مشخصات فنی پژو پارس

معمولی - 1400

- قیمت : 303000000

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

مقدمه

پژو پارس که به پژو پرشیا نیز معروف است، یک خودروی سواری می‌باشد که توسط یک خودروسازی ایرانی به نام ایران‌خودرو تولید می‌شود. ده سال پس از تولید پژو 405 در ایران، این شرکت پژو پرشیا را به‌عنوان فیس‌لیفت طراحی کرد. این خودرو در قسمت جلویی آن شبیه به پژو 406 (و پژو 605) بود. پژو پرشیا به دلیل مشکلات کپی رایت به‌زودی به پژو سفیر و سرانجام به پژو پارس، تغییر نام داد. پژو پارس دارای انواع مختلفی می‌باشد. در مدل‌های 16V، ELX و LX از موتورهای 16 سوپاپ PSA با قدرت بیشتر و پیشرفته‌تر استفاده‌شده است. انواع مدل‌های مختلف این خودرو عبارتند از:

  • پارس (موتور XU7 L3، V8) بنزین یا دوگانه‌سوز (بنزین/CNG)
  • پارس LX و پارس اتوماتیک (موتور TU5، 16 ولت)
  • پارس 16 ولت و پارس ELX (موتور XU7 L4، 16 ولت)
  • پارس ELX XUM (موتورXUM ، 8 ولت)
مشخصات فنی پژو پارس معمولی - 1400

پژو پارس (مدل اولیه): موتور قرض گرفته XU7JP، (کد LFZ، معروف به L3 در ایران) 1.8 لیتری با دو سوپاپ در هر سیلندر است که قدرت خروجی آن 101 اسب بخار (74 کیلووات) در 6000 دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر گشتاور آن نیز 153 نیوتن متر است. همین موتور قبلاً در خودروهای سواری مختلف پژو سیتروئن استفاده می‌شد.

پژو پارس LX: این نسخه از موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ استفاده می‌کند. موتور قرض گرفته‌شدهTU5JP4  (کد NFU، معروف به TU5 در ایران) با چهار سوپاپ در هر سیلندر است که می‌تواند حداکثر قدرت 109 اسب بخار (80 کیلووات) در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر (14.47 کیلوگرم بر مترمکعب) تولید کند. موتور 1.6 لیتری TU5 16 سوپاپ قبلاً در پژو 206 و پژو 405 و رانا استفاده می‌شد.

پژو پارس ELX: نسخه لوکس پژو پارس با نام ELX دارای ابزارهای هوشمند، داشبورد چندمنظوره، دزدگیر با قفل اتوماتیک درب، دستیار پارک، روکش‌های صندلی‌های برقی مجهز به بخاری/فن خنک‌کننده، آینه ‌چراغ‌دار، چهار ترمز دیسکی با ABS/EBD و درنهایت چرخ‌های آلیاژی رالی است. این نسخه دارای موتور قرض گرفته‌شده XU7JP4 (کد LFY، معروف به L4 در ایران) 1.8 لیتری 16 سوپاپ با 4 سوپاپ هیدرولیک تنظیم‌شده در هر سیلندر می‌باشد. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت 109.0 اسب بخار (81.3 کیلووات) در 5500 دور در دقیقه تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور آن 155 نیوتن متر می‌باشد. این موتور قبلاً در پژو 406 و سیتروئن مورداستفاده قرارگرفته بود.

پژو پارس 16 ولت: این مدل به‌اندازه ELX مجهز نشده است. در واقع تنها یک نسخه ارتقا یافته از پژو پارس در زمینه‌های موتور و ترمزهای عقب بود. موتور 16 ولت از موتور 16 سوپاپ قوی‌تر می‌بود و ترمزهای دیسکی در عقب استفاده می‌شد. اما ABS حتی به‌عنوان آپشن در دسترس نبود. مدل 16 ولت این خودرو کمتر از یک سال تولید و به بازار ارائه شد.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی و تجهیزات راحتی خودروی پژو پارس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فرمان هیدرولیک قدرت‌دار با کلیدهای کنترل
  • سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و هندزفری
  • سیستم تهویه مطبوع
  • نمایشگر لمسی بعلاوه مانیتور ردیف عقب
  • رهیاب
  • دوربین عقب
  • دوربین شب
  • داشبورد جدید
  • چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
  • حسگر فاصله‌سنج عقب
  • دزدگیر فابریک

همچنین تجهیزات و ویژگی‌های ایمنی خودروی پژو پارس عبارتند از:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع نیروی شکست الکترونیکی (EBD)
  • ترمزهای دیسکی جلو و عقب
  • دو کیسه هوای
  • فرمان تلسکوپی با قابلیت تاشو در هنگام تصادف
  • تنظیم‌کننده ارتفاع صندلی راننده
  • آینه‌های جانبی برقی
  • اتولاک و مسترلاک
  • اخطار سرقت با بوق
ایمنی

هیچ‌یک از خودروهای تولید داخلی در تست ایمنی بین‌المللی شرکت نکرده‌اند و در مراجع معتبر ایمنی دنیا بررسی نشده‌اند. بنابراین نمی‌توان به‌طور قاطعانه ایمنی محصولات داخلی را برآورد کرد. خودروی پژو پارس نیز از این قاعده جدا نمی‌باشد. با این حال، گروه خودروهای پژو متعلق به خودروهای فرانسوی دهه 80 میلادی است که ازنظر ایمنی امتیاز چندان بالایی ندارند. به‌عنوان مثال خودروی پژو 605 در تست ایمنی بین‌المللی، فقط دو ستاره کسب کرد.

از سوی دیگر، ایران‌خودرو تجهیزات ایمنی امروزی، مانند سیستم کنترل پایداری یا سیستم کنترل کشش، را در هیچ‌یک از مدل‌های این خودرو ارائه نکرده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که پژو پارس ازنظر ایمنی شباهت زیادی به پژو 605 داشته باشد. تنها امکانات ایمنی این خودرو شامل کیسه‌ هوا راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز و ترمز دیسکی برای چهارچرخ آن می‌باشد.

تجربه رانندگی

وقتی راننده پشت فرمان پژو پارس می‌نشیند، اولین چیزی که نظر او را جلب می‌کند، طراحی زیبای داشبورد آن است. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو، صدای بسیار کم آن می‌باشد. زیرا سروصداهای آزاردهنده موتور به داخل کابین نفوذ نمی‌کند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو، سیستم مک فرسون و برای قسمت عقب از گونه محور پیچشی است که تفاوت زیادی با خودروی پژو ۴۰۵ ندارد. از این رو نرمی این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای ایرانی و چینی، معقول و مناسب است و تعلیق عملکرد خوبی دارد. همچنین ترمز محور جلو از نوع دیسکی و ترمز محور عقب از نوع کاسه‌ای است که به سیستم abs مجهز می‌باشد و عملکرد معمولی ارائه می‌دهد. برخی از رانندگان از خالی کردن پدال و یا قفل شدن ناگهانی ترمزها ناراضی می‌باشند. اما باوجود فرمان هیدرولیک و نرم، پژو پارس هندلینگ موردپسندی دارد. علاوه بر این، با عریض‌تر شدن لاستیک‌ها، هندلینگ بهبودیافته است.

دنده

دنده این خودرو کمی زود پر می‌شود و کشش مناسبی ندارد. اما با دنده‌های دو، سه و چهار شتاب خودرو بهتر می‌شود (تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد). همچنین مصرف سوخت با دنده‌پنج کاهش می‌یابد زیرا در سرعت مجاز، دور موتور در محدوده ۲ تا ۲.۵ است. به‌طور کلی شتاب این خودرو خوب می‌باشد، اما کشش مطلوبی در جاده‌های شیب‌دار ندارد. پژو پارس مدل ELX با موتور TU5 شتاب بیشتری دارد و دنده‌ها به‌خوبی جا می‌روند. در حالی که در مدل LX علاوه بر مشکل ناهماهنگی دنده‌ها و  گیربکس، عمر صفحه کلاچ کم می‌باشد.

یکی دیگر از نقاط ضعف پژو پارس کاهش بیش از حد روغن‌موتور است. این موضوع بر موتور تأثیراتی همچون تغییر صدای موتور و کم شدن شتاب خودرو ایجاد می‌کند. پژو پارس با پیمودن تقریباً 34 هزار کیلومتر نیاز به تعویض سنسور اکسیژن دارد. همچنین لامپ اصلی چراغ‌های عقب و مه‌شکن پژو پارس به دلایل نامشخصی بیش از حد می‌سوزند.

بررسی رقبا

در این بخش به بررسی رقبای پژو پارس پرداخته ‌شده است:

مقایسه پژو پارس با پژو ۴۰۵

ازنظر فضای داخل کابین، خودروی پژو پارس با پژو 405 اختلاف چندانی ندارد. به‌جز در نمونه‌هایی که از داشبورد جدید استفاده‌شده است و آپشن‌های اضافه دارد. درحالی‌که ازنظر فرمان پذیری پارس نسبت به 405 بهتر است. به‌طورکلی این خودرو نمونه فیس لیفت پژو 405 است که ازنظر ظاهر باهم برابرند و تنها اختلاف آن‌ها در موتور و وزن خودرو می‌باشد.

مقایسه پژو پارس با دنا

می‌توان گفت دنا با ظاهری اسپرت و زیبا در مقایسه با پژو پارس طرفداران بیشتری پیداکرده است. خودروی دنا نه‌تنها طراحی ظاهری بهتری دارد، بلکه ازنظر تجهیزات داخلی به دلیل داشتن امکاناتی همچون نمایشگر ۷ اینچی، سیستم تصویری، دوربین دید عقب و غیره، نسبت به پارس بهتر است. درحالی‌که ازنظر فنی و موتور پارس شرایط بهتری نسبت به دنا دارد. به‌عنوان‌مثال عملکرد موتور پارس، کیفیت قطعات و نگهداری از آن‌ها بهتر است. به‌طورکلی، این دو خودروی رقیب، از محصولات داخلی هستند که هر یک از آن‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند.

مقایسه پژو پارس با سمند

با مقایسه خودروهای سمند و پژو پارس می‌توان گفت این دو خودروی داخلی جزء سدان‌های محبوب در بازار خودرو می‌باشند که مشتریان زیادی دارند و کاملاً طبیعی است که شباهت‌های زیادی با هم داشته باشند. اولین شباهت این دو خودرو جادار بودن آن‌ها می‌باشد. اگرچه سمند به دلیل چراغ‌های LED و سپر امتیاز بیشتری کسب می‌کند. ازنظر فنی مانند سیستم ترمز و فرمان این دو خودرو شباهت‌های زیادی با هم دارند. بااین‌وجود پارس به دلیل داشتن وزن کم شتاب بیشتری می‌گیرد.

مقایسه پژو پارس با پژو ۲۰۶ سدان

پژو پارس و پژو ۲۰۶ سدان از یک خانواده و محصول مشترک یک شرکت می‌باشند. ازنظر ظاهری و طراحی داخل کابین، پژو 206 ظاهری جمع‌وجور و جذاب‌تری نسبت به پارس دارد. درحالی‌که پارس در مقایسه با پژو 206 جادارتر است. این دو خودرو نه‌تنها ازنظر تجهیزات و امکانات یکسان هستند، بلکه موتور به‌کاررفته در هر دو از نوع TU5 می‌باشد.

جمع‌بندی

حتی پس از گذشت این همه سال، پژو پارس هنوز هم یکی از خودروهای مطلوب است. این خودرو ازنظر فنی و ایمنی، شرایط مطلوب و در حد نرمالی برای مشتریان فراهم می‌کند. طراحی داخلی آن بسیار زیبا و جادار است، به همین دلیل آن را برای خانواده مناسب در نظر می‌گیرند. مخزن سوخت این خودرو دارای ظرفیت زیادی است که برای سفرهای طولانی مناسب می‌باشد. همچنین پژو پارس داری صندوق‌عقب جاداری است. این خودرو ازنظر عملکرد و کیفیت ساخت، شباهت‌های زیادی با رقبای داخلی خود همچون پژو 206 سدان، پژو 405، دنا و سمند دارد.

خودروهای مرتبط
کیلومتر