از اوایل سال جاری بود که در تصمیمی اشتباه و بحث برانگیز، به دستور مقامات قضایی و با این استدلال که این کار به کنترل قیمت خودرو و مسکن کمک خواهد کرد، قیمت ها از آگهی های خودرو و مسکن در پلت فرم های آگهی مانند باما، دیوار و شیپور حذف شد. در تصمیمی که البته خیلی دیر اتخاذ شد، قیمت ها از روز پنج شنبه هفته پیش دوباره به این سایت ها و آگهی های آن ها بازگردانده شده است.

آن موقع علت حذف قیمت از این سایت ها، تاثیر آن ها در افزایش نوسانات قیمتی در بازار خودرو و مسکن عنوان شده بود؛ ولی با گذر زمان بررسی‌ ها و تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها هیچ تاثیر مثبتی روی کنترل قیمت ها نداشته، بلکه در چند ماه اخیر قیمت خودرو رشدی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.

کارشناسان اعتقاد دارند این اقدام فقط با کاهش شفافیت در بازار که یکی از روش های اصلی پیشگیری از فساد و کلاهبرداری و یکی از بهترین ابزارها برای واقعی‌کردن قیمت‌ خودرو و مسکن می باشد، راه را برای سوء استفاده بیشتر واسطه ها و دلال ها هموار کرده و با از بین رفن امکان استعلام آنلاین قیمت، مردم و خریداران را در بررسی بازار و انتخاب به دردسر انداخته است.

مدتی قبل مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با اعلام موافق بودن مجلس با بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت های آگهی‌ آنلاین گفته بود که درج قیمت کالا در این سایت ها علاوه بر شفافیت در قیمت‌گذاری، به معاملات نیز شفافیت خواهد بخشید.

وی در مورد اهمیت بازگشت قیمت خودرو و مسکن به این سایت ها همچنین گفته بود:

واقعیت این است که ما در مجلس شورای اسلامی موافق ادامه حذف قیمت خودرو و مسکن در سایت های آگهی آنلاین نیستیم، زیرا متغیرهای دیگری در افزایش قیمت کالاها مخصولا قیمت خودرو و مسکن تاثیرگذار هستند و باید فکری به حال آن ها کنیم.

نظر شما در این مورد چیست؟ تا چه زمانی مردم باید درگیر آزمون و خطاهای مسئولان باشند؟ به نظر شما حرکت نسنجیده بعدی در راستای قیمت خودرو که نهایتا به ضرر مردم و افزایش قیمت خودرو منجر خواهد شد چیست؟