محصولات دنا شرکت ایران خودرو که در کشور جمهوری آذربایجان با نام های خزر SD و LD تولید می شوند، بر اساس گزارش منتشر شده توسط bestsellingcarsblog یکی از پر فروشترین محصولات سال 2020 در بازار جمهوری آذربایجان شناخته شده اند.

به گزارش سوییچ به نقل از اسب بخار، در سال ۲۰۱۸ همکاری برند خزر و ایران خودرو برای تولید و مونتاژ محصولات ایرانی در جمهوری آذربایجان به صورت رسمی آغاز شد و در گام نخست دنا و دنا پلاس دنده ای با نام های خزر SD و LD در این کشور همسایه به مرحله تولید رسیدند.

تا آن زمان کمپانی های لادا، هیوندای و… سهم بازار قابل توجهی را در این کشور داشتند و شهروندان آذربایجانی هم از محصولات این نشان های جهانی برای استفاده استقبال کرده بودند.

اما آغاز فعالیت کارخانه خزر در این کشور سبب شد که در سال ۲۰۱۹، خانواده دنا به پرفروش ترین خودرو در بازار جمهوری آذربایجان تبدیل شود. در آن سال مجموع ۱۰ هزار و ۶۰۳ دستگاه خودروی سواری در این کشور به فروش رسید که کارخانه خزر سهم ۱۷٫۴ درصدی را از بازار آذربایجان داشت. اما نکته قابل توجه این بود که خانواده دنا یا همان خزر LD و SD با ۱۵٫۳ درصد سهم بازار، به عنوان پرفروش ترین خودروهای بازار این کشور تبدیل شدند.

بر اساس آمار منتشر شده در bestsellingcarsblog، در سال ۲۰۲۰ فروش خودرو در جمهوری آذربایجان مانند بسیاری از کشورهای دیگر به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد. در این سال مجموع ۹ هزار و ۱۰۶ دستگاه خودروی سواری در بازار آذربایجان به فروش رسید و نزدیک به ۱۴ درصد بازار خودروی این کشور نسبت به سال ۲۰۱۹ کوچک شد. اما با وجود مشکلات مربوط به کرونا، در سال ۲۰۲۰ دوباره خانواده دنا ایرانی به پرفروش ترین محصولات بازار این کشور تبدیل شدند.

دنا و دنا پلاس که با نام های خزر SD و LD در جمهوری آذربایجان شناخته می شوند، برای دومین سال پیاپی به عنوان پرفروش ترین خودروهای ۲۰۲۰ این کشور شناخته می شوند. در رتبه های بعدی خودروهای پرفروش این کشور نام محصولاتی چون لادا ۴X4، لادا گرانتا، هیوندای اکسنت و روون R4 به چشم می خورد.

دنا

از سال ۲۰۱۸ فعالیت رسمی ایران خودرو و کارخانه خزر در جمهوری آذربایجان آغاز شده و این خودروساز ایرانی توانسته تا محصولاتی مانند پارس TU5، دنا و دنا پلاس EF7 دنده ای را در این کشور همسایه به فروش برساند.

قیمت محصولات ایران خودرو در آذربایجان ۱۶ هزار تا ۲۱ هزار منات است. به عبارت ساده تر محصولات ایران خودرو با قیمت جهانی ۹ هزار و ۴۱۰ دلار تا ۱۲ هزار و ۳۵۰ دلار در بازار این کشور قیمت گذاری شده اند.

قیمت مناسب و پایین تر محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان نسبت سایر خودروهای صفر کیلومتر موجود، هزینه نگهداری و قیمت کمتر لوازم یدکی، گستردگی حضور، سطح امکانات و قابلیت های فنی با توجه به بهای پرداختی و… از جمله دلایلی است که باعث شده تا خزر SD و LD طی دو سال پیاپی به عنوان پرفروش ترین خودروهای بازار این کشور تبدیل شوند.

بر اساس اطلاعات تحلیلی موجود، در سال ۲۰۲۱ نشان های تجاری مانند رنو و هیوندای سعی دارند تا جایگاه فروش خانواده دنا ایران خودرو را به محصولات خود اختصاص دهند. با این حال در سال جاری میلیادی ایران خودرو و خزر توانسته اند تا نسبت به بازه مشابه در سال ۲۰۲۰، تولید و فروش خود را در جمهوری آذربایجان افزایش دهند.