پراید وانت

در این مقاله قصد داریم به مقایسه پراید وانت و آریسان بپردازیم. تاریخچه تولید خودرو در کشور ما نشان می‌دهد که تولید وانت‌های کامپکت شهری کوچک در ایران خیلی جدی گرفته نشده است. در واقع اکثر تولیدکنندگان از ترس شکست در فروش به سراغ تولید چنین خودروهایی نرفتند.

سرانجام شرکت سایپا که قبلاً پراید محبوب و معروف خود را در انواع و اقسام مدل‌ها تولید نموده بود، تصمیم گرفت وانت‌های کوچک و ارزان‌قیمت شهری را نیز امتحان کند که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. این موفقیت تا حدی بوده که علی‌رغم توقف تولید مدل‌های سواری پراید نسخه وانت همچنان روی خط تولید باقی‌مانده است. در بهمن ۱۳۹۸ تولید یک مدل جدید از این خودرو با نام سایپا ۱۵۱ پلاس آغاز شد که تفاوت‌های آن نسبت به سایپا ۱۵۱ معمولی در چند آپشن خلاصه می‌شود.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

آریسان

در سال ۱۳۹۱ پس از اینکه پلیس راهنمایی‌ورانندگی شماره‌گذاری وانت باردو یا همان پیکان وانت را به دلایل مختلفی متوقف نمود، شرکت ایران‌خودرو به فکر ساخت پیکاپ افتاد تا بتواند با کمترین هزینه آن را جایگزین وانت باردو کند. ازاین‌رو قطعات مختلف وانت باردو، پژو پارس و پژو ۴۰۵ را با یکدیگر ترکیب نمود تا به یک خودروی جدید به نام آریسان دست‌یافت. سرانجام در اسفندماه سال ۱۳۹۳ خط تولید این خودرو افتتاح شد و اولین نسخه آن در ابتدای سال ۱۳۹۴ به بازار عرضه شد. این خودرو در حال حاضر در دو نسخه بنزین سوز و گازسوز به بازار عرضه می‌شود.

طراحی و مقایسه پراید وانت و آریسان

وانت آریسان بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و از جلو قیافه‌ای شبیه پژو پارس دارد. در مقایسه پراید وانت و آریسان، برتری بخش ظاهری آریسان نسبت به پراید وانت در این است که آریسان به دلیل ابعاد در ظاهر بزرگ‌ترش تداعی‌کننده یک پیکاپ است. مهم‌ترین بخش در خودروی باری فضای بار آن است. در مقایسه پراید وانت و آریسان در نگاه اول متوجه می‌شویم که برتری از آن آریسان است.

همچنین در مدل‌های گازسوز آریسان برخلاف پراید وانت که مخزن گاز آن در داخل فضای بار قرار دارد، این مخزن در قسمت کفی آریسان فضای بار جاسازی شده است تا در قسمت بار از فضای موردنیاز بیشتری برخوردار باشد. اما در مقایسه پراید وانت و آریسان فضای داخل کابین در آریسان جادارتر و راحت‌تر به نظر می‌رسد که این امر به دلیل اندازه بزرگ‌تر وانت آریسان است. اما به این موضوع نیز می‌توان توجه کرد که باتوجه‌به ابعاد پراید شاید این خودرو، بار زیادی را نتواند جابه‌جا کند اما جثه کوچک آن را در شهر می‌توانید راحت‌تر برانید.

مقایسه پراید وانت و آریسان

مشخصات فنی و مقایسه پراید وانت و آریسان

آریسان از لحاظ فنی از موتور مشترکی با پیکان وانت بهره می‌برد که با کد OHVG II شناخته می شود. این پیشرانه ۱۶۹۶ سی سی دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است که توان تولید ۸۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را در نسخه بنزین سوز دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه آریسان از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می‌شود و این موضوع در مقایسه پراید وانت با آریسان یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

آریسان قادر است که ۱۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. مدل بنزینی آن در حالت ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۲۵ لیتر بنزین و مدل گازسوز آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در حالت ترکیب 2990 متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند که نوع بنزینی آن در مقایسه با مصرف ترکیبی پراید وانت که ۶.۶ لیتر در هر 100 کیلومتر است بالاتر به نظر می‌رسد.

اما در پراید وانت با همان موتور قدیمی چهار سیلندر تنفس طبیعی پراید عادی روبرو هستید. این موتور قادر است ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید نماید که برای یک خودرو باری عدد بسیار ضعیفی محسوب می‌شود. با این حال وزن سبک و گیربکس ۵ سرعته دستی باعث شده که پراید وانت برای برای جابجایی حدود نیم تن با مناسب به نظر برسد.

مدل خودرو پراید وانت آریسان
پیشرانه M13 OHVG II
حجم موتور 1323 1696
حداکثر قدرت 71 اسب بخار 86 اسب بخار
حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر 140 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.6 9.25
شتاب صفر تا 100 12.7 14.5
حداکثر سرعت 160 170

 

آپشن و امکانات رفاهی در مقایسه پراید وانت و آریسان

پراید وانت در ابتدا با امکانات ساده و ابتدایی راهی بازار شد اما پس از آن نسخه آپشنال یا به عبارتی پلاس با تجهیزات تکمیلی ترمز و پایداری abs و ebd کیسه هوا برای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و سی دی، کولر و فرمان هیدرولیک معرفی شد که از نمونه ساده مقداری گران‌تر از اما در عوض گزینه‌های رفاهی بهتری ارائه می‌کند.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

اما در مقایسه پراید وانت و آریسان، خودروی آریسان دارای سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا، صندلی‌های جلو با قابلیت حرکت ۴ حرکتی دستی با پشت‌سری قابل تنظیم چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی، چراغ عقب لامپی، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، تنظیم برقی سیستم شیشه‌ها و دیگر موارد است. اگر بخواهیم این دو خودرو را از این لحاظ با هم مقایسه کنیم، قطعاً آریسان نسخه بهتری است.

 

تجهیزات پراید وانت آریسان
چراغ لامپی قابل تنظیم لامپی قابل تنظیم
سیستمهای مولتی مدیا دارد MP3 , CD دارد MP3 , CD
صفحه نمایش ندارد ندارد
رینگ ها فولادی فولادی
آینه دستی قابل تنظیم دستی قابل تنظیم
تهویه مطبوع تهویه معمولی دارد
صندلی تنظیم دستی تنظیم 4 حالته دستی
شیشه برقی برقی
سیستم‌های هشداردهنده
سایر امکانات

 

ایمنی در مقایسه پراید وانت و آریسان

کیفیت ایمنی در پراید وانت تعریف چندانی ندارد. زیرا ما با یک وانت کاملاً سطح پایین و شاید در بهترین حالت میان‌رده روبه‌رو هستیم. البته کیفیت سواری آن کمی نسبت به پراید ۱۳۱ بهبودیافته است ولی کیفیت پایین فرمان‌پذیری آن را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید انکار کنید. دراین‌بین فرمان هیدرولیک آن خبر بسیار خوبی برای کسانی است که قبلاً فرمان معمولی پراید را تجربه کرده‌اند است. شعاع گردش آن باتوجه‌به ابعاد کوچکش بد نیست و شما کمتر مجبور به‌دور دو یا چند فرمان خواهید شد.

قدرت ترمزها خیلی قابل‌قبول نیست. مخصوصاً زمانی که خودرو دارای بار است. در قسمت بار نیز مالک باید این موضوع که بار به‌صورت یکسان توزیع شود را باید رعایت نماید. زیرا در صورت عدم پخش به‌صورت مساوی بدون شک مشکل پیش خواهد آمد. اما در مقایسه پراید وانت و یک وانت میان‌رده بحث می‌کنیم نه یک سدان لوکس همچون رنو تلیسمان! اما آریسان با وزن بالا تأثیر منفی روی توان حرکتی خود احساس نکرده است و فرمان‌پذیری آن به‌عنوان یک وانت میان‌رده نرم و دقیق است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید آن را با پراید وانت مقایسه کنید.

فرمان هیدرولیک مانند پراید وانت نیز یکی از مزایای آریسان است. البته شعاع گردش خودرو خیلی خوب نیست. قدرت ترمزها نیز در سرعت‌های کم و با محفظه خالی بار خوب است. اما در سرعت‌های بالا و در زمان پر بودن محفظه بار ترمز تعریف چندانی ندارد. وضعیت این خودرو نیز در تقسیم بار بسیار مهم است. در مورد تقسیم بار، شکل تقسیم آن اگر رعایت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. البته در سایت ایران‌خودرو اعلام شده که بیش از آنچه که استاندارد است نباید بار با این خودرو حمل شود زیرا محفظه بار استحکام کمی داشته و به مشکل برمی‌خورد.

تجهیزات پراید وانت آریسان
تجهیزات ایمنی و حفاظتی
کیسه هوا راننده و سرنشین راننده و سرنشین
سیستم ترمز ABS و EBD ABS و EBD

 

تجربه رانندگی و مقایسه پراید وانت و آریسان

در تجربه رانندگی در مقایسه پراید وانت و آریسان تفاوت بسیار بالا است. راننده در پراید وانت با ارگونومی مناسبی روبرو نیست. اما به تجهیزات دسترسی دارد. به نظر می‌رسد پراید وانت، صدای موتور بیشتری دارد. سیستم تعلیق آن به گونه ای است که در حالت سبک تکان‌های تقریباً قابل حسی را دارد. اما در مورد آریسان راننده با ارگونومی تقریباً مناسب در سر جای خود مواجه است. به تجهیزات نیز دسترسی خوبی دارد. به نظر می‌رسد آریسان از لحاظ سطح تسلط و اجزای خودرو و همچنین دسترسی بهتر به تجهیزات از پراید وانت بهتر است.

اما سیستم تعلیق آن به‌گونه‌ای طراحی شده که در شهر و رانندگی عملکرد درستی از خود نشان می‌دهد و ضربات را تاحدامکان درون خود جذب می‌کند. اما در جاده‌های ناهموار باید منتظر ورود ضرباتی ناشی از سطح جاده به درون کابین باشید در نهایت محصول آریسان به دلیل بهره‌مندی از یک سری تجهیزات با انحراف و ناپایداری کمتری به عبور از پیچ‌ها خواهد پرداخت و کیفیت رانندگی و حس اعتمادبه‌نفس راننده در آن بیشتر است.

تحلیل شرایط بازار در مقایسه پراید وانت و آریسان

زمانی که پراید وانت به بازار راه پیدا کرد بازار پر فروشی نداشت. اما فقط مدت‌زمان کمی موردنیاز بود تا خریداران متوجه نبودن رقیبی برای آن شده و به خرید آن بپردازند. اما آریسان در بدو ورود باتوجه‌به ابعاد و زیبایی تقریبی آن خریداران زیادی داشت. به‌احتمال‌قوی در آینده شاهد حضور بیشتر و پرقدرت آنها در بازار خواهیم بود. دراین‌بین، اگر این دو خودرو دارای تجهیزات و آپشن‌های بیشتری شوند، مطمئناً مشتریان علاوه بر زیاد بودن، راضی‌تر نیز خواهند شد.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع بندی در مقایسه پراید وانت و آریسان

به‌هرحال در مقایسه پراید وانت با آریسان باید بگوییم که این دو خودرو طی سنوات گذشته فروش بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال پراید وانت بیشتر از آریسان در معابر کشور مشاهده می‌شود. با اینکه همان‌طور که گفتیم آریسان دارای قابلیت‌های بیشتری است. این به معنای بالا بودن کیفیت پراید وانت نیست. بلکه توقف تولید پراید سبب شده است تا نسخه وانت آن با محبوبیت بیشتری نسبت به قبل مواجه شود که حاصل آن افزایش قیمت پراید وانت و همان زیادشدن این خودرو در بازار است.

بدیهی است که سایپا در ارائه خودرویی در قرن ۲۱ به بازار در حد و اندازه هیچ‌کدام از وانت‌های خارجی مشابه خود عمل ننموده است و فقط منحصر بودن بازار داخلی باعث زیادشدن این خودروها در بازار شده است درهرصورت هرکدام از این خودروها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و نمی‌توان باتوجه‌به انحصار تولید توسط دو شرکت خودروساز کشور بر روی کاغذ یکی را بر دیگری ترجیح داد.

بیشتر بخوانید

مشخصات فنی پراید 151

مشخصات فنی وانت آریسان

مقایسه پراید و تیبا ۲ 

جعبه فیوز پراید

معایب پراید

مقایسه پراید 111 و ام وی ام 110s