قیمت کارخانه خودروهای تولید داخل در حالی طی 5 ماه اخیر ثابت مانده که در بازار آزاد به خصوص طی مرداد ماه شاهد افزایشی شدن روند قیمت ها بودیم. در حال حاضر فعالان بازار خودرو از ثبات قیمت ها خبر داده و می گویند در روزهای آغازین شهریور ماه شاهد ثبات نسبی بوده ایم.
نوسان قیمت ها در مرداد ماه به طوری بود که خودروها روزانه نوسان قیمت 5 تا 10 میلیون تومانی را تجربه می کردند برخی خودروها نیز با افزایش قیمت 20 تا 37 میلیونی مواجه شدند. این موضوع موجب نا امیدی و ترک بازار از سوی مصرف کنندگان واقعی شد. اکنون با آغاز شهریور ماه روند افزایشی قیمت ها متوقف شده و فعالان بازار و خودروسازان در انتظار تصمیمات دولت سیزدهم هستند تا ببینند وضعیت بازار چه خواهد شد.
به گزارش سوییچ به نقل از مهر، اگرچه قیمت خودروها طی ۵ماه گذشته در کارخانه ثابت مانده، اما در بازار بهویژه در مرداد ماه ترمز برید و فعالان بازار میگویند طی روزهای ابتدای شهریور ماه تا حدودی ثابت بوده است.
بازار خودرو در مردادماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمتها به شکلی بود که هر چند روز یکبار افزایشهای بین ۵ تا ۱۰میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت میشد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج میشدند.
افزایش قیمت خودرو در مردادماه چنان بیمحابا بود که برخی مدلها افزایش ۲۰ تا ۳۷میلیونی را تجربه کردند و این افزایشهای چشمگیر در حالی بود که خودروسازان از قیمتهای حاشیهای بازار که سودی ۵۰هزار میلیاردتومانی را رقم زده، بهرهای ندارند و این سود شیرین به جیب دلالان میرود. با این حال با ورود به شهریورماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده و قیمتها یا ثابت مانده یا حداکثر یک تا ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.
به گزارش سوییچ به نقل از مهر، در همین زمینه یک فعال بازار خودرو گفت: بازار خودرو همواره تحت تاثیر اخبار و بازار ارز است؛ مباحثی که دولت سیزدهم درباره گشایش در اموال بلوکهشده ایران مطرح کرد، یکی از اخبار مثبتی بود که در بازار خودرو تاثیر گذاشت.
وی افزود: همچنین افزایش عرضه خودرو نیز علامت مثبتی به بازار خودرو بود؛ فروش فوقالعاده یکی از شرکتهای خودروساز یکی از همین اخبار مثبت بود. وی گفت: البته قیمتها نزولی نشدهاند؛ اما روند رشد، متوقف شده و تغییرات قیمتی، جزئی است؛ با توجه به اینکه کابینه دولت سیزدهم از مجلس رای اعتماد گرفته، فروشنده و خریدار منتظر اخبار و تحولات جدید هستند.
به گفته این فعال بازار خودرو، در حال حاضر تقاضا برای پراید همچنان زیاد است؛ به همین دلیل، قیمت این خودرو در قیاس با خودروهای دیگر، نسبت به سایر مدلها، نوسان بیشتری داشته است.
یکی از عمده دلایل شکلگیری چنین حاشیه بازاری، قیمتگذاری دستوری خودرو است که سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و درحالیکه خودروسازان ناچارند از قیمتهای دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضا بیش از ۱۰۰میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته میشود. این موضوع تاییدکننده این نکته کلیدی است که وزیر صمت دولت سیزدهم پیش از هر اقدامی باید فکری به حال صنعت خودرو کند و تکلیف این صنعت را روشن کند.