یکی از پرطرفدارترین خودروهایی که در ایران تولید (یا بهتر بگوییم، مونتاژ) و عرضه شده مزدا 3 نیو است. این خودرو به دلیل ویژگی‌های مثبتی که داشت، نظر بسیاری را به‌سوی خود جلب کرد. اما نمی‌توان از معایب مزدا 3 نیو گذشت. از کیفیت مونتاژ گرفته تا آپشن های مدرن اما گاها نامناسبی که شرکت بهمن موتور روی این خودرو گذاشته است، معایب مزدا 3 نیو کم نیستند. کافی است ایرادات فنی و طراحی نسخه اصلی مزدا 3 را نیز به معایب مزدا 3 نیو بیافزایید تا ببینید که آن‌همه تعریف و تمجیدی که درباره این خودرو می‌شنوید، چندان هم واقع‌گرایانه نیست. در ادامه، درباره معایب مزدا 3 نیو بیشتر خواهید خواند.

معرفی خودروی مزدا 3 نیو

مزدا 3 را نخستین بار شرکت ژاپنی مزدا، با نام مزدا 323 در سال 1998 به بازار جهانی عرضه نمود. اما این شرکت در سال 2008، خودروی مزدا 323 خود را مجددا طراحی کرد و با نام مزدا 3 برای فروش گذاشت. در همان سال‌ها بود که شرکت ایرانی بهمن موتور به فکر بازتولید و مونتاژ این خودرو در ایران افتاد.

برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.

[switch_forms_sell]

در نتیجه مزدا 3 نیو، که نسل دوم خودروی مونتاژی مزدا در ایران بود و امکانات مدرن‌تری داشت، عرضه شد. خیلی‌ها در ایران بدون آنکه توجه چندانی به معایب مزدا 3 نیو نمایند از این خودرو استقبال کردند. اما معایب مزدا 3 نیو به‌ویژه به دلیل تحریم‌ها و پایین آمدن کیفیت قطعات و متریال آن در ایران، اکنون بیشتر به چشم می‌آیند. مشخصات فنی مزدا 3 نیو عبارتند از:

  • حجم موتور: دو لیتری
  • پیشرانه: چهار سیلندر
  • قدرت: 147 اسب بخار
  • گشتاور: 187 نیوتن متر
  • شتاب (صفر تا صد): 2/9 ثانیه (البته طبق ادعای شرکت، صفر تا صد واقعی، کمی بیشتر از این است).
  • وزن: 1260 کیلوگرم

طراحی خودرو از معایب مزدا 3 نیو است

شاسی و طراحی مزدا 3 نیو

پیش از آنکه بخواهیم به جزئیات معایب مزدا 3 نیو ازنظر طراحی و شاسی بپردازیم، باید بگوییم که بسیاری افراد، طراحی این خودرو را عالی و بی‌نقص می‌دانند. البته نظرشان غیرمنطقی هم نیست. مزدا 3 نیو طراحی بسیار زیبایی دارد. با این ‌حال، معایب مزدا 3 نیو ازنظر طراحی و شاسی را به‌ویژه درباره نسخه مونتاژی آن در ایران، نباید نادیده گرفت.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

مهم‌ترین مورد از معایب مزدا 3 نیو پایین بودن شاسی آن است. همین امر تن خیلی‌ها را هنگام رانندگی با مزدا 3 به لرزه می‌اندازد. زیرا اگر رکاب و سپر آن را به زمین بکشید یا به‌جایی بزنید، با توجه به قیمت گزاف قطعات و تعمیرات مزدا 3 نیو، باید زانوی غم بغل بگیرید. البته در نسخه‌های جدیدتر، کمی شاسی آن را بالاتر آورده‌اند. ولی باز هم پایین بودن شاسی از آشکارترین معایب مزدا 3 نیو به شمار می‌رود.

در زیبایی طراحی مزدا 3 نیو شکی نیست. اما برخی از خلاقیت‌های نابجایی که در مورد طراحی آن به خرج داده شده است را شاید همه نپسندند. یکی از این خلاقیت‌ها، قرار دادن دکمه صندوق‌عقب روی چراغ‌ترمز (دقت کنید، دقیقاً روی چراغ‌ترمز) می‌باشد. نکته دیگر این است که طراحی مزدا 3 سادگی منحصربه‌فردی دارد. عده‌ای شیفته این سادگی زیبا یا زیبایی ساده مزدا 3 نیو هستند. اما کسانی که خودروهای ریزه‌کاری شده و پرزرق‌وبرق دوست دارند، شاید آن را جزء معایب مزدا 3 نیو بدانند.

پایین بودن شاسی از معایب مزدا 3 نیو است

کابین مزدا 3 نیو

نخستین مورد از معایب مزدا 3 نیو که هنگام ورود به کابین، نگاه شما را به‌سوی خود می‌کشاند، به‌کار رفتن پلاستیک خشک در برخی قسمت‌های کابین است. همچنین متریال به‌کار رفته در قسمت‌هایی مانند دنده، آن‌چنان جالب نیست. این‌ها، مواردی نیستند که از خودرویی با این آوازه و در این رده قیمتی و کیفیتی، انتظار برود. البته دلیل بیشتر این معایب مزدا 3 نیو شاید آن باشد که مونتاژگر داخلی خودرو می‌خواسته قیمت خودرو را پایین نگه دارد.

کیفیت دکمه‌های بالابر شیشه یا بعضی از دیگر دکمه‌های جلوی راننده، بیشتر به برخی خودروهای بی‌کیفیت داخلی شباهت دارد تا مزدا 3. ضمناً دکمه‌های بالابر شیشه در صندلی‌های عقب هیچ‌کدام چراغ ندارند. طراحی قدیمی و از مد افتاده داشبورد نیز از دیگر معایب مزدا 3 نیو به شمار می‌رود. این طراحی برای یک دهه پیش است و نمی‌توان به‌هیچ‌وجه آن را با تازه ‌واردهای بازار خودرو در این رده، مقایسه کرد.

فضای سرنشینان عقب از دیگر معایب مزدا 3 نیو است. گرچه این فضا برای بیشتر افراد آزاردهنده نیست، اما آن‌چنان باز و راحت هم نمی‌باشد. ضمناً اگر قرار باشد نفر پنجمی را بین دو نفر سرنشین عقب بنشانید، خدا به دادش برسد. یکی دیگر از معایب مزدا 3 نیو این است که سرنشینان عقب به‌جز یک کاپ هولدر، هیچ امکانات دیگری نخواهد داشت، نه دریچه کولر، نه یو‌اس‌بی و نه هیچ‌چیز دیگر.

تجهیزات ضعیف از معایب مزدا 3 نیو است

تجهیزات و تکنولوژی مزدا 3 نیو

هنگام بررسی معایب مزدا 3 نیو چیزی که باید خیلی حواسمان به آن باشد، تجهیزات و تکنولوژی است. همان‌طور که می‌دانید، این خودرو تقریباً برای 12 سال پیش می‌باشد. پس مهم است بدانیم که آیا تجهیزات آن می‌توانند حداقل در برابر رقبای جدید هم‌رده حرفی برای گفت داشته باشند یا خیر. یا آیا شرکت بهمن خودرو توانسته است معایب مزدا 3 نیو را ازنظر تکنولوژی با به‌روزرسانی برطرف کند یا خیر.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

باید بگوییم که برخی از معایب مزدا 3 نیو ازنظر تکنولوژی حداقل در تیپ 4 آن برطرف شده‌اند. مثلاً یک مانیتور با امکاناتی چون بلوتوث و دوربین عقب اضافه‌شده و صندلی راننده نیز برقی شده است. اما همین مانیتور کیفیت بسیار پایینی دارد و شاید به‌جای برطرف کردن معایب، خودش جزء معایب مزدا 3 نیو است. زیرا صفحه‌نمایش آن بی‌کیفیت می‌باشد و در اجرای برنامه‌ها هم ضعف‌هایی دارد. مثلاً امکان جستجوی فولدرهای موسیقی را ندارد و لمسی نیست، بلکه ضربه‌ای است. برقی شدن صندلی نیز فقط مختص صندلی راننده می‌باشد، البته آن‌هم فقط در تیپ 4. اگر تیپ 3 به پایین را می‌خرید، نه صندلی برقی راننده و نه خیلی از تجهیزات دیگری که از آن‌ها نام بردیم را نخواهید داشت و با یک داشبورد کاملاً قدیمی و ساده روبرو می‌شوید.

صفحه کیلومتر از مد افتاده، برقی نبودن صندوق‌عقب و قدیمی بودن بسیاری از تکنولوژی‌ها از دیگر معایب مزدا 3 نیو به شمار می‌روند.

مونتاژ و مشخصات فنی مزدا 3 نیو

می‌گویند مونتاژ مزدا 3 نیو و در کل مزدا 3 در ایران نسبت به مونتاژ بسیاری از دیگر خودروها برتری دارد. البته بیراه هم نمی‌گویند. اما این مسئله به‌هیچ‌وجه معایب مزدا 3 نیو از نظر مونتاژ را نفی نمی‌کند. در نتیجه ممکن است خودرویی که شما خریداری می‌کنید، ازنظر مونتاژ ایراداتی باشد. مثلاً دقیق چفت نشدن قطعات به هم و عدم اتصال مناسب آن‌ها، باعث تولید صداهایی هنگام رانندگی می‌گردد. البته این ایرادات گاه وجود ندارند و گاه می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

ایرادات مونتاژ از معایب مزدا 3 نیو است

درباره رانندگی و هولدینگ این خودرو باید بگوییم که فرمان سفت، یکی دیگر از معایب مزدا 3 نیو به‌شمار می‌رود. البته این سفتی زیاد آزاردهنده نیست، ولی شاید برخی را اذیت کند. همچنین شاید بتوان سیستم تعلیق را نیز یکی از معایب مزدا 3 نیو به‌شمار آورد. به دلیل پایین بودن شاسی این خودرو، احتمال آنکه به آن ضربه بزنید و این ضربه کاملاً به درون کابین منتقل شود، زیاد است. البته سیستم تعلیق مزدا 3 نیو بسیار خوب می‌باشد، اما باز هم چندان پاسخگوی ارتفاع پایین شاسی آن نیست.

نکته دیگر درباره معایب مزدا 3 نیو اینکه، انتظار نداشته باشید آن را با بهترین امکانات به شما تحویل دهند. ممکن است زاپاسی که می‌گیرید بی‌کیفیت باشد یا رینگ‌هایی که روی خودرو گذاشته‌شده است عالی نباشند.

قیمت قطعات مزدا 3 نیو

قیمت قطعات از پرسروصداترین معایب مزدا 3 نیو به شمار می‌رود. شاید این تنها مورد از معایب مزدا 3 نیو باشد که بسیاری را از خریدن آن پشیمان می‌کند. جای شگفتی است که خودرویی که سال‌هاست در ایران مونتاژ یا حتی تولید می‌شود، چنین قطعات گران‌قیمتی دارد.

قیمت قطعات از معایب مزدا 3 نیو است

جمع‌بندی بررسی معایب مزدا 3 نیو

برخی خودروها نام خوبی را در ایران برای خود به هم زده‌اند، یکی از این خودروها مزدا 3 نیو می‌باشد. همین امر سبب‌شده است تا خیلی‌ها دیگر چشمشان معایب مزدا 3 نیو را نبیند. به‌جز قدیمی بودن طراحی و مدل که اکثر افراد از آن آگاه هستند، دیگر معایب مزدا 3 نیو عبارتند از: نداشتن امکانات و تکنولوژی‌های مدرن، پایین بودن شاسی، گران بودن قیمت قطعات، فضای نسبتاً کم کابین و غیره. البته علی‌رغم معایب مزدا 3 نیو بسیاری افراد هنوز هم آن را به دلیل مشخصات فنی خوبش، طراحی ظاهری زیبایش و از همه مهم‌تر مزدا بودنش، به دیگر خودروهای هم‌رده ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: