هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو دو خودروی شهری کوچک و بسیار محبوب تولید شده توسط خودروسازان کره‌ای هیوندای و کیا هستند. هر دو خودرو هاچبک بوده و برای رانندگی راحت و بدون دردسر در محیط‌های شهری طراحی شده‌اند.

هیوندای در دنیای خودرو به عنوان یک سازنده محصولات ارزان قیمت شناخته می‌شد، ولی عرضه خودروهایی مانند هیوندای i۱۰ به عنوان یک محصول کوچک با طراحی جذاب توانست به بهبود وجهه برند هیوندای کمک زیادی کند. این خودرو به نسبت قیمتی که دارد ارزش خرید بالایی داشته و در سگمنت خودرو‌های شهری ایران می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها به حساب آورد. این مدل هیوندای i۱۰ که در این مطلب معرفی خواهیم کرد فیس لیفت نسل دوم این خودرو بوده و در ایران مدتی توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد.

در سوی دیگر کیا پیکانتو را داریم که کوچک‌ترین خودرو در خانواده محصولات کیا محسوب می‌شود. کیا پیکانتو از سال ۲۰۱۲ وارد بازار کشورمان شده و اطلس خودرو بعد‌ها دو مدل فیس لیفت آن را نیز در بازار ایران عرضه کرده است. کیا پیکانتو به خاطر ظاهر اسپرت و جذاب و همچنین امکانات و آپشن‌های مختلفی که دارد توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو به عنوان دو خودروی شهری هاچبک از بدو ورود به بازار ایران رقیبی جدی برای هم محسوب می‌شوند. در ادامه این مطلب با مجله خودرو سوییچ همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به این دو خودرو داشته باشیم.

مقایسه طراحی ظاهری هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

در نسل دوم خود، هیوندای i۱۰ از یک طراحی ساده و در عین حال جذاب بهره می‌برد. در فیس لیفت این خودرو، شرکت هیوندای با برخی تغییرات جزئی توانسته ظاهری مدرن‌تر به این هاچ بک کوچک خود بدهد. جزئیاتی مانند جلوپنجره و چراغ‌ها به خوبی در بخش جلویی خودرو با هم ترکیب شده و ظاهری بسیار جذاب در این قسمت ایجاد کرده‌اند. مدل مونتاژی توسط کرمان موتور مانند مدل‌های تریم بالای عرضه شده در بازار‌های جهانی به چراغ دی‌لایت LED مجهز هستند. گرچه همان طور که اشاره شد هیوندای i۱۰ طراحی ظاهری ساده‌ای دارد، ولی جزئیات خاص آن به قدری هستند که خودرو ظاهر خسته‌کننده‌ای نداشته باشد.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - نمای کنار پیکانتو

در سوی دیگر، کیا پیکانتو از یک طراحی ظاهری جسورانه‌تر با برخی عناصر اسپرت بهره می‌برد. در طراحی بدنه به خوبی از خطوط زاویه‌دار و چین‌های روی بدنه استفاده شده تا خودرو ظاهر دراماتیک‌تری داشته باشد. در بخش جلویی، پیکانتو یک جلوپنجره خشن و عریض در کنار چراغ‌هایی که به سمت عقب کشیده‌اند دارد. جزئیات کوچک‌تر مانند چراغ‌های مه شکن و سپر بر زیبایی‌های آن، بیش از پیش افزوده‌اند. در مقایسه با هیوندای i۱۰، طراحی ظاهری کیا پیکانتو جذاب‌تر بوده و بدون شک جوان پسندتر است. به کمک ظاهر جسورتری که دارد، در خیابان کیا پیکانتو توجه بیشتری به خود جلب می‌کند.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - نمای کنار i10

مقایسه آپشن و امکانات هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

هیوندای i۱۰ حتی در مدل پایه خود به تجهیزات و آپشن‌های خوبی مجهز شده است. مدل مونتاژی بازار ایران از امکاناتی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، بلوتوث و رادیو با ورودی USB و AUX بهره می‌برد. مدل‌های با تریم بالاتر در بازار‌های جهانی به مواردی مانند گرمکن صندلی، ورود بدون کلید، تنظیم برقی پشت سری و اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز هستند که متأسفانه در مدل مونتاژی بازار ایران خبری از این آپشن‌ها نیست. به طور کلی، هیوندای i۱۰ خیلی از نظر تکنولوژی و آپشن خودرویی مجهزی نیست، ولی تجهیزات مناسب رده قیمتی خود را به شما ارائه خواهد کرد.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - داخل i10

از نظر تجهیزات و امکانات با توجه به این که کیا پیکانتو یک خودروی وارداتی محسوب می‌شود، می‌توان انتظار آپشن‌های بهتری روی این خودرو داشت. علاوه بر موارد ارائه شده روی هیوندای i۱۰، پیکانتو تجهیزات بیشتری در اختیار خریدار قرار می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به سانروف، اتولایت، گرمکن فرمان، ورود بدون کلید، گرمکن صندلی و برخی موارد دیگر اشاره کرد. در مدل‌های گران قیمت‌تر، کیا پیکانتو همچنین به مواردی مانند صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع دوگانه اتومات و چراغ‌های LED داخل کابین مجهز است. به طور کلی کیا پیکانتو آپشن‌ها و امکانات بیشتری در مقایسه با هیوندای i۱۰ در اختیار شما قرار خواهد داد.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - داخل پیکانتو

مقایسه ایمنی هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

خودروی هیوندای i۱۰ در تست تصادف مؤسسه معروف یورو انکپ چهار ستاره ایمنی به دست آورد و ایمنی خوبی به عنوان یک خودروی شهری کوچک دارد. مدل مونتاژ شده در بازار ایران متأسفانه فقط دو کیسه هوا دارد و به جز سیستم کنترل پایداری، خبری از سیستم کنترل کشش و ترمز اضطراری خودکار که در مدل‌های جهانی ارائه شده در این خودرو نیست. همچنین شرکت کرمان موتور آپشن‌های ایمنی دیگر مانند رادار تصادف جلو، هشدار حفظ مسیر و نوربالای اتوماتیک را از مدل مونتاژ خود حذف کرده است. آپشن‌ها و امکانات ایمنی حذف شده از خودروی هیوندای i۱۰ را اگر در نظر نگیریم، ما با یک هاچ بک شهری کوچک طرف هستیم که از نظر ایمنی عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

کیا پیکانتو نیز مانند رقیب خود با دریافت نمره ۴ ستاره ایمنی از مؤسسه Euro NCAP نشان داده که خودروی قابل اطمینانی است. از نظر تجهیزات ایمنی اوضاع پیکانتو بهتر بوده و تمامی مدل‌های آن با ۶ کیسه هوا، کنترل پایداری و کنترل ‌ایستایی در سربالایی به بازار ایران عرضه شده‌اند. از نظر تجهیزات ایمنی پیشرفته و سیستم‌های کمکی رانندگی، به مانند هیوندای i۱۰، کیا پیکانتو شما را ناامید خواهد کرد. به طور کلی هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو در بخش ایمنی رقابت نسبتاً برابری با یکدیگر دارند. البته همان طور که دیدید، کیا پیکانتو با برخی تجهیزات و آپشن‌های ایمنی بیشتر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

جدول مشخصات فنی:

محورهای مشخصات فنی هیوندای i10 کیا پیکانتو
نوع موتور چهار سیلندر چهار سیلندر
حجم موتور 1.2 لیتر 1.2 لیتر
سیلندر/ سوپاپ 4/16 4/16
تنفس موتور تنفس طبیعی تنفس طبیعی
قدرت موتور 86 اسب بخار 85 اسب بخار
گشتاور 121 نیوتن متر 121 نیوتن متر
نوع گیربکس چهار سرعته اتوماتیک چهار سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر سرعت ثبت شده 166 کیلومتر بر ساعت 175 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 13.8 ثانیه 13.5 ثانیه
مصرف سوخت 5.9 لیتر ترکیبی 5.6 لیتر ترکیبی
نوع بدنه        هاچ بک هاچ بک
حجم باک 40 لیتر 35 لیتر
ظرفیت سرنشینان 5 نفر 5 نفر
حجم صندوق عقب 40 لیتر 35 لیتر
طول 3665 میلی‌متر 3595 میلی‌متر
عرض 1660 میلی‌متر 1595 میلی‌متر
ارتفاع 1500 میلی‌متر 1490 میلی‌متر
فاصله بین محورها 2385 میلی‌متر 2385 میلی‌متر
استاندارد آلایندگی یورو 6 یورو 5
وزن خودرو 961 کیلوگرم 940 کیلوگرم

 

مقایسه مشخصات فنی هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

هر دو خودروی هیوندای i10 و کیا پیکانتو به یک پیشرانه مشابه 1.2 لیتری 4 سیلندر با 85 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور مجهز شده‌اند. گرچه در بازار‌های جهانی نسخه‌های دنده دستی هر دو خودرو هم وجود دارند، ولی در بازار ایران هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو از یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک بهره می‌برند. با توجه به پیشرانه و گیربکس یکسان، مصرف سوخت هر دو خودرو نیز نسبتاً برابر بوده و کیا پیکانتو در حالت ترکیبی 5.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و این عدد برای هیوندای i۱۰ برابر با 5.9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. هیوندای i۱۰ به یک باک نسبتاً بزرگ‌تر مجهز شده و ظرفیت بنزین ۴۰ لیتری در مقایسه با ۳۵ لیتر کیا پیکانتو دارد.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - موتور پیکانتو

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - موتور i10

با بدنه ۳۶۶۵ میلی‌متری، هیوندای i۱۰ تقریباً ۷ سانتی‌متر بدنه درازتری در مقایسه با کیا پیکانتو دارد. از نظر عرض، طول بین دو محور و ارتفاع، دو خودرو تقریباً ابعادی مشابه با هم دارند. از نظر فضای بار نیز همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید هیوندای i۱۰ عملکرد بهتری دارد. به طور کلی، هر دو خودرو زیر پوست خود کاملاً شبیه به هم هستند و تفاوت‌های آن‌ها بیشتر از نظر ظاهری است.

مقایسه تجربه رانندگی هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

هیوندای i۱۰ در کلاس خود یکی از راحت‌ترین سواری‌ها را ارائه می‌کند. سیستم تعلیق آن به نرمی هرچه تمام، دست انداز‌های جاده را جذب می‌کند. فرمان خودرو بسیار سبک و دقیق بوده و به همین دلیل رانندگی با آن در سرعت‌های پایین و همچنین هنگام پارک کردن بسیار راحت است. هندلینگ خودرو بسیار قابل پیش‌بینی و متعادل بوده و مشکلی از این بابت پشت فرمان هیوندای i۱۰ نخواهید داشت. گرچه از خودرویی در این کلاس انتظار شتاب و سرعت خیلی بالا نمی‌رود، ولی موتور هیوندای i۱۰ به قدر کافی برای سفر‌های شهری قوی است. در سرعت‌های بالا نیز پشت فرمان این خودرو به هیچ وجه حس ناامنی تجربه نخواهید کرد. به طور کلی می‌توان از هیوندای i۱۰ انتظار یک سواری راحت و لذت‌بخش را داشت.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - i10

در طرف مقابل، کیا پیکانتو خودرویی چالاک‌تر بوده و سواری جذاب‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. سیستم تعلیق آن به گونه‌ای تنظیم شده که سواری سفت و اسپرت‌تری ارائه می‌کند. فرمان کیا پیکانتو نیز سبک بوده و انتظار پاسخگویی خوبی به دستورات راننده را می‌توانید داشته باشید. هندلینگ کیا پیکانتو برای یک خودروی شهری بسیار چابک است. هرچند، با توجه به سیستم تعلیق سفت‌تر ناهمواری‌های جاده را داخل کابین کیا پیکانتو بیشتر احساس خواهید کرد. همان‌طور که گفتیم کیا پیکانتو سواری جذاب‌تری ارائه می‌کند، ولی در مقایسه با هیوندای i۱۰ نباید انتظار سواری خیلی راحتی داشته باشید.

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو - پیکانتو

مزایا و معایب هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

از مزایای هیوندای i۱۰ می‌توان به سواری راحت، فضای داخلی جادار، طراحی جذاب کابین و ایمنی خوب آن اشاره کرد. فضای محدود برای سرنشینان عقب، عدم وجود تکنولوژی مدرن و حذف برخی آپشن‌های ایمنی توسط کرمان موتور را می‌توان از مهم‌ترین معایب این خودرو به حساب آورد.

در طرف دیگر، کیا پیکانتو نیز دارای مزایایی مانند طراحی ظاهری جذاب، امکانات رفاهی بیشتر و هندلینگ خوب و سواری اسپرت است. از نکات منفی این خودرو می‌توان به سیستم تعلیق خشک، استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت در داخل کابین، فضای محدود سرنشینان و حجم کم صندوق عقب اشاره کرد.

در نهایت، هیوندای i۱۰ برای کسانی که به دنبال سواری نرم‌تر و طراحی ظاهری ساده‌تر هستند می‌تواند یک گزینه ‌ایده‌آل در بازار ایران محسوب شود. اما پیکانتو جذابیت ظاهری و آپشن‌های بیشتری در بازار ایران در اختیار شما قرار خواهد داد.

رقبای هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو در بازار ایران

به طور کلی، سگمنت خودرو‌های کوچک شهری در بازار ایران خیلی شلوغ نیست و برخلاف بازار‌های جهانی که شاهد مدل‌های مختلفی مانند تویوتا آیگو، رنو توئینگو، فولکس واگن آپ و سوزوکی سلریو هستیم، در بازار کشورمان هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو دو رقیب جدی به نام‌های میتسوبیشی میراژ و ‌ام‌جی ۳ را پیش روی خود می‌بینند.

میتسوبیشی میراژ را شاید بتوان جدی‌ترین رقیب این دو خودرو به عنوان یک محصول ژاپنی به حساب آورد. البته مدل اولیه عرضه شده میراژ در بازار کشورمان به دلیل موتور ضعیف و آپشن‌های کم خیلی حرف برای گفتن نداشت، ولی بعد‌ها با عرضه مدل فیس لیفت آن با آپشن‌های بیشتر میتسوبیشی میراژ با اقبال بیشتری در بازار مواجه شد.

دیگر رقیب این دو خودرو ‌ام جی ۳ است که به عنوان یک محصول دو رگه چینی – انگلیسی به مدت محدودی شاهد واردات آن به بازار کشورمان بودیم. شاید مهم‌ترین شاخصه ‌ام جی ۳ در رقابت با هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو قیمت بسیار کم‌تر آن است که این خودرو را به یک رقیب جدی برای کره‌ای‌های کوچک بازار ایران تبدیل می‌کند.

سخن پایانی: هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو؟

هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو هر دو انتخاب‌های قانع‌کننده‌ای به عنوان خودرو‌های شهری کم مصرف در بازار ایران محسوب می‌شوند. هیوندای i۱۰ از نظر فضای کابین و کیفیت سواری دست برتری را در مقایسه با کیا پیکانتو دارد. به طور کلی، هیوندای i۱۰ یک پکیج خوب و کامل برای سفر‌های شهری، مخصوصاً در شهر‌های بزرگ مانند تهران محسوب می‌شود. با این حال، پیکانتو با استایل اسپرت و جسورانه، آپشن‌های بیشتر و سواری جوان پسندتر در بازار ایران به رقابت با i۱۰ می‌پردازد. در جنگ تن به تن هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو نمی‌توان هیچ کدام را برنده معرفی کرد.

برای کسانی که به دنبال سواری نرم و راحت هستند بدون شک هیوندای i۱۰ گزینه بهتری خواهد بود. کابین راحت و سواری نرم آن هر راننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اما پیکانتو مسلماً سرگرم‌کننده‌تر و شیک‌تر بوده و جوانان را بیشتر به خود جذب می‌کند. تجهیزات و امکانات اضافی آن در مقایسه با هیوندای i۱۰ نیز جذابیت‌هایش را در بازار ایران بیشتر کرده است. در نهایت، انتخاب شما چه هیوندای i۱۰ باشد یا کیا پیکانتو را به عنوان یک هاچ بک کوچک شهری بخرید، هر دو خودرو به خوبی پاسخگوی تمامی نیاز‌های شما خواهند بود.

سؤالات متداول درباره هیوندای i۱۰ و کیا پیکانتو

کدام یک فضای بار بیشتری دارد، i۱۰ یا پیکانتو؟

هیوندای i۱۰ با ۲۵۲ لیتر در مقایسه با کیا پیکانتو که ظرفیت بار ۲۰۰ لیتری دارد فضای بار بیشتری را ارائه می‌دهد. صندلی‌های عقب i۱۰ همچنین برای ایجاد فضای بیشتر جمع می‌شوند.

کدام خودرو تجهیزات و امکانات بهتری دارد؟

از نظر تجهیزات و آپشن‌ها بدون شک با توجه به وارداتی بودن کیا پیکانتو عملکرد بهتری دارد و متأسفانه در مدل مونتاژی شرکت کرمان موتور آپشن‌های زیادی را از روی هیوندای i۱۰ حذف کرده است.

سواری کدام بهتر است؟ i۱۰ یا پیکانتو؟

پیکانتو برای هندلینگ چابک و تجربه رانندگی اسپرت طراحی شده است. در حالی که i۱۰ کیفیت سواری بهتر و هندلینگ تیزتر را در اولویت قرار داده است. به طور کلی پیکانتو ممکن است سواری جذاب‌تری مخصوصاً برای جوانان داشته باشد، ولی بدون شک هیوندای i۱۰ از نظر کیفیت سواری دست برتری را در قیاس با پیکانتو دارد.