مشخصات فنی پژو 405 slx

دنده ای - 1400

- قیمت : 346000000

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

مقدمه

سال‌ها از حضور اولین خودروی ساخت شرکت فرانسوی پژو، در ایران می‌گذرد. پژو فعالیت خود در ایران را با تولید مدل‌هایی مانند پژو 504 در ایران آغاز کرد. در سال 1369 تولید خودروی پژو 405 برای اولین بار در ایران‌خودرو، کلید خورد. شاید به جرات بتوان گفت که 405، نقطه عطفی در تولیدات خودرویی کشور بود. این محصول در بدو ورودش به بازار خودرو، با استقبال بی‌نظیر مشتریان مواجه شد. پس از گذشت تقریباً 20 سال از تولید اولین 405، ایران‌خودرو تصمیم گرفت که با فیس‌لیفت این خودرو و اعمال تغییرات ظاهری در آن، کمی به بازار 405 رونق دهد. در سال 1387، نسخه فیس لیفت این خودرو با نام پژو 405 SLX راه خود را به خیابان‌های کشور، باز کرد.

قالب بدنه 405 در مدل SLX کاملاً حفظ شده است. اما تغییرات جزئیاتی مانند طرح چراغ‌های جلو و عقب، چراغ مه‌شکن داخل سپر، طرح جلوپنجره و باله عقب روی صندوق، در پژو 405 SLX مشاهده می‌شود. همچنین در کابین این مدل تغییرات زیادی ایجاد گردید. در این مقاله ما به بررسی مشخصات فنی، ایمنی و رفاهی پژو 405 SLX می‌پردازیم و تجربه رانندگی با این خودرو را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مشخصات فنی پژو 405 slx دنده ای - 1400

پژو 405 سال‌ها با سیستم پیشرانه 1.8لیتری XU7 وارد بازار ایران می‌شد. این موتور به دلیل برخی از ضعف‌های موجود در طراحی، بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد. مصرف سوخت نسبتاً بالا و دوام کم، از اصلی‌ترین نقاط ضعف این پیشرانه بوده و هستند. نهایتاً ایران‌خودرو، در فیس‌لیف پژو 405 SLX از موتور TU5 استفاده کرد. طراحی این پیشرانه، از موتور XU7 به‌روزتر بوده و استهلاک و مصرف سوخت کمتری نیز دارد. موتور TU5 نصب‌شده بر روی پژو 405 SLX یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری است. این پیشرانه دارای 16 سوپاپ بوده که می‌تواند بیشینه توان 108 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتون‌متر را در اختیار خودرو بگذارد. وضعیت سرعت و شتاب پژو 405 SLX پس از نصب موتور TU5 بهبود نسبی پیداکرده است. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 13.2 ثانیه است و حداکثر سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. به‌واسطه موتور TU5، پژو 405 SLX با وزن 1120 کیلوگرم، مصرف سوخت ترکیبی معادل 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی دارد که نسبت به مدل‌های قبلی پژو 405، کاهش چشم‌گیری داشته است. گیربکس پژو 405 SLX از نوع دستی با 5 دنده است. انتقال قدرت موتور از طریق یک دیفرانسیل به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیستم فرمان خودرو نیز از نوع هیدرولیکی می‌باشد که نرمی قابل‌قبولی به غربیلک فرمان پژو 405 SLX بخشیده است. سیستم ترمز در چرخ‌های جلو از نوع دیسکی و در چرخ‌های عقب از نوع کاسه‌ای می‌باشد. سیستم تعلیق در جلوی 405 SLX از نوع مک‌فرسون و در عقب خودرو، از نوع چند اتصالی است. در مجموع از نظر فنی با یک خودروی میان‌رده داخلی طرف هستیم. مشخصات فنی پژو 405 SLX نقطه برتری و مانور چندانی نسبت به سایر خودروهای تولید داخلی ندارد و در مقایسه با خودروهایی مانند ال90، چنگی به دل نمی‌زند.

امکانات رفاهی

در پژو 405 SLX با امکانات رفاهی چندانی روبه‌رو نیستیم. سیستم مالتی‌مدیای این خودرو دارای یک صفحه نمایش ساده است که قابلیت پخش دیسک فشرده، فلش و AUX را دارد. پنل تهویه پژو 405 SLX نیز دارای اهرم‌های دستی برای تنظیم میزان دَمش باد، تنظیم دمای گرم و سرد و موقعیت دریچه فعال وزش باد است. البته در برخی از مدل‌های جدیدتر، پنل تهویه نیز دارای یک صفحه نمایشگر می‌باشد. طرح و نمای داشبورد پژو 405 SLX نسبت به 405 قدیمی، تغییرات محسوسی دارد. در واقع ترکیب رنگ و طرح پستی و بلندی‌های داشبورد نسبت به مدل‌های قبلی، کمی زیباتر و بهتر شده است. اما کلیات، همان می‌باشد. آینه‌های جانبی پژو 405 SLX به صورت برقی کنترل می‌شوند اما قابلیت تاشدن به صورت برقی را ندارند. هر چهار شیشه خودرو نیز، دارای بالابر برقی هستند. اما تنظیم صندلی‌ها به صورت دستی بوده و خبری از صندلی‌های برقی در پژو 405 SLX نیست. البته در داشبورد یک دکمه وجود دارد که با فشردن آن، درب صندوق باز خواهد شد. تنوع آپشن‌های پژو 405 SLX به همین‌جا محدود می‌شود و حتی خبری از دکمه‌های کنترلی روی فرمان هم نیست.

ایمنی

در بررسی ایمنی پژو 405 SLX شاید کمی ناامید شوید. منبع موثقی در مورد رتبه‌بندی این خودرو از نظر ایمنی وجود ندارد. نتایج منتشر شده در سایت‌ها هم مربوط به تست‌های تصادف انجام شده بر روی مدل‌های دهه 1900 تولید شده در فرانسه هستند. پژو 405 SLX تنها دو ایربگ در جلو دارد. یکی از آنها در غربیلک فرمان برای راننده و دیگری در داشبورد برای سرنشین جلو، تعبیه شده‌اند. سیستم ترمز ABS و کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، تنها امکانات ایمنی پژو 405 SLX هستند. همچنین طراحی قدیمی بدنه و کابین، عدم وجود ترمزهای دیسکی در عقب خودرو و عدم وجود سیستم‌های کنترل پایداری در پژو 405 SLX از ضعف‌های اصلی ایمنی این خودرو به‌حساب می‌آیند.

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با پژو 405 SLX تا حدودی قابل قبول است. راننده با سوار شدن به این خودرو، متوجه ارگونومی مناسب صندلی‌ها و دسترسی راحت به اهرم‌ها و کلیدهای درون خودرو می‌شود. فرمان هیدرلولیک پژو 405 SLX نیز از نرمی قابل قبولی برخوردار می‌باشد و قدرت مانور آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. همچنین به لطف شیشه‌ جلو بزرگ، راننده از دید کافی برخوردار می‌باشد و تسلط مناسبی بر خودرو و کنترل آن در جاده و خیابان دارد. البته وضعیت دید در شب خودرو چندان جالب نیست. دلیل اصلی این مسئله هم طراحی غیراصولی و نامناسب چراغ‌های جلوی پژو 405 SLX است. فنی وضعیت پژو 405 SLX از نظر شتاب و سرعت نیز، مورد قبول است. راننده در دنده‌های سنگین، به خصوص در هنگام شروع به حرکت، شتاب خوبی را تجربه می‌کند. پدال گاز نرم و سرعت پاسخگویی آن، بالا است. گرچه در سرعت‌های بالا و دنده‌های سبک‌تر، خودرو از شتاب ثانویه مناسبی برخوردار نیست. پژو 405 SLX به لطف سیستم تعلیق خوب، دارای نرمی مناسبی است و صدای کوبش کمک فنرها در عبور از دست‌اندازها، در اتاق چندان به گوش نمی‌رسد. اما ترمزها عملکرد رضایت‌بخشی ندارند. ترمز عقب دیسکی و سیستم ضد قفل ضعیف، باعث می‌شوند که رانده در مسیرهای لغزنده، کمی احساس ناامنی کند. داخل کابین پژو 405 SLX از فضای داخلی نسبتاً بزرگ و جاداری برخوردار است که به لطف صندلی‌های راحت آن، می‌توان روی این خودرو برای سفرهای خانوادگی حساب کرد. همچنین صدای کم داخل کابین و نرمی سواری آن، به سرنشینان حس خوبی می‌دهد. شاید بتوان از نظر نرمی سواری، پژو 405 SLX را از بسیاری از رقبای چینی، برتر دانست. فضای صندوق عقب هم بزرگ و جادار است. البته در مدل‌های گازسوز، بخش اعظمی از این فضا توسط کپسول CNG، اشغال می‌شود. در مجموع می‌توان گفت نرمی سواری، صدای کم موتور در داخل کابین، سرعت پاسخگویی مناسب پدال گاز و نرمی فرمان هیدرولیک، مزیت‌های اصلی پژو 405 SLX در بحث تجربه رانندگی هستند.

بررسی رقبا

اصلی‌ترین رقبای پژو 405 SLX در بازار خودروهای داخلی، سمند، ساینا و پژو پارس هستند. وقتی در مورد انتخاب خودروهای داخلی صحبت می‌کنیم، سلیقه حرف اول را می‌زند. دلیل اصلی این موضوع هم این است که این خودروها از نظر فنی، ظاهری و امکانات، تقریباً در یک سطح هستند. در نتیجه، نظر و سلیقه خریدار است که نتیجه اصلی خرید را تعیین می‌کند. اما با این حال، خودروی پژو 405 SLX به دلیل طراحی نسبتاً قدیمی و از مد افتاده خود، در مقابل خودروهایی با ظاهر زیباتر مانند پژو پارس و سمند، نمی‌تواند چندان قدرت‌نمایی نماید.

جمع‌بندی

پژو 405 SLX خودرویی است که از سال 1387 وارد بازار کشور شد. اکثر خودروسواران، این فیس لیفت را که توسط مهندسان ایران‌خودرو انجام گردید، ناقص و ناشیانه می‌دانند. عدم هماهنگی بخش‌های مختلف بدنه خودرو با یکدیگر، از اصلی‌ترین نقاط ضعف طراحی آن می‌باشد. اما در زیر کاپوت، اوضاع کمی بهتر شده و استفاده از موتور TU5 به جای موتور XU7 ، باعث بهبود وضعیت شتاب، سرعت و مصرف سوخت این خودرو گردیده است. نرمی سواری خوب، فضای کابین بزرگ و جادار و بازار مناسب خرید و فروش، از مزایای اصلی این خودروی فیس لیفت شده در ایران می‌باشد.

خودروهای مرتبط
کیلومتر