دیگنیتی پرستیژ این روز‌ها به عنوان نسخه قوی‌تر و اسپرت‌تر کراس‌اور دیگنیتی توانسته نام خود را در بازار خودرو ایران مطرح کند. دیگنیتی نخست در سال ۱۴۰۰ با مدل پرایم وارد بازار ایران شد و نخستین بار شاهد حضور یک کراس‌اور کوپه در کشورمان بودیم، ولی موتور ضعیف ۱. ۵ لیتری آن نقطه ضعف بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شد. برای حل این مشکل، گروه بهمن خودروی دیگنیتی پرستیژ را روانه بازار کرده که از یک موتور ۲ لیتری توربو با ۲۲۸ اسب بخار قدرت بهره می‌برد. با این پیشرانه، دیگنیتی پرستیژ در حال حاضر قوی‌ترین خودروی مونتاژی بازار ایران است.

علاوه بر این موتور جدید، دیگنیتی پرستیژ از یک گیربکس شش دنده اتوماتیک جدید، برخی تغییرات ظاهری مانند سپر‌های متفاوت و رینگ‌های ۲۰ اینچی و یک صفحه کیلومتر و آمپر‌های دیجیتال بهره می‌برد. برای کسانی که به دنبال ظاهر جذاب، پرفورمنس قوی و حس و حالی لوکس از یک محصول مونتاژی هستند، دیگنیتی پرستیژ یک انتخاب فوق‌العاده خواهد بود. با طراحی جذاب، پیشرانه تقویت شده و سواری بهتر، این کراس‌اور کوپه اسپرت بهمن قطعاً حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار ایران دارد.

مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ

تفاوت اصلی دیگنیتی پرستیژ با مدل پرایم زیر کاپوت آن خوابیده است. در این مدل خبری از موتور ۱. ۵ لیتری توربو نیست و جای آن را یک موتور قوی‌تر ۲ لیتری توربو گرفته است. این پیشرانه جدید حداکثر ۲۲۸ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری معادل ۳۵۵ نیوتن متر بین ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ

موتور قوی‌تر دیگنیتی پرستیژ به یک گیربکس کاملاً جدید شش سرعته اتومات ساخت شرکت کره‌ای پاورتک متصل شده است. این گیربکس جدید که جای جعبه دنده CVT پرایم را گرفته، توزیع قدرت نرم‌تر و خطی‌تری در اختیار شما قرار داده و به همین علت تجربه سواری جذاب‌تری فراهم می‌کند. خروجی‌های پیشرانه به کمک گیربکس مذکور به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شوند.

از دیگر تغییرات فنی خودرو می‌توان به برخی تنظیمات متفاوت سیستم تعلیق به منظور ارائه سواری نرم‌تر و رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی اشاره کرد. تمامی چرخ‌های خودرو به ترمز‌های دیسکی مجهز هستند.

با موتور قدرتمند و گیربکس شش دنده اتومات خود، دیگنیتی پرستیژ صفر تا صد را می‌تواند زیر ۹ ثانیه پر کند که پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با دیگنیتی پرایم محسوب می‌شود. مصرف سوخت خودرو در حالت ترکیبی ۸. ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.

جدول مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ

محورهای مشخصات فنی
نوع موتور بنزینی
حجم موتور 1967 سی سی
سیلندر/ سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپه
تنفس موتور توربوشارژ
قدرت موتور 228 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور 355 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه
نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
حداکثر سرعت ثبت شده 180 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا 100 زیر 9 ثانیه
مصرف سوخت 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی
نوع بدنه کراس‌اور
حجم باک 70  لیتر
ظرفیت سرنشینان 5
حجم صندوق عقب بین 300 تا 350 لیتر
طول 4685 میلی متر
عرض 1865 میلی متر
ارتفاع 1645 میلی متر
فاصله بین محورها 2830 میلی متر
استاندارد آلایندگی یورو 5
وزن خودرو 1800 کیلوگرم

امکانات رفاهی و آپشن های دیگنیتی پرستیژ

در حالی که مهمترین شاخصه دیگنیتی پرستیژ تجربه رانندگی فوق‌العاده آن است، ولی این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات نیز جزء مدل‌های برتر کلاس خود محسوب می‌شود. در حالی که فضای کابین خودرو تفاوتی با مدل پرایم ندارد، ولی کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت کابین بهتر شده است.

آپشن های دیگنیتی پرستیژ

یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات داخل کابین دیگنیتی پرستیژ استفاده از یک صفحه کیلومتر و آمپر‌های تمام دیجیتال در این خودرو است. این صفحه نمایش با کیفیت توسط راننده قابل سفارشی‌سازی است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توانیم به پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه، سیستم نورپردازی محیطی با ۷ رنگ مختلف و سیستم صوتی پایونیر با آمپلی‌فایر اشاره کنیم.

دیگنیتی پرستیژ همچنین به ترمز پارک الکترونیکی با اتوهلد، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، گرم کن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما و صندلی برقی راننده با مموری مجهز شده است. از تجهیزات قابل توجه خارج کابین دیگنیتی پرستیژ نیز بایستی به چراغ‌های LED جلو، در عقب برقی و آپشن باز شدن در عقب بدون دخالت دست اشاره کنیم. به طور کلی، دیگنیتی پرستیژ به خوبی توانسته با اضافه کردن برخی تجهیزات بیشتر در مقایسه با دیگنیتی پرایم افزایش قیمت قابل توجه خود را توجیه کند.

ایمنی دیگنیتی پرستیژ

در بحث ایمنی، دیگنیتی پرستیژ برخی تجهیزات و آپشن‌های کلیدی را داشته، ولی خبری از سیستم‌های کمکی راننده پیشرفته که در رقبای آن دیده‌ایم در این خودرو نیست. سرنشین‌های خودرو توسط چهار کیسه هوا (جلو و کناری) و سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی محافظت می‌شوند. دیگنیتی پرستیژ همچنین به صورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری، ترمز‌های ضدقفل و سیستم کنترل کشش مجهز شده است.

ایمنی دیگنیتی پرستیژ

به کمک دوربین دید عقب و سنسور‌های پارکینگ مانور با خودرو هنگام پارک راحت‌تر شده و از سوی دیگر چراغ‌های جلو و برف پاک کن‌های خودکار راحتی بیشتری برای راننده به ارمغان آورده‌اند. متاسفانه در خودروی دیگنیتی پرستیژ خبری از کیسه هوای پرده‌ای، رادار نقطه کور، سیستم هشدار ترافیک عقب و ترمز اضطراری خودکار نیست. همان طور که گفتیم، در شرایطی که خودرو برخی تجهیزات مهم ایمنی را عرضه کرده، ولی عدم وجود چندین سیستم کمکی رانندگی جزء ایراد‌های اساسی دیگنیتی پرستیژ محسوب می‌شود.

رقبای دیگنیتی پرستیژ در بازار

در کلاس کراس‌اور‌های لوکس قدرتمند، خودروی دیگنیتی پرستیژ رقبای قدری پیش روی خود در بازار ایران می‌بیند. چانگان یونیتی به عنوان یکی از رقبای اصلی دیگنیتی پرستیژ همان ظاهر کراس‌اور کوپه مانند را البته با یک کابین زیباتر ارائه می‌کند. یک رقیب جدی دیگر دیگنیتی پرستیژ فونیکس اف ایکس جدید با ظاهر تهاجمی و موتور جذاب توربو است.

از رقبای چینی این خودرو که بگذریم، دیگنیتی پرستیژ برخی رقبای اروپایی مانند بی‌ام و X۲ را نیز پیش روی خود می‌بیند. ترکیب طراحی جذاب، قدرت بالا و ارزش خرید خوب دیگنیتی پرستیژ را به یک رقیب جدی در سگمنت کراس‌اور‌های لوکس بازار ایران تبدیل کرده است. برای کسانی که به دنبال یک کراس‌اور جذاب نه چندان گران هستند، دیگنیتی پرستیژ می‌تواند یک گزینه خوب در میان محصولات مونتاژی و وارداتی بازار کشورمان باشد.

تجربه رانندگی با دیگنیتی پرستیژ

جایی که دیگنیتی پرستیژ واقعاً می‌درخشد بدون شک داخل جاده است. موتور تقویت شده این خودرو تجربه رانندگی فوق‌العاده جذاب‌تری در مقایسه با دیگنیتی پرایم برای پرستیژ به ارمغان آورده است. به لطف افزایش قابل توجه گشتاور، شتاب‌گیری خودرو بسیار سریع‌تر شده و راننده هنگام سبقت گرفتن از خودرو‌های دیگر در جاده ذره‌ای ترس تجربه نخواهد کرد. پاسخگویی پدال گاز به لطف گیربکس شش دنده اتومات همچنین بسیار خطی‌تر شده و خودرو اکنون شتاب‌گیری بسیار بهتری در مقایسه با پرایم تجربه می‌کند. صدای اسپرت اگزوز نیز حس و حال پرفورمنس خودرو را دو چندان می‌کند.

شاسی دیگنیتی پرستیژ همچنین حس متعادل‌تری دارد و به لطف رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی، چسبندگی خودرو به جاده نیز بیشتر شده است. تکان‌های بدنه سر پیچ‌ها به خوبی کنترل می‌شوند و فرمان فیدبک بسیار خوبی به دستورات راننده می‌دهد. کیفیت سواری شاید کمی سفت باشد، ولی برای سواری روزانه به اندازه کافی راحت است. یک نکته منفی میزان سروصدای داخل کابین است که می‌توانست بسیار بهتر باشد. ترمز‌های تقویت شده عملکردی بسیار قوی ارائه کرده و حتی در ترمزگیری‌های شدید ذره‌ای افت پرفورمنس را تجربه نخواهید کرد.

دیگنیتی پرستیژ

به طور کلی، دیگنیتی پرستیژ هندلینگ بسیار چالاکی داشته و سواری راحتی را در اختیار شما قرار خواهد داد. پرفورمنس کلی خودرو آن را از یک کراس‌اور خانوادگی معمولی به محصولی با تجربه سواری بسیار جذاب تبدیل کرده است. امکان انتخاب حالت رانندگی نیز به راننده اجازه می‌دهد تا هم سواری اسپرت و هم سواری ریلکس‌تر را پشت فرمان دیگنیتی پرستیژ تجربه کند.

طراحی بدنه دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ در واقع همان طراحی ظاهری کوپه مانند پرایم را البته با برخی تغییرات کلیدی دارد. در جلو، سپر جدید از یک جلوپنجره پهن‌تر با دو دریچه هوای بزرگ در کناره‌ها همراه شده و اسپلیتر ظاهری اسپرت به طراحی جلوی خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلو طراحی جذاب خود را حفظ کرده ولی در دیگنیتی پرستیژ از تکنولوژی تمام LED استفاده می‌کنند.

در کناره‌ها، رینگ‌های ۲۰ اینچی آلیاژی با طراحی جذاب خود ظاهر خودرو را اسپرت‌تر کرده‌اند. در عقب، ترکیب چهار سراگزوز خودرو که به زیبایی از داخل دیفیوزر مشکی بیرون آمده‌اند در کنار چراغ‌های عقب با لنز‌های تیره می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

همان طور که گفتیم تغییرات ظاهری دیگنیتی پرستیژ در مقایسه با پرایم بسیار اندک بوده ولی به اندازه‌ای هستند که ظاهری جذاب‌تر به این خودرو بدهند. خط سقف شیب دار و اورهنگ‌های کوتاه با طراحی کلی اسپرت خودرو کاملاً همخوانی دارند.

نمای عقب دیگنیتی

طراحی کابین دیگنیتی پرستیژ

داخل کابین، دیگنیتی پرستیژ از یک کاک پیت متمرکز روی راننده با حس و حالی لوکس بهره می‌برد. طراحی داشبورد خودرو در مقایسه با دیگنیتی پرایم تغییری نکرده، ولی کیفیت مواد اولیه بهتر شده و سطوح نرم‌تری روی داشبورد، پنل‌های در‌ها و کنسول مرکزی شاهد هستیم. دوخت متضاد روی چرم صندلی‌ها و تریم کابین ظاهر آن را زیباتر کرده‌اند. نکته قابل توجه کابین دیگنیتی پرستیژ صفحه کیلومتر و آمپر‌های تمام دیجیتالی آن با گرافیک جذاب و قابلیت سفارشی‌سازی است.

فضای کابین تفاوتی با پرایم نکرده و ظرفیت ۵ سرنشین را دارد. گرچه کابین دیگنیتی پرستیژ خیلی جادار نیست، ولی فضای سر و پا با توجه به این که خط سقف کوپه مانند تاثیر زیادی روی فضای عقب نگذاشته، خوب و به نظر کافی است. همچنین به لطف پنجره‌های بزرگ فضای کابین کاملاً دل باز است. کنسول مرکزی اندکی به سمت راننده طراحی شده و ظاهر آن ترکیبی از تریم مشکی پیانویی و تزئینات فلز مانند است. به طور کلی، کابین دیگنیتی پرستیژ ترکیبی از طراحی اسپرت با فضایی جادار و تکنولوژی‌های مدرن بوده تا بتواند تمامی نیاز‌های راننده و سرنشین‌ها را برآورده کند.

مزایای دیگنیتی پرستیژ

شاید مهم‌ترین مزیت این خودرو موتور قدرتمند آن باشد که تجربه سواری دیگنیتی پرستیژ را در مقایسه با پرایم چند سطح بالاتر برده و با خودرویی سریع و پرشتاب مواجه هستیم. گیربکس شش دنده اتوماتیک خودرو در مقایسه با جعبه دنده CVT پرایم نیز در این افزایش شتاب و بهبود تجربه رانندگی بی‌تأثیر نبوده است. به لطف سیستم تعلیق تقویت شده و رینگ‌های بزرگ‌تر هندلینگ دیگنیتی پرستیژ بسیار چالاک بوده و سواری راحتی را شاهد هستیم.

کابین خودرو فضای نسبتاً جاداری دارد و کیفیت ساخت آن در مقایسه با پرایم بسیار بهتر شده است. تجهیزات و آپشن‌هایی مانند داشبورد دیجیتال، نورپردازی محیطی، سیستم صوتی پایونیر و برخی موارد دیگر حس و حال مدرن‌تری به کابین دیگنیتی پرستیژ بخشیده‌اند. در طراحی ظاهری، سپر‌های جدید و ۴ سراگزوز ظاهر دیگنیتی پرستیژ را خشن‌تر می‌کنند.

طراحی کابین دیگنیتی پرستیژ

معایب دیگنیتی پرستیژ

با وجود همه مزایای مذکور، دیگنیتی پرستیژ بدون عیب و ایراد هم نیست. خبری از سیستم‌های کمکی رانندگی پیشرفته مانند رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار یا سیستم کمکی حفظ مسیر روی دیگنیتی پرستیژ نیست. سقف کوپه مانند خودرو تأثیر خود را روی فضای کابین گذاشته و برای سرنشین‌های عقب شاهد کاهش فضای سر هستیم. در مقایسه با رقبای اروپایی، کابین دیگنیتی پرستیژ خیلی بی‌سروصدا نیست. خبری از آپشن دو دیفرانسیل در این خودرو نیز نیست که این مورد شاید بزرگ‌ترین ایراد دیگنیتی پرستیژ باشد.

شرکت سازنده

دیگنیتی پرستیژ توسط گروه بهمن که یکی از بزرگترین خودرؤساز‌های ایران است تولید می‌شود. این شرکت که در دهه ۳۰ شمسی تأسیس شده فعالیت‌های مختلف از جمله مونتاژ خودرو، قطعات و غیره را در ایران انجام می‌دهد. همکاری گروه بهمن با خودرؤساز‌های چینی طی سال‌های اخیر منجر به راه‌اندازی خطوط تولید انواع مدل‌های این کشور آسیایی در کشورمان شده است که دیگنیتی نیز یکی از همین مدل‌ها محسوب می‌شود.

کراس‌اور دیگنیتی حدوداً سه سال قبل و با تغییر برند دانگ فنگ ix۵ وارد بازار ایران شد. خودروی پرستیژ بخشی از برنامه گروه بهمن برای ساخت خودرو‌های لوکس و قدرتمند برای بازار ایران است. با توجه به سابقه خوب بهمن موتور در بازار ایران و کیفیت بالایی که از دیگنیتی پرستیژ دیده‌ایم، این خودرو بدون شک در ایران حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

وضعیت دیگنیتی پرستیژ در بازار ایران

خودروی دیگنیتی پرستیژ در یک زمان بسیار خاص وارد بازار خودروی ایران شد. تحریم‌های بین‌المللی سال هاست که پای خودرو‌های خارجی را از بازار کشورمان قطع کرده‌اند. به همین دلیل این روز‌ها بیشتر شاهد مونتاژ مدل‌های چینی مختلف با برند‌های داخلی در ایران هستیم و در این بین بهمن موتور نیز یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها بوده است. با این حال، بسیاری از مدل‌های مونتاژی در ایران از نظر پرفورمنس خیلی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

دیگنیتی پرستیژ در واقع می‌خواهد این وضعیت را با موتور قدرتمند توربو، سواری اسپرت و طراحی زیبای کوپه مانند خود تغییر بدهد. ترکیب ظاهر جذاب، امکانات و آپشن‌های زیاد و تجربه رانندگی اسپرت دیگنیتی پرستیژ را به یکی از بهترین کراس‌اور‌های مونتاژی حاضر در بازار ایران تبدیل کرده است.

در حالی که مدل ۱۴۰۲ این خودرو توسط نمایندگی به قیمتی برابر با یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان عرضه می‌شود، در بازار این خودرو را به هیچ وجه زیر ۲ میلیارد تومان پیدا نخواهید کرد. همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید، مدل‌های ۱۴۰۱ این خودرو در بازار به مراتب با قیمت ارزان‌تری قابل خریداری است.

سخن نهایی

با مدل جدید دیگنیتی پرستیژ، گروه بهمن یک رقیب جدی در کلاس کراس‌اور‌های پرفورمنس وارد بازار ایران کرده است. این خودرو در واقع با پرفورمنس قوی‌تر خود آمده تا کاستی‌های دیگنیتی پرایم را به بهترین نحو ممکن جبران کند. مهم‌ترین تغییر دیگنیتی پرستیژ موتور ۲ لیتری توربو آن است که با قدرت و گشتاور بالای خود شتابی فوق‌العاده به این خودرو بخشیده است. این پیشرانه در کنار گیربکس شش دنده اتوماتیک و سیستم تعلیق تقویت شده یک سواری جذاب اسپرت برای شما به ارمغان خواهند آورد.

تغییرات طراحی بدنه مانند سپر‌های جدید و رینگ‌های بزرگ‌تر ظاهر دیگنیتی را شیک‌تر کرده‌اند و داخل کابین نیز شاهد تغییرات مثبتی در مقایسه با پرایم هستیم. با دیگنیتی پرستیژ، خریداران ایرانی یک گزینه بسیار جذاب با ظاهر اسپرت و پرفورمنس فوق‌العاده خوب با قیمتی بسیار مناسب در مقایسه با مدل‌های وارداتی پیش روی خود می‌بینند.

سؤالات متداول

مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ چقدر است؟

دیگنیتی پرستیژ در حالت ترکیبی مصرف سوختی معادل ۸. ۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی دارد.

موتور دیگنیتی پرستیژ چقدر قدرت تولید می‌کند؟

در مقایسه با دیگنیتی پرایم که ۱۴۸ اسب بخار قدرت داشت، دیگنیتی پرستیژ با ۲۲۸ اسب بخار قدرت خود پرفورمنس به مراتب بهتری دارد.

آیا دیگنیتی پرستیژ آپشن دو دیفرانسیل نیز دارد؟

خیر، خودروی دیگنیتی پرستیژ فقط در مدل دیفرانسیل جلو در بازار ایران عرضه شده است.