینگ از تمامی مدل‌های خانواده تندر 90، تندر پلاس دنده‌ای و تندر پلاس اتوماتیک حذف شده و قرار است که رینگ فولادی جایگزین آن شود.

از دیگر آپشن‌های حذف شده از تندر 90 می‌توان به بلندگوی در عقب اشاره کرد و در مورد خودروهای تندر پلاس دنده‌ای و تندر پلاس اتوماتیک نیز شنیده‌ها حاکی از حذف پخش سی دی دارد که معلوم نیست ایران‌خودرو چرا تصمیم به حذف این آپشن غیرمرتبط با بحث تحریم‌ها نموده است.

ظاهراً ایران‌خودرو و سایپا به جای افزایش قیمت محصولات خود و همچنین جبران ضرر و زیان مرتبط با تحویل خودروها با قیمت قبلی، اقدام به حذف موارد این چنینی می‌کنند که طبیعتاً یک نوع افزایش قیمت پنهان نیز به شمار می‌رود. این موضوع در مورد محصولات تحویلی جدید بیشتر از سایر تعهدات قابل درک می‌باشد. اگر ایران خودرو و سایپا همین رویه را پیش بگیرند، در آینده‌ای نزدیک باید منتظر حذف امکانات و آپشن های بیشتر از روی محصولات آن‌ها باشیم.