اگر به یاد داشته باشید، اسفند ماه سال پیش بود که طی مراسمی در حاشیه جلسه هیئت دولت، حسن روحانی در حضور مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از خودروهای جدید این دو شرکت رونمایی کرد. یکی از این خودروها پروژه K132 ایران خودرو بود. امروز خبری به نقل از معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این شرکت منتشر شده مبنی بر این خط تولید این خودرو قرار است از بهمن ماه امسال شروع به کار کند.

کیانوش پورمجیب، با اعلام این خبر گفته:

ایران خودرو در سال جاری محصولات جدید زیادی شامل رانا پلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دنا پلاس اتومات، ۲۰۷ پانوراما دستی و اتومات و پروژه K132 را روانه بازار خواهد کرد. راه اندازی خط تولید و عرضه در بازار چهار خودروی جدید سدان K132، کراس آور K125 و هاچ بک K121 و دنای برقی از بهمن ماه سال ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت ایران خودرو قرار گرفته است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در ادامه با تاکید بر این که سدان K132 حاصل تفکر و دانش ایرانی است مبتنی بر پلت فرم ایران خودرو با ۹۲ درصد ساخت داخلی، از زمستان امسال وارد خطوط تولید شرکت خواهد شد. وی همچنین گفته که این خودرو به گیربکس اتومات و پیشرانه EF7 توربو مجهز می‌باشد.

کیانوش پورمجیب همچنین از عرضه خودروی ۲۰۷ پانوراما در نیمه اول امسال خبر داده و گفته که مدل اتومات این خودرو از نیمه دوم امسال وارد بازار خواهد شد.

پروژه K132 ایران خودرو

وی همچنین در مورد طراحی و توسعه پیشرانه هیبریدی و الکتریکی خاطر نشان کرده که دو خودروی رانا و دنا پلاس برای تولید در این سگمنت در نظر گرفته شده‌اند و دنای برقی تا اوایل سال آینده قطعاً وارد بازار خواهد شد.

همچنین اگر به خاطر داشته باشید اسفند پیش ایران خودرو از گیربکس شش دنده دستی خود رونمایی کرده بود، در همین زمینه ظاهراً دنا پلاس نخستین خودرویی خواهد بود که قرار است به این گیربکس مجهز شود. ایران خودرو طبق برنامه در سال جاری ۱۰ هزار دستگاه گیربکس دستی شش سرعته تولید خواهد کرد.

از سوی دیگر خط تولید گیربکس AMT شش دنده ایران خودرو با ۶۰ درصد داخلی سازی در سه ماه پایانی سال 99 آغاز می‌شود و قرار است طی سال جاری 1000 دستگاه از این نوع گیربکس تولید شود.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو همچنین در پایان صحبت‌های خود در مورد پلت فرم ایران خودرو گفته که سگمنت های مختلف شامل سدان، وانت، کراس آور و هاچ را می‌توان روی آن تولید کرد.