این روزها اوضاع بازار خودرو در ایران به مانند تقریبا همیشه اصلا مساعد نیست و التهابات زیادی را در آن شاهد هستیم. نگاهی به آخرین قیمت خودرو در بازار تهران نشان از رشد دست کم 4 میلیونی قیمت داخلی ها در مقایسه با تقریبا دو هفته پیش دارد. در این شرایط برخی از مشتریان در انتظار کاهش قیمت ها همچنان خریدی نمی کنند. در ادامه نگاهی به تغییرات قیمتی انواع خودرو در بازار تهران خواهیم انداخت.

در گروه سایپا و در مقایسه با دو هفته قبل، قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ از ۸۹ به ۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان، وانت 151 از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ساده از ۱۱۳ به ۱۲۳ میلیون تومان و کوییک آر به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است.

در نگاه اول شاید روند افزایش قیمت‌ها شیب ملایمی داشته باشد، به نظر می رسد به علت رکورد در بازار مانند هفته‌های گذشته و خرید و فروش حداقلی خودرو شاهد این اتفاق هستیم.

بین محصولات ایران خودرو در مقایسه با دو هفته پیش، قیمت هر دستگاه سمند LX از ۱۳۶ به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 از ۱۷۹ به ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای سفید رنگ ۲۲۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای مشکی از ۲۲۹ به ۲۳۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان و نهایتا قیمت دنا و دنا پلاس به ترتیب به ۲۱۲ و ۲۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اند.

کارشناسان بازار از نوسان قیمت ارز به عنوان یکی از عوامل بی‌ثباتی در بازار خودرو یاد می کنند، به گونه ای که مالکان خودرو از ترس ضرر و زیان خودرو نمی فرشوند و از طرف دیگر کسی هم خودرو نمی خرد، از طرف دیگر فاصله قیمتی کارخانه تا بازار همه خودروها نیز شدیدا افزایش یافته است.

سعید موتمنی، ‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در مصاحبه ای ادعا کرده که طی روزها و هفته‌های گذشته، صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان اثر روانی منفی بر بازار گذاشته است.

از نظر موتمنی عرضه ناکافی خودرو به عنوان یکی از دلایل رشد شدید قیمت هاست و اگر خودرو به اندازه کافی تولید و روانه بازار شود، قیمت خودرو به تعادل خواهد رسید.

طبق ادعای موتمنی عدم تولید به میزان کافی خودرو طی سال‌های گذشته سبب شده خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود، همچنین عدم تداوم در عرضه خودرو موجب شده تا بازار نتواند در مسیر درست خود حرکت کند.

بررسی قیمت خودرو در بازار تهران همچنین رشد بالای ۲۰ میلیون تومانی طی دو هفته اخیر در بازار خودروهای مونتاژی را نشان می دهد، به گونه ای که قیمت هر دستگاه هایما S7 با رشد ۳۰ میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، جک S5 با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۵۵ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵۵ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان، چانگان CS35 با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۳۶۰ میلیون تومان و هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۷۴۵ میلیون تومان رسیده اند.