شرکت آذریوردسال به‌عنوان واردکننده‌ی رسمی محصولات هوندا در ایران، به‌زودی مرحله‌ی پیش‌فروش هوندا سیتی سدان را آغاز خواهد کرد. این خودرو از نظر طراحی و برخی ویژگی‌ها، شباهت‌هایی با هوندا سیویک دارد. قیمت هوندا سیتی برای نخستین خریدار طبق اعلام رسمی آذریوردسال، یک میلیارد و ۹۲۸ میلیون تومان تعیین شده است. هوندا یکی از معتبرترین خودروسازان جهان با سابقه‌ای نزدیک به ۱۰۰ سال است. این برند همواره به تولید خودروهایی با کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی شهرت دارد. محصولات هوندا شامل طیف وسیعی از سواری‌ها، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها با موتورهای بنزینی، هیبریدی و برقی است. با این حال، تاکنون عرضه‌ی گسترده‌ی خودروهای هوندا در بازار ایران انجام نشده است.

داستان ساخت هوندا سیتی 2024

سرمایه‌گذاری گسترده‌ شرکت‌های ژاپنی در چین، هند و سایر کشورهای شرق آسیا، باعث افزایش تنوع تولید و ارائه‌ مدل‌های اقتصادی برای بازارهای نوظهور شده است. برای نمونه، تولید خودروهای برند سوزوکی در هند بیش از هر نقطه‌ی دیگری در جهان انجام می‌شود و کارخانه‌های این شرکت در ژاپن اهمیت کمتری یافته‌اند. با این حال، هوندا همچنان بخش بزرگی از تولیدات خود را در ژاپن ادامه می‌دهد، هرچند احتمال تغییر این روند در سال‌های آینده وجود دارد.

هوندا سیتی 2024 - نمای جلو

نکته‌ مهم آن است که برخلاف تصور عمومی، هوندا سیتی روی پلتفرم سیویک ساخته نمی‌شود. نخستین نسل این خودرو سال ۱۹۸۱ در قالب یک هاچبک سه‌در معرفی شد و اکنون در نسل ششم به تولید می‌رسد. هوندا سیتی در دو مدل بدنه‌ی سدان و هاچبک چهار‌در عرضه می‌شود و خطوط تولید آن در کشورهایی مانند تایلند، اندونزی، برزیل، ویتنام و مالزی فعال است.

جدول مشخصات کلی هوندا سیتی وارداتی

طبق اطلاعات موجود، نسخه‌ی سدان این خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده و شرکت آذریوردسال عرضه‌کننده‌ی آن خواهد بود. این اقدام هم‌زمان با فعالیت شرکت معین خودرو صورت می‌گیرد که واردات هوندا وزل را بر عهده دارد. در ادامه مشخصات کلی هوندا سیتی 2024 را در قالب یک جدول ارائه می‌دهیم.

مشخصات جزئیات
مدل هوندا سیتی وارداتی
ابعاد طول: 4345 میلی‌مترعرض: 1748 میلی‌مترارتفاع: 1467 میلی‌مترفاصله محوری: 2589 میلی‌متر
پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 121 اسب بخار، 145 نیوتن‌متر
گیربکس CVT
مصرف سوخت 6.2 لیتر در صد کیلومتر
شتاب 0 تا 100 10.5 ثانیه
حداکثر سرعت 198 کیلومتر بر ساعت
امکانات 6 کیسه هوا، کنترل پایداری، TPMS، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، نمایشگر 8 اینچ، چراغ‌های LED
قیمت در ایران 1.93 میلیارد تومان (بازار آزاد حدود 2.5 میلیارد تومان)

 

طراحی بدنه و نمای بیرونی هوندا سیتی

شباهت هوندا سیتی با سیویک به‌ویژه در نمای جلو کاملا محسوس است. این خودرو حس اسپرت و جوان‌پسند را به‌خوبی منتقل می‌کند و ترکیب اجزای مختلف در طراحی، آن را در حد انتظارات از یک محصول ژاپنی قرار می‌دهد.

نمای جلو

در نمای جلو، چراغ‌ها با استفاده از چند قطعه کریستالی داخلی طراحی شده‌اند؛ روشی هوشمندانه که جای خالی هالوژن‌های گران‌قیمت را جبران می‌کند. در مقابل، مه‌شکن‌های ساده‌ی تعبیه‌شده در دو طرف سپر و جلوپنجره‌ی پلاستیکی مشکی، نقاط ضعف طراحی هستند که چندان توی ذوق نمی‌زنند. هوندا همچنین با افزودن زه‌وار براق در لبه‌ی کاپوت، جلوه‌ای لوکس‌تر به خودرو داده است.

هوندا سیتی 2024 - نمای رو به رو

نمای جانبی

نمای جانبی طراحی ساده‌ای دارد و نشان‌دهنده‌ی تلاش سازنده برای کاهش هزینه‌های تولید است. تنها خط ممتدی که چراغ‌های جلو و عقب را به هم متصل می‌کند، همراه با انحنای ملایم نزدیک رکاب، وظیفه‌ی حجم‌دهی بدنه را بر عهده دارد. در نسخه‌های پایه، هوندا سیتی با رینگ‌های ۱۵ اینچی و تایر ۱۸۵ میلی‌متری عرضه می‌شود که جایگاه اقتصادی خودرو در بازار شرق آسیا را نشان می‌دهد.

نمای عقب

در نمای عقب، هماهنگی قطعات و طراحی چشم‌نواز به‌خوبی به چشم می‌آید. سبک طراحی همچنان شباهت زیادی به هوندا سیویک دارد، با این تفاوت که وابستگی زیادی به اجزای پلاستیکی ارزان‌قیمت دیده نمی‌شود. سپر، درپوش صندوق و بخش چراغ‌های هشدار به‌خوبی طراحی و حجم‌دهی شده‌اند و نمایی رضایت‌بخش ایجاد می‌کنند.

هوندا سیتی 2024 - نمای عقب

هوندا سیتی از سال ۲۰۱۹ تاکنون با طول ۴,۳۴۵ میلی‌متر، عرض ۱,۷۴۸ میلی‌متر، ارتفاع ۱,۴۶۷ میلی‌متر و فاصله‌ی محوری ۲,۵۸۹ میلی‌متر تولید می‌شود. این خودرو در مقایسه با محصولات داخلی، ابعادی بین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و سمند دارد.

طراحی داخلی و کابین هوندا سیتی

در کابین، استفاده‌ی گسترده از پلاستیک سخت و مواد نسبتا ارزان‌قیمت به چشم می‌خورد؛ موضوعی که ممکن است برای برخی خریداران ناامیدکننده باشد. از این نظر، هوندا سیتی شباهت زیادی به خودروهای اقتصادی ساخت چین دارد. با این حال، چینش عناصر داخلی و طراحی کلی، همچنان هویت یک محصول ژاپنی را تداعی می‌کند.

داشبورد و کنسول

در تمامی نسخه‌ها، تجهیزاتی مانند دسته‌دنده‌ بزرگ، ترمز دستی اهرمی و صفحه کیلومتر عقربه‌ای ساده ارائه می‌شود. فرمان خودرو پر از کلیدهای کنترلی است و خبری از نمایشگرهای دیجیتال در پشت فرمان نیست. سه کلید گردان کوچک برای کنترل تهویه و سبک طراحی کلاسیک آن، علاقه‌مندان محصولات قدیمی‌تر هوندا مثل سیویک را جذب می‌کند. در برخی نسخه‌ها، نمایشگر لمسی ۸ یا ۱۰ اینچی با پشتیبانی از بلوتوث و مسیریاب ماهواره‌ای نیز موجود است.

 

رویکرد طراحی

از نکات مثبت در فضای داخلی می‌توان به صندلی‌های روکش‌شده با چرم مصنوعی و تودری‌های مبله اشاره کرد. فضای کافی برای چهار سرنشین بلندقد فراهم است و راحتی مناسبی حتی در سفرهای طولانی عرضه می‌شود. طراحی صندلی‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند هم‌سطح یکدیگر قرار گرفته و امکان استراحت در فضای محدود کابین را فراهم کنند. علاوه بر این، صندوق عقب با ظرفیت ۵۰۶ لیتر برای یک سدان جمع‌وجور، کاملا قابل قبول ارزیابی می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی هوندا سیتی

هوندا سیتی در بازارهای جهانی با قوای محرکه متنوع عرضه می‌شود. اگرچه انواع مختلف آن وجود دارد، اما در تمامی مدل‌ها گیربکس CVT و انتقال قدرت به چرخ‌های جلو مشترک هستند.

مدل پایه

مدل پایه به یک موتور ۳ سیلندر یک لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور می‌تواند وزن ۱۱۵۰ کیلوگرمی خودرو را طی حدود ۸ تا ۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت متوسط این نسخه نیز حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

مدل هیبریدی

مدل دیگر، نسخه‌ هیبریدی با موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که همراه با سیستم برقی، توان ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۷ نیوتن‌متر ارائه می‌دهد. هوندا سیتی e-HEV با وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم طی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نقطه قوت اصلی این مدل، مصرف سوخت پایین آن است که به‌طور میانگین ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

پیشرانه نسخه وارداتی به ایران

طبق اعلام رسمی شرکت آذریوردسال، هوندا سیتی مخصوص بازار ایران با یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم GDI عرضه می‌شود. این پیشرانه توان ۱۲۱ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. عملکرد آن به‌صورت زیر است:

  • گیربکس: CVT
  • مصرف ترکیبی: ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۰.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت

امکانات ایمنی و رفاهی

هوندا سیتی وارداتی با تجهیزات زیر در ایران ارائه می‌شود:

  • ۶ کیسه هوا
  • سیستم کنترل پایداری (ESP)
  • سیستم حفظ خودرو در شیب
  • نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)
  • کروزکنترل
  • فرمان برقی
  • پدال تعویض دنده پشت فرمان
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • دوربین دنده عقب
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • نمایشگر ۸ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
  • سنسور نور و چراغ‌های LED
  • رینگ‌های آلومینیومی

نکته منفی این مدل در بازار ایران، نبود سانروف و ترمز دستی برقی است که در برخی رقبا دیده می‌شود.

مشخصات فنی هوندا سیتی 2024

بخش مشخصات
نوع بدنه سدان
ابعاد بدنه 4568 × 1748 × 1458 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2590 میلی‌متر
تعداد سرنشین 5 نفر
حجم صندوق عقب 519 لیتر
وزن خالص 1189 کیلوگرم
پیشرانه 4 سیلندر خطی، 1498 سی‌سی، 16 سوپاپ
تنفس موتور طبیعی
حداکثر توان 121 اسب بخار
حداکثر گشتاور 145 نیوتن‌متر
شتاب 0 تا 100 10.5 ثانیه
حداکثر سرعت 198 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 6.2 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک 40 لیتر
جعبه‌دنده خودکار CVT
محور محرک جلو (FWD)
سیستم فرمان برقی
تعلیق جلو مک‌فرسون
تعلیق عقب میله پیچشی
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب کاسه‌ای
سیستم‌های ترمز ABS، EBD
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد
کروزکنترل دارد
TPMS (نمایشگر فشار باد تایرها) دارد
کیسه هوا جلو، جانبی، پرده‌ای
چراغ‌ها چراغ روشنایی روز (DRL) ، روشنایی خودکار
سنسور پارک ندارد
سنسور باران ندارد
دوربین دوربین عقب
رینگ‌ها 16 اینچ (جلو و عقب)
تایرها 185 میلی‌متر (جلو و عقب)
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ترمز دستی برقی ندارد
سانروف ندارد
امکانات داخلی دماسنج، کامپیوتر سفری، ISOFIX)  (قفل صندلی کودک
تهویه خودکار
امکانات رفاهی استراحتگاه مرکزی دست
نمایشگر دارد
سیستم صوتی 4 بلندگو
مسیریاب دارد (نمایش ترافیک)
ارتباطات و اتصالات بلوتوث، تماس صوتی، پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay

قیمت هوندا سیتی در ایران و جهان

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت هوندا سیتی در کشورهای شرق آسیا و استرالیا، قیمت اقتصادی آن است.

نسخه‌ی ۱۲۲ اسب بخاری پایه: حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار

نسخه‌ی هیبریدی مجهز: حدود ۱۶ هزار دلار

اما در ایران شرایط متفاوت است. بر اساس اعلام آذریوردسال:

قیمت خریدار اول: ۱.۹۲۸ میلیارد تومان

قیمت بازار آزاد: حدود ۲.۵ میلیارد تومان

این اختلاف قیمت، در حالی به چشم می‌خورد که طراحی کابین نسبتا ساده و امکانات الکترونیکی محدود هوندا سیتی، آن را در برابر رقبای چینی ارزان‌تر مانند آریزو ۵، آریزو ۶، ریسپکت و KMC J7 از نظر ارزش خرید در موضع ضعیف‌تری قرار می‌دهد. در نتیجه، تنها اعتبار برند ژاپنی هوندا و کشور سازنده‌ی آن (تایلند) برای خریداران ایرانی جذابیت اصلی خواهد بود.

جمع‌بندی

هوندا سیتی 2024 به‌عنوان یک سدان اقتصادی ژاپنی با طراحی ساده و شباهت‌هایی به هوندا سیویک، اکنون در بازار ایران توسط آذریوردسال عرضه می‌شود. این خودرو با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، قدرت 121 اسب بخار و مصرف ترکیبی 6.2 لیتر در 100 کیلومتر، عملکردی مناسب برای استفاده روزمره ارائه می‌دهد. امکاناتی مانند 6 کیسه هوا، کنترل پایداری، کروزکنترل، نمایشگر 8 اینچی و اتصال به Android Auto و Apple CarPlay آن را به گزینه‌ای ایمن و کاربردی بدل کرده‌اند. با این حال، نبود امکاناتی مثل سانروف و ترمز دستی برقی در برابر رقبای چینی، نقطه‌ضعفی محسوب می‌شود. قیمت بالای 2 میلیارد تومانی نیز ارزش خرید آن را کاهش داده و بیشتر اعتبار برند هوندا و کیفیت ساخت، جذابیت اصلی این مدل برای خریداران ایرانی است.

سوالات متداول هوندا سیتی 2024:

هوندا سیتی 2024 چه پیشرانه‌ای دارد؟

یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با توان 121 اسب بخار و 145 نیوتن‌متر.

شتاب صفر تا صد هوندا سیتی چقدر است؟

حدود 10.5 ثانیه.

مصرف سوخت ترکیبی هوندا سیتی چقدر است؟

به‌طور میانگین 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر.

قیمت هوندا سیتی در ایران چقدر است؟

برای خریدار اول حدود 1.93 میلیارد تومان و در بازار آزاد نزدیک به 2.5 میلیارد تومان.

رقبای اصلی هوندا سیتی در ایران کدام خودروها هستند؟

سدان‌های چینی مانند آریزو 5، آریزو 6، ریسپکت و KMC J7.