نگاهی به داستان صندوق عقب 250 میلیون دلاری پژو 206 صندوق دار

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

روز گذشته بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در مصاحبه‌ای با ایسنا از پرونده‌ای پرده برداشت که طی آن، ظاهراً ایران خودرو برای طراحی مدل پژو 206 صندوق دار که صرفاً شامل اضافه کردن صندوق عقب به این خودرو می‌شده، 250 میلیون دلار هزینه کرده است. وی در صحبت خود اشاره کرده که این موضوع را در جریان تهیه گزارش صنعت خودرو در کمیسیون اصل 90 متوجه شده و طبق مشاهدات او، فسادی کلان در صنعت خودرو وجود دارد و خودروسازان به مافیایی قدرتمند تبدیل شده‌اند.

وی در بخشی از صحبت های خود گفته:

یکی از مواردی که ما در این گزارش متوجه شدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه بسیار بالای طراحی صندوق خودروی پژو 206 است. همان طور که می‌دانید پژو 206 ساخت کشور فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه و تبدیل به پژو SD شده است. طبق اسناد موجود فقط بابت طراحی صندوق عقب پژو 206، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول همان سال می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی و راه اندازی کرد.

طراحی گران قیمت سمند در دهه 70

پارسایی درباره پروژه طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز گفته:

در آن زمان بزرگترین اختلاس تاریخ کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته و این در حالی است که استاندارد جهانی در طراحی آن رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشته است. بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن طراحی سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد شده که آن هم روی هم رفته ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان توسط ایران خودرو هزینه شده است.

چرا این موضوع 13 سال مسکوت مانده است؟

حال جدای از این که آیا واقعاً این همه برای طراحی پژو 206 صندوق دار صرف شده یا نه سوالی که مطرح می‌شود این که بعد از این همه سال چه اتفاقی افتاده که اکنون چنین موضوعی مطرح شده است؟ شرکت ایران خودرو ۱۳ سال پیش پژو 206 صندوق دار را طراحی کرده و ظاهراً حساب و کتاب مالی این پروژه، طی گزارشی در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار گرفته است. طی این ۱۳ سال، شرکت ایران خودرو دو مدیرعامل عوض کرده و بعید است امروز کسی از گروه طراحی و مهندسی 206 صندوقدار در این شرکت پاسخگوی این سؤال باشد.

پژو 206 صندوق دار

باز هم پرسش اینجاست که چه انگیزه‌ای پشت مطرح شدن پرونده صندوق پژو 206 پس از این همه سال است؟ هزینه طراحی این خودرو سال‌ها پیش نیز در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز اعلام شده، از این رو سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با توجه این که سه سال و نیم است در مجلس حضور دارد، این همه وقت فرصت داشته به قول خودش فساد در این ماجرا را علنی و پیگیری کند. این که پارسایی چرا این همه وقت سکوت اختیار کرده و حالا پرونده طراحی 206 را از بایگانی بیرون کشیده است، باید خودش پاسخگو باشد، ولی در هر صورت به نظر می‌رسد چنین به اصطلاح افشاگری‌هایی دردی از خودروسازی ایران دوا به هیچ وجه نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، از این قبیل افشاگری‌ها و کد دادن‌ها به خصوص در حوزه خودرو، بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. با توجه به حساسیت بالای جامعه روی مباحث مربوط به خودرو، نمایندگان در دوره‌های پیشین مجلس نیز با نزدیک شدن به انتخابات، اقداماتی مانند ارائه گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی (در آخرین روزهای دوره نمایندگی خود) انجام داده‌اند.

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

جدیدترین مقالات

کیلومتر