سال پیش بود که بعضی از مدیران وزارت صنعت و همچنین خودروسازها وعده هایی مبنی بر توقف تولید خودروهای ناقص می دادند، ولی در حالی که نیمه سال 99 نیز گذشته کماکان شاهد تداوم این ماجرا هستیم. عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت ساپکو روز یکشنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی آخرین فردی است که در این زمینه اظهار نظر کرده و گفته که در حال حاضر ایران خودرو 57 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ های خود دارد. از طرفی اوضاع سایپا نیز متفاوت نیست و سوالی که مطرح می شود این که علت تداوم تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان چیست؟

آن گونه که  پیرمحمدی ادعا کرده هر یک از خودروهای دپو شده در پارکینگ ایران خودرو به طور میانگین ۵ تا ۶ قطعه کسری دارند و از آن جا که این قطعات تولید داخل نیستند تنها مسیر تامین آنها واردات می باشد. البته مدیرعامل ساپکو با اشاره به قطعات ترخیص نشده شرکت از گمرک می گوید هم اکنون ۲۵۰ میلیون دلار قطعات مورد نیاز این شرکت در گمرک مانده که با ترخیص آن ها امکان تکمیل خودروهای ناقص فعلی فراهم خواهد شد. هر چند ممکن است تعدادی از خودروهای ناقص ایران خودرو با قطعات موجود در گمرک تکمیل شوند ولی تامین ارز و همچنین سخت شدن واردات دو چالش بزرگی است که مسیر واردات را برای شرکت سخت تر خواهد کرد.

البته این همه ماجرا نبوده و با توجه به چالش‌های موجود بر سر شرکت‌های قطعه‌ ساز داخلی به ‌نظر می‌رسد در آینده شرکت های خودروساز در تامین قطعات مورد نیاز خودرو از شرکت های داخلی نیز با مشکل مواجه خواهند شد. در همین رابطه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان هم در این برنامه تلویزیونی گفته که  در حال حاضر هزار و ۲۰۰ شرکت قطعه‌ساز شناسنامه دار در داخل کشور فعالیت می کنند، اما از این میزان حدودا ۴۰۰ واحد، یعنی بالای ۳۰ درصد، در وضعیت تعطیل یا نیمه تعطیل قرار گرفته اند.

محبی‌نژاد می گوید کل نیروی فعال در زنجیره قطعه‌سازی ایران ۵۵۰ هزار نفر است که تعطیل و نیمه‌تعطیل شدن ۴۰۰ واحد تولیدی موجب تعلیق ۱۵۰ هزار نفر در زنجیره قطعه‌سازی کشور شده است. بدون شک یکی از اصلی ترین علل تعطیلی بیش از ۳۰ درصدی شرکت‌های قطعه ‌ساز به چالش تامین نقدینگی این شرکت‌ها مربوط می شود.

از طرفی در شرایط حاضر کل طلب شرکت‌های قطعه‌ ساز از ایران خودرو و سایپا تقریبا ۳۴ هزار میلیارد تومان می باشد. هرچند ۶ هزار میلیارد تومان از این مبلغ چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار فعالان قطعه ‌سازان است که در اختیار شرکت های خودروساز قرار دارد. 9 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به‌عنوان مطالبات معوق سررسید گذشته محسوب می‌شود. طبق اظهارات محبی‌نژاد چنان چه ایران خودرو و سایپا نتوانند در آینده نزدیک فکری به حال پرداخت مطالبات معوق سررسید گذشته و در بلند مدت فکری به حال تمامی مطالبات معوق خود کنند این موضوع مشکلاتی جدی برای آنها ایجاد خواهد کرد.