هیوندای ولستر یک خودرو مدرن و متفاوت است که محبوبیت بالایی در میان جوانان دارد. این خودرو هاچبک، ظاهری جذاب دارد که در نگاه اول، توجه هر فردی را جلب میکند. ولستر آرایشی نامتقارن در قسمت درها دارد و به عنوان خودرویی سه درب، تولید شده است. اگر چه این خودرو شتاب یک خودرو هاچبک واقعی را ندارد، اما در این رده قیمتی، آپشنهایی مناسب و مصرف سوخت کمی دارد که برای بسیاری از مشتریان جذاب است.
معرفی هیوندای ولستر
هیوندای ولستر یک خودرو کرهای است که در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد. این محصول از منحصربهفردترین خودروهای کرهای دانسته میشود. ولستر در اصل یک خودرو هاچبک است؛ اما به طور همزمان برخی ویژگیهای خودرو کوپه را دارا میباشد. این خودرو در سمت راننده یک درب، و در سمت مخالف، دو درب دارد که یک خلاقیت بینظیر است.
طراحی هوشمندانه هیوندای ولستر صرفا یک نوآوری بیمعنی به منظور جلب توجه نیست. همانطور که واضح است، معمولا سرنشینان عقب خودرو، کودکان هستند. علاوه بر این، حوادث ناشی از عجله سرنشینان هنگام پیاده شدن، روز به روز در حال افزایش است. بنابراین دلیل طراحی نامتقارن دربها، حفظ سلامت سرنشینان عقب دانسته میشود؛ چراکه با این کار، آنها به ناچار از سمت پیادهرو خارج خواهند شد تا خطری آنها را تهدید نکند.
ظاهر هیوندای ولستر بر اساس فرم پایه هیوندای ۳۰i طراحی شده است. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۱۷ تولید شد و در سال ۲۰۱۸، هیوندای نسل دوم ولستر را معرفی کرد. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت آسان موتور وارد ایران شد و عرضه آن تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت. خوشبختانه نسخه اول ولستر در ایران و در بازار جهانی، با استقبال خوبی مواجه شد. در ادامه ویژگیهای نسل اول این خودرو را بررسی خواهیم کرد.
مشخصات فنی هیوندای ولستر
ریشه واژه ولستر، از لاتین گرفته شده که به معنای سرعت است. بنابراین در ابتدا تصور میشود که هیوندای ولستر قرار است سرعتی بینظیر داشته باشد؛ اما متاسفانه بررسیها این را نشان نمیدهد و ما را ناامید میکند. ولستر شتاب صفر تا صد ۱۰.۳ ثانیهای دارد که این برای خودروی هاچبک کرهای، اصلا مناسب نیست. در ادامه سایر ویژگیهای فنی هیوندای ولستر را ذکر کردیم:
جدول مشخصات فنی هیوندای ولستر
نوع موتور | بنزینی |
حجم موتور | ۱۵۹۱ سیسی |
سیلندر/ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
قدرت موتور | ۱۳۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۶۷ نیوتنمتر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه |
نوع گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) مجهز به حالت اسپرت |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | ۲۰۰ |
شتاب صفر تا 100 | ۱۰.۳ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۴ |
نوع بدنه | هاچبک |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
ظرفیت سرنشینان | ۴ نفر |
حجم صندوق عقب | ۳۲۰ لیتر |
طول | ۴۲۱۹ میلیمتر |
عرض | ۱۷۹۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۰۰ میلیمتر |
فاصله بین محورها | ۲۶۴۹ میلیمتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
وزن خودرو | ۱۲۱۰ کیلوگرم |
لازم به ذکر است نسل اول هیوندای ولستر با سه پیشرانه به فروش رسید. البته تمام آنها از نوع چهار سیلندر 1.6 لیتری بودند و فقط در ویژگیهایی مانند نوع تنفس و سیستم تزریق سوخت با هم تفاوت داشتند. اما ولستر با پیشرانه توربو نتوانست در بازار ایران حضور پیدا کند. بنابراین مدلهای موجود در ایران دارای پیشرانه تنفس طبیعی هستند.
آپشنها و ایمنی هیوندای ولستر
معمولا خودروهای کرهای، دارای آپشنهای کامل و خلاقانهای هستند. همین باعث شده تا جذابیت این خودروها در میان ایرانیان بالا باشد. خوشبختانه اکثر هیوندای ولسترهایی که وارد ایران شدهاند، فول آپشن هستند؛ بنابراین با توجه به سال تولیدشان، امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار افراد قرار میدهند. برخی از امکانات رفاهی هیوندای ولستر عبارتند از:
- مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور، پارک عقب و فشار باد لاستیک
- سیستم صوتی حرفهای با قابلیت پخش DVD، USB، AUX، iPod، هشت بلندگوی 450واتی، سابووفر، بلوتوث
- صفحه نمایش ۱۷ اینچی لمسی
- رینگ ۱۸ اینچی
- کیلس استارتر
- سقف پانوراما
- دوربین دید عقب
- گرمکن فرمان
مدل ۲۰۱۶ هیوندای ولستر امکاناتی از قبیل شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، فرمان سهحالته و حالت رانندگی اقتصادی (Eco-Mode) دارد که در مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ وجود ندارد. علاوه بر این، ولستر دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ است که سطح ایمنی خوبی را برای سرنشینان فراهم میکند. این خودرو توانسته امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ برای ایمنی بزرگسالان، ۸۹ برای کودکان و ۷۱ برای سیستمهای کمکی ایمنی را کسب کند.
مزدا ۳ نیو و جنسیس کوپه؛ دو رقیب اصلی هیوندای ولستر
هیوندای ولستر رقبای سرسخت بسیار زیادی دارد که پیروزی بر آنها دشوار است. مزدا ۳ نیو از جمله این رقبا است که تشابهات زیادی با ولستر دارد. هر دو خودرو دارای سطح ایمنی خوبی هستند و طراحی بدنه آنها جذاب و چشمنواز است. صندوق عقب مزدا ۳ نیو فضای بیشتری دارد و از موتور قدرتمندتری بهرهمند شده است. اما از نظر امکانات رفاهی، هیوندای ولستر یک سر و گردن بالاتر است.
هیوندای جنسیس کوپه از دیگر رقبای اصلی و جذاب ولستر شناخته میشود. هر دو خودرو بازار دست دوم مناسبی ندارند و ممکن است برای فروش، مشکلاتی را برای مالکین خودرو ایجاد کنند. علاوه بر این، به دلیل مصرف سوخت بالای جنسیس کوپه، خرید هیوندای ولستر منطقیتر به نظر میرسد و هزینه کمتری را بر دوش راننده میگذارد.
تجربه رانندگی با هیوندای ولستر؛ ظاهر اسپرت اما گولزننده
حقیقت این است که هیوندای ولستر ظاهری گولزننده دارد. متاسفانه نمیتوان این خودرو را با هاچبکها و کوپههای سریع بازار، همرده دانست؛ زیرا شتاب و سرعت آن، بسیار کمتر از چیزی است که مشتریان از ظاهر اسپرت این خودرو توقع دارند. موتور ضعیف ولستر در بهترین حالت میتواند در رقابت با یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خوب عمل کند. همچنین ضربات تا حد زیادی به فضای کابین منتقل میشود و دید عقب مناسبی ندارد.
اگر بخواهیم منصف باشیم، باید از هندلینگ هیوندای ولستر تعریف کنیم. خوشبختانه در پیچهای تند و یا مانورهای شدید، این خودرو پایداری بسیار خوبی از خودش نشان میدهد که فراتر از انتظار است. علاوه بر این، گیربکسهای ولستر عملکردی بسیار نرم دارد و تعویض دندههای آن قابل قبول است. همچنین رانندگی با این خودرو در شهر و در جاده، به دلیل داشتن فرمان برقی نرم و راحت، از دقت و شعاع گردش مناسبی برخوردار است.
طراحی ظاهری هیوندای ولستر
طراحی ظاهری و بدنه هیوندای ولستر بسیار جسورانه است. حتی با وجود اینکه سالها از طراحی آن گذشته، اما احساسی از قدیمی شدن در آن دیده نمیشود. این خودرو با وجود تشابه زیادی که با نسخه فیس لیفت جنسیس کوپه دارد، ویژگیهای منحصر به فرد خودش را حفظ کرده است. در قسمت جلو خودرو شاهد ورودی هوای بزرگ و چراغهای خشن هستیم که چهره ولستر را تهاجمی و مغرور کرده است.
هیوندای ولستر در نمای کناری متفاوت عمل میکند. سمت راننده تنها یک در کشیده دارد که ظاهری جذاب از خودرو کوپه به آن بخشیده است. اما در نمای مخالف، دو درب وجود دارد که چهرهای متفاوت را به تصویر میکشد. البته درب عقب به دستگیره مخفی همرنگ به بدنه مجهز شده است تا خللی در ظاهر آن ایجاد نکند. ولستر در نمای کناری، بدنهای ورزیده و کشیده مانند یک یوزپلنگ دارد.
طراحی عقب هیوندای ولستر کاملا اسپرت است. شیب سقف تا قسمت صندوق عقب زیاد است که جلوه جذابی به آن بخشیده است. از دیگر ویژگیهای نمای پشت این خودرو میتوان به چراغهای عقب گرافیکی و جذاب، آنتن کوسهای و خروجی اگزوز دوگانه اشاره کرد. لازم به ذکر است هیوندای ولستر توانست در سال ۲۰۱۱ جایزه طراحی سال را از آن خود کند.
طراحی داخلی هیوندای ولستر
فضای کابین هیوندای ولستر نیز نسبت به آنچه از بیرون به نظر میآید، کوچکتر است. البته این کمبود فضا در قسمت عقب خودرو بیشتر احساس میشود. صندلیهای این خودرو از طراحی خوبی برخوردار است و راننده هنگام نشستن داخل خودرو، احساس راحتی دارد. صندلیهای جلو فضای گودی کمر و زیر زانوها را به خوبی پر میکند و از نظر ارگونومی، سرنشینان را راضی نگه میدارد.
کابین هیوندای ولستر از زیبایی ظاهری خوبی برخوردار است. چراکه در عین رعایت اصول هارمونی، خطوط جسورانه آن، فضایی هیجانانگیز را خلق کرده است. اما اگر بخواهیم کیفیت متریال استفاده شده در ولستر را بررسی کنیم، باید بگوییم به سطح رقبای ژاپنی خود نمیرسد. خشکی پلاستیکهای به کار رفته و ماندگاری پایین روکش صندلیها، این حقیقت را تایید میکند.
شیب سقف هیوندای ولستر، باعث شده تا فضای بالای سرنشینان عقب، محدود شود. علاوه بر این، افراد قد بلند ممکن است با نشستن در صندلیهای عقب، احساس رضایت نداشته باشند. سقف پانورامیک ولستر در قسمت انتهایی فاقد پوشش است. این مورد سرنشینان عقب را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار میدهد و بسیار آزاردهنده است.
مزایا و معایب هیوندای ولستر
هیوندای ولستر نیز مانند سایر خودروها، مزایا و معایبی دارد که بررسی آنها خالی از لطف نیست. همان طور که در قسمت قبل گفته شد، شیشهای بودن سقف این خودرو، منجر به ورود مستقیم نور خورشید به داخل خودرو میشود. این ویژگی برای شرایط آب و هوایی ایران که اغلب آفتابی است، اصلا مناسب نخواهد بود. از دیگر معایب این خودرو میتوان به این موارد اشاره کرد:
- بازار فروش دست دوم نسبتا ضعیف
- شتاب کم
- کمبود قطعات
- کمبود فضای سرنشینان عقب
هیوندای ولستر شاید اسب بخار زیادی تولید نکند، اما مصرف سوخت پایینی دارد. برای مثال رقیب این خودرو یعنی سراتو کوپه، حدودا دو لیتر مصرف سوخت بیشتری دارد. بنابراین ولستر برای کسانی که هرروز از خودرو استفاده میکنند، انتخاب مناسبی است و صرفه اقتصادی خوبی دارد. سایر مزایای هیوندای ولستر عبارت است از:
- طراحی جوانانه و جذاب
- حساسیت کم موتور به کیفیت بنزین
- ایمنی مناسب
یکی دیگر از مزایای هیوندای ولستر نسبت به رقبا، آپشنها و امکانات رفاهی آن است. رقبای این خودرو امکانات رفاهی هم سطح با ولستر را ندارند. برای مثال سانروف پانوراما، صندلیهای چرمی، گرمکن صندلیها و آینههای جلو و سیستم کیلس استارتر(keyless starter) از آپشنهایی است که در رده قیمتی ولستر، به سختی پیدا میشود.
وضعیت هیوندای ولستر در بازار ایران
نمونههای صفر و کار نکرده هیوندای ولستر به ندرت در بازار ایران پیدا میشود. چشمگیر نبودن مشخصات فنی این خودرو اسپرت، باعث شده تا مشتریان به سمت خودروهایی قویتر بروند. اما با این وجود هیوندای ولستر هنوز مشتریان خاص خودش را دارد؛ مشتریان جوانی که شیفته مشخصات ظاهری و رنگهای شاد این خودرو هستند و دوست دارند در مرکز توجه باشند.
نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۹ و با ویژگیهایی بسیار خوب و کارآمدتری توسط هیوندای به بازار جهانی عرضه شد. اما متاسفانه به دلیل قوانین ممنوعیت واردات خودرو، نتوانست در بازار ایران حضور داشته باشد. این روزها جای خالی هیوندای ولستر مدل ۲۰۱۹ در ایران به خوبی احساس میشود؛ چرا که بدون شک این نسل از ولستر، میتوانست بازار جذابتری را نسبت به نسل قبلی خود در بازار ایران ایجاد کند.
جمعبندی
هیوندای ولستر یک هاچبک نه چندان سریع، اما زیبا است. چهره این خودرو میتواند جوانان را عاشق خود کند؛ تا جایی که از معایب آن چشمپوشی کنند. خودروهای رقیب ولستر فضای بیشتر و پیشرانههایی قویتر دارند؛ اما ظاهر متفاوت، ایمنی و آپشنهای این خودرو، آن را به گزینهای مناسب برای خرید تبدیل میکند. اگر مشتریان دارای خانوادههایی کمجمعیت باشند و در عین حال بخواهند توجهات را جلب کنند، هیوندای ولستر مناسب آنان خواهد بود.
سوالات متداول
موتور هیوندای ولستر چیست؟
هیوندای ولستر دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است. این خودرو ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتنمتر گشتاور دارد.
هیوندای ولستر مناسب چه کسانی است؟
هیوندای ولستر دارای طراحی بدنه خاصی است؛ اما برخی ویژگیهای این خودرو مانند شتاب کم و کمبود فضای عقب، موجب شده تا تعدادی از مشتریان را از دست بدهد. در نتیجه این خودرو مناسب خانوادههای کم جمعیت و جوانانی است که میخواهند در مرکز توجه باشند.
نظرات