ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال 1400 نزدیک به 12 طرح فروش برگزار کرده اند که سهم فروش فوق العاده بیشتر بوده است. حال در طول یک ماه اخیر شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو به جز فروش فوق العاده یک محصول دیگر طرح فروش فوق العاده گسترده ای نداشته اند.

شرکت ایران خودرو و سایپا طرح جدید پیش فروش خود را از اردیبهشت 99 آغاز کرده و تعداد پیش فروش های فوق العاده بیشتر از شمار پیش فروش بوده است. از تفاوت های این طرح ها می توان به قرعه کشی و قطعی بودن قیمت در فروش فوق العاده اشاره کرد، ولی در پیش فروش قیمت قطعی نمی باشد و هنگام تحویل خودرو تعیین می شود. هر کدام از این طرح ها مزایا و معایب خود را دارند که هدف اصلی آن تامین نقدینگی برای خودروسازان می باشد.

خودروسازان در فروش فوق العاده مبلغ محصولات عرضه شده را یکجا از مشتری دریافت می کنند، ولی آنها امکان اصلاح قیمت خودرو را ندارند و ممکن است این موضوع به ضرر شرکت های خودروساز باشد.

خودروسازان عقیده دارند که قیمت گذاری دستوری موجب زیان دهی می شود، اگرچه در این نوع فروش نقدینگی آنها تامین می شود، ولی همچنان ضرر هم می کنند. به همین دلیل خودروسازان جهت جلوگیری از زیان، فروش فوق العاده را به عمد عقب می اندازند تا در آینده زیان کمتری ببینند.

اکنون به نظر می رسد که خودروسازان در انتظار روی کار آمدن دولت جدید هستند تا مذاکرات خود را با مدیران جدید وزارت صمت آغاز کنند بلکه شاید شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

بنا به گفته های شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی هر 6 ماه یک بار اصلاح می شود و گویا تا پایان شهریور خبری از افزایش قیمت نخواهد بود. شرکت ایران خودرو و سایپا نیز جهت جلوگیری از زیان دهی احتمالا طرح فروش فوق العاده را تعلیق خواهند کرد تا تکلیف قیمت گذاری مشخص شود.

یکی از تاکیدات رئیس جمهور منتخب، ابراهیم رئیسی در دوران تبلیغات انتخابی خود موضوع قیمت خودرو بود که عنوان کرده بود باید اصلاح شود، چرا که هم تولید کننده و هم مصرف کننده از این شرایط رازی نیستند. اکنون خودروسازان به امید عملی شدن این وعده ها در انتظار روی کار آمدن دولت جدید هستند تا شاید نحوه قیمت گذاری تغییر کند.