در شرایطی ماه پیش طرح پیش فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو برگزار و نهایتاً بعد از قرعه کشی برندگان مشخص شدند که استقبال مردم از این طرح اصلاً خوب نبود. در شرایطی که برای فروش فوق العاده تحویل فوری قبلی تقریباً 7 میلیون نفر ثبت نام کرده بودند، در طرح پیش فروش صرفاً شاهد ثبت نام تقریباً یک میلیون و 750 هزار نفر بودیم. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا ایران خودرو و سایپا قادر خواهند بود خودروهای پیش فروشی را به موقع به مردم تحویل بدهند یا نه.

بسیاری از کارشناسان می گویند افت تقاضا در طرح پیش فروش در مقایسه با طرح فروش فوق‌العاده را این گونه می‌شود تفسیر کرد که در طرح فروش فوق‌العاده به علت حضور گسترده دلال‌ها و دارندگان سرمایه‌های سرگردان استقبال بسیار بیشتر بود، اما این اتفاق در پیش‌فروش‌ها رخ نداد. ظاهراً بیشتر متقاضیانی که در طرح پیش فروش شرکت کرده‌اند متقاضی واقعی خودرو می‌باشند. البته بخشی از این افت تقاضا مربوط به دلال‌ها و واسطه‌هایی می‌باشد که به علت بازه زمانی طولانی تحویل خودرو و همچنین مشخص نبودن قیمت نهایی، حاضر نیستند در پیش فروش ثبت نام کنند. از طرف دیگر حذف سود مشارکت از جریمه دیرکرد خودرو سبب ایجاد تردید میان متقاضیان پیش فروش نسبت به تحویل به موقع محصولات شده است.

هم اکنون در طرح پیش فروش فعلی سود مشارکت کلاً حذف شده است. از طرف دیگر جریمه دیرکرد به ازای هر ماه تأخیر در تحویل فقط یک درصد برای خودروساز تعیین شده که اصلاً بازدارنده نیست. به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان اعتقاد دارند بهتر است سود مشارکت در جریمه دیرکرد خودروسازها لحاظ شود تا آن‌ها انگیزه بیشتری برای تحویل به موقع خودرو داشته باشند و از تعهدات خود تخطی نکنند.

باید منتظر ماند و دید آیا دو شرکت ایران خودرو و سایپا در زمان مقرر خودروهای پیش فروشی خود را تحویل خواهند داد یا نه. نظر شما در این مورد چیست؟