از سال 2020 جهان با بحران کمبود تراشه های نیمه رسانا مواجه شد که اکنون این موضوع خودروسازان ایران را نیز گرفتار کرده است. نزدیک به یک سال پیش بود که نشانه های کمبود تراشه در جهان گزارش شد و صنایع گوناگون از جمله خودروسازی را با مشکلات زیادی رو به رو کرد.

مشکل اصلی خودروسازان مربوط به قطعه ای است که ( دیسپلی درایور) نام دارد که وظیفه اصلی آن ارسال دستورالعمل ‌های ابتدایی برای نورانی کردن صفحه مونیتور می باشد.

سهم لوازم و قطعات الکترونیکی در خودروها طی سال های گذشته بیش از دیگر قطعات شده و صنعت خودروسازی به نوعی به تراشه ها وابسته شده است. در این بین خودروسازان جهان می گویند که با کمبود تراشه مواجه هستند و شرکت های تولید کننده این قطعات توانایی تولید بیش از حد تراشه را ندارند که این موضوع موجب افزایش قیمت شده است.

کمبود تراشه موجب کاهش تولید بعضی شرکت های خودروساز مانند فورد، جنرال موتورز، نیسان و فولکس واگن شده است. برخی عقیده دارند که درخواست مردم در پاندمی کرونا برای خرید لوازم الکترونیکی مانند تبلت و لپ تاپ افزایش یافته و به همین دلیل تامین نیاز صنایع مختلف از جمله خودروسازی با مشکل مواجه شده است.

در حال حاضر گویا این بحران به ایران رسیده و خودروسازان کشور را با مشکلاتی رو به رو کرده است. صنعت خودروی ایران طی 3 سال اخیر به دلیل تحریم های آمریکا با کمبود قطعه دست و پنجه نرم می کرد و حالا نیز با مشکل جدید جهانی کمبود تراشه رو به رو شده است.

کمبود تراشه در دو بخش بر روند تولید خودروهای داخلی تاثیر گذاشته که بخش اول مربوط به ایجاد اختلال در روند تولید می باشد و دیگری به کاهش سرعت تکمیل خودروهای ناقص مربوط است. کمبود تراشه موجب انباشته شدن خودروهای ناقص در انبارها شده در حالی که مشکلات گذشته در کنار آن همچنان ادامه دارد.

تحریم های آمریکا موجب شده تا روند عرضه خودرو کند شده و با پدیده تولید خودروهای ناقص رو به رو شویم. خودروهای ناقص با کمبود قطعات گوناگونی مواجه اند و تا عدم تکمیل آنها امکان عرضه به بازار وجود ندارد. اکنون با اضافه شدن مشکل کمبود تراشه برنامه تولید خودروسازان کشور مختل شده است.

به عنوان مثال هفته اخیر یکی از خودروسازان بزرگ کشور قصد تکمیل 100 دستگاه خودروی ناقص را داشته که به خاطر کمبود تراشه تنها موفق به تجاری سازی 10 دستگاه خودرو شده است.

صنعت خودروسازی کشور در بحث تراشه کاملا وابسته واردات است. در نتیجه با تداوم بحران جهانی کمبود تراشه مشکلات خودروسازان نیز ادامه خواهد داشت. هم اکنون آمار دقیقی از خودروهای ناقص وجود ندارد؛ ولی در گذشته تعداد خودروهای ناقص از 200 هزار دستگاه عبور کرده بود.