مجلس و خودروسازان
0

خودروسازان فروش فوق العاده خودرو را که به خاطر مشکلات قیمت گذاری محصولات خود متوقف کرده بودند اکنون مجددا آغاز کرده اند. بررسی جزئیات فروش فوق العاده خودروسازان، نشان دهنده هجوم مجدد متقاضیان برای ثبت نام در طرح های فروش می باشد.

پس از اعلام قیمت جدید محصولات خودروسازان در نخستین فروش فوق العاده شمار ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۹۲ نفر نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کردند. بررسی آمارها نشان می دهد که بیش از ۹۲ درصد ثبت نام کنندگان شرکت ایران خودرو را انتخاب کرده و در نهایت تعداد ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۳۸ نفر در دومین طرح فروش فوق العاده ایران خودرو شرکت کرده اند. همچنین بررسی ها نشان می دهد که ۶ درصد این تعداد هم در طرح فروش شرکت سایپا شرکت کرده اند.

برخی عقیده دارند علت میزان اختلاف استقبال متقاضیان از محصولات شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار است، به طوری که بخشی از اختلاف قیمت به خودروهای عرضه شده مربوط می شود.

شرکت ایران خودرو در طرح فروش خود ۴ محصول را به جز پژو پارس با موتور TU5 عرضه کرده است که این محصول فاصله قیمتی بالایی بین کارخانه و بازار دارد.

سه محصول عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش فوق العاده پس از صدور مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت خودروهای رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس با پیشرانه توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک می باشد.

در این بین شرکت خودروسازی سایپا اولین فروش فوق العاده خود در سال ۱۴۰۰ را با ترکیب قدیمی خود برگزار کرده است. کوییک R جدیدترین محصول این خودروساز محسوب می شود. همانطور که در بالا ذکر شد مجوز افزایش قیمت صادر شده توسط شورای رقابت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، چهارمین مجوز افزایش قیمت محسوب می شد، حال این سوال پیش می آید سه مجوز قبلی در چه ماه هایی صادر شده و میزان شرکت کنندگان در طرح فروش خودروسازان چقدر بوده است؟

اینم بخون
حمایت رزم حسینی از مصوبه گرانی خودروی شورای رقابت

اولین مجوز افزایش قیمت خودروسازان در اردیبهشت ماه سال ۹۹ همراه با رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت صادر شد. بسته وزارت صمت موجب شد تا شورای رقابت مجددا به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو فعالیت خود را به طور فصلی و بر اساس تورم بخشی آغاز کند.

بنابراین در پی صدور مجوز افزایش قیمت، خودروسازان موفق شدند در نخستین فروش فوق العاده خود در خرداد ماه سال ۹۹ افزایش قیمت را اعمال کنند. در نخستین فروش فوق العاده خودروسازان شمار ۵ میلیون و ۵۷۷ نفر اقدام به ثبت نام خودرو کردند که سهم ایران خودرو از این تعداد بیش از ۸۱ درصد بود و آمار نشان می دهد بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در طرح فروش ایران خودرو شرکت کردند.

همچنین حدود ۱۹ درصد از متقاضیان هم در طرح فروش شرکت سایپا شرکت کردند. اوایل مرداد ماه سال ۹۹ مجوز دومین مجوز افزایش قیمت صادر شد.

شرکت ایران خودرو یک هفته پس از صدور دومین مجوز افزایش قیمت دومین فروش فوق العاده خود را برگزار کرد. در این بین شرکت سایپا طرح فروش خود را با دو ماه تاخیر انجام داد. برخلاف دور گذشته اینبار تعداد شرکت کنندگان در طرح فروش خودروسازان با کاهش چشمگیری مواجه شد و تنها  یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.وعده های خودرویی وزیر صمت

سهم شرکت ایران خودرو در این طرح بیش از ۵۷ درصد بود و تعداد ۹۸۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. علت کاهش شرکت کنندگان را باید در تنگ ‌تر شدن حلقه ورود متقاضیان با توجه به دستور العمل‌ های سیاست گذار خودرویی دانست.

اینم بخون
ادامه حذف آپشن های رنو تندر 90 در بازار ایران

از جمله این محدودیت ها می توان به داشتن پلاک فعال در خانواده و بیشتر کردن بازه تحویل خودرو از دو خودروساز مطرح کشور از ۳۶ ماه به ۴۸ ماه اشاره کرد.

پس از گذشت سه ماه از دومین مجوز شورای رقابت سومین مجوز افزایش قیمت را برای شرکت های ایران خودرو و سایپا صادر کرد. ایران خودرو با فاصله یک هفته ششمین طرح فروش فوق العاده خود را آغاز کرد. سومین طرح فروش فوق العاده شرکت سایپا نیز پس از سه هفته از صدور مجوز افزایش قیمت برگزار شد.

پس از لغو محدودیت های یاد شده مجددا مردم نسبت به ثبت نام خودرو هجوم بردند و در این دور نزدیک به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند. سهم شرکت ایران خودرو از این طرح فروش نزدیک به ۸۹ درصد بود و شرکت سایپا نیز سهم ۱۱ درصدی داشته است.

شایعه روز: احتمال کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

مقاله قبلی

شرایط فروش سایپا و طرح فروش فوق العاده ویژه خرداد ۱۴۰۰

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در اخبار خودرو