طی هفته های گذشته علاوه بر خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی هم کاهش یافته و مشخص شد که اتفاقات رخ داده در بازار ارز تاثیر خود را بر بازار خودرو گذاشته است. همزمان با کاهش نرخ ارز طی هفته های اخیر، روند قیمت خودروها در بازار نزولی شد، این در حالی است که در پی این اتفاقات قیمت خودروهای داخلی حداقل پنج میلیون تومان افت کردند.

اکنون بررسی بازار خودرو نشان می دهد روند قیمت خودروهای وارداتی به دنبال کاهش قیمت ارز روند نزولی به خود گرفته اند. بنابراین طبق گفته های فعالان بازار قیمت خودروهای وارداتی کاهش 10 تا 15 درصدی را در پی ریزش نرخ ارز تجربه می کنند.

طبق گفته فعالان بازار، میزان کاهش قیمت در خودروهای وارداتی بیشتر از خودروهای داخلی بوده است که البته طبیعی است. وقتی کاهش قیمت از ناحیه نرخ ارز رخ می دهد و بالا بودن سطح قیمت خودروهای خارجی نسبت به خودروهای داخلی موجب می شود تا تغییرات بیشتری در بازار خودروهای خارجی رخ دهد.

دو عامل اصلی رشد قیمت شدید در بازار خودروهای خارجی کشور طی سه سال گذشته ممنوعیت واردات خودرو در خرداد 1397 و رشد شدید نرخ ارز می باشد. پس از ممنوعیت واردات خودرو در جهت مدیریت منابع ارزی، منحنی قیمت به شدت افزایشی شد که بخش مهمی از آن به دلیل جو روانی ممنوعیت واردات بود.

قیمت خودروهای وارداتی بار دیگر در تابستان 97 به دلیل آغاز تحریم ها و رشد نرخ ارز خیز بلندی دیگری برداشت به طوری که مشتریان از بازار خودروهای خارجی خارج می شدند. در واقع بسیاری از مشتریان قدرت مالی خرید خودروهای وارداتی را نداشتند.

اکنون پس از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی در کشور، اغلب افزایش یافته که بیشتر به خاطر رشد نرخ ارز بوده است. طبیعتاً قیمت خودروهای وارداتی در پی کاهش نرخ ارز نیز افت کرده اند. البته از آنجاکه یکی از دو عامل اصلی رشد قیمت وارداتی ها، تاثیرات روانی ممنوعیت واردات و کبود خودرو است، افت نرخ ارز به تنهایی نتوانسته حباب قیمت این خودروها را از بین ببرد.

بررسی شرایط بازار خودروهای وارداتی نشان دهنده این است که سطح قیمت با وجود ریزش های اخیر همچنان بالا می باشد. فعالان این بازار عقیده دارند که در صورت برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو شاهد کاهش شدید قیمت خودروهای خارجی خواهیم بود، به طوری که قیمت ها به نصف خواهد رسید.

چرا که یکی از دلایل اصلی رشد قیمت خودروهای وارداتی جو روانی ممنوعیت آن در سال 97 است. آزادسازی واردات همان قدر می تواند موجب کاهش قیمت ها شود. همچنین در صورت توافق هسته ای و در پی آن لغو تحریم ها انجام بگیرد، بازار خودروهای وارداتی ها از این ناحیه هم کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

در نهایت با فرض رخ دادن دو اتفاق ( لغو ممنوعیت واردات خودرو و توافق هسته ای ) کاهش قیمت سنگینی در انتظار خودروهای وارداتی می باشد و بخشی از مشتریان ای که این بازار را ترک کرده بودند باز خواهند گشت. بنا به گفته برخی گویا دولت بعدی در صورت لغو تحریم ها به احتمال زیاد واردات خودرو را آزاد خواهد کرد، اگرچه هدف این است که از منابع ارزی برای واردات خودرو استفاده نشود.