مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا؛ قبل از انتخاب نهایی حتما بخوانید

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

مقایسه خودروهایی که از نظر قیمت در محدوده یکسانی قرار دارند، یکی از اقدامات ضروری است که هر فردی باید قبل از انتخاب نهایی خود انجام دهد. به این ترتیب نقاطه ضعف و قوت خودروها در کنار یکدیگر مشخص می‌شود. در نهایت برای تصمیم‌گیری نیز هر فرد باید نکات مهم مورد نظر خود را در اولویت بررسی خودرو‌ها قرار دهد. به‌عنوان مثال برخی مشخصات فنی خودرو را در نظر می‌گیرند و برخی دیگر ایمنی خودرو را در اولویت قرار می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کیلومتر

نگاهی مختصر به پیشینه کیا سراتو و بسترن B30

کیا موتورز از جمله خودروسازهای کره‌ای است که در کشور ما نام و آوازه خوبی را برای خود دست و پا کرده است. سراتو در ابتدا با نام کیا سراتو به‌صورت مستقیم از این خودروساز کره‌ای وارد ایران می‌شد. سایپا با مشاهده اقبال عمومی خوب این خودرو دست به کار شد و در تفاهم‌نامه‌ای با شرکت کیا، خط تولید سراتو را در ایران راه‌اندازی کرد. به این ترتیب سراتو سایپا برای اولین بار در سال 1393 در کشور عرضه شد. با وجود اینکه شرکت کیا مدل هاچ‌بک سراتو را نیز در بازار عرضه کرده است؛ اما سایپا صرفا مدل سدان آن را در ایران تولید می‌کند. سراتو سایپا نیز به مانند کیا سراتو با استقبال مواجه شد. هر چند در سال‌های اخیر کمی از این استقبال کاسته شده است.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

 

بسترن B30 یک خودرو چینی به شمار می‌رود که محصول کمپانی دولتی فاو است. بهمن موتور به‌عنوان نمایندگی عرضه این خودرو در ایران فعالیت می‌کند و در سال 1396 برای نخستین بار بسترن B30 به بازار مصرف در کشور ما عرضه شد. نسخه قبلی بسترن مدل B50 بود که انتقادات زیادی را به همراه داشت. کمپانی چینی نیز خیلی زود دست به کار شده و برای برطرف کردن ایرادات این خودرو اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد. نتیجه این تغییرات به نسخه بسترن B30 منتهی شد. در ادامه به مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا از نظر طراحی

در ابتدای مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا بد نیست که روی طرای این دو خودرو کمی متمرکز شوید. با یک نگاه کلی می‌توان متوجه شد که سراتو سایپا هم از نظر طراحی داخلی و هم از نظر طراحی خارجی تا حد زیادی گوی سبقت را از بسترن B30 می‌رباید. طراحی کابین بسترن B30 در نهایت سادگی صورت گرفته است. شما وقتی داخل ماشین می‌نشینید، کاملا متوجه می‌شوید که خودرو از نوعی سادگی بیش از حد رنج می‌برد.

اما در مقابل سراتو سایپا قرار دارد. با وجود اینکه سایپا متریال پلیمری باکیفیت شرکت کره‌ای را با متریال بی‌کیفیت و خشک عوض کرده است، هنوز از نظر زیبایی سراتو ساپیا چند پله بالاتر از بسترن B30 قرار می‌گیرد. با مقایسه کنسول مرکزی دو خودرو این نکته کاملا مشهود است.

در زمینه طراحی ظاهری اما فاصله بین این دو خودرو به مراتب کمتر از طراحی داخلی است. هرچند وقتی نگاهی به نظرات افراد مختلف می‌اندازید، مشخص می‌شود که باز هم تمایل نسبت به سراتو سایپا بیشتر است. شاید طراحی جلو اسپرت این خودرو نقش بسزایی در اظهارنظرهای پیرامون آن دارد.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا از منظر پیشرانه

در ادامه بحث مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا نوبت به بررسی وضعیت فنی دو خودرو می‌رسد. سراتو سایپا در دو مدل دستی (حجم موتور 1600 سی سی) و اتوماتیک (حجم موتور 1998 سی سی) به بازار عرضه می‌شود. مدل دستی سراتو سایپا از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با بسترن B30 ندارد. اما در مدل اتوماتیک این خودرو همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، حداکثر قدرت و گشتاور سراتو روی‌هم‌رفته در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد. البته مصرف سوخت بسترن B30 کمتر است و این مسئله به دلیل حجم موتور پایین‌تر آن است.

مدل خودرو بسترن B30 سراتو سایپا
پیشرانه خطی 4 سیلند با 16 سوپاپ خطی 4 سیلندر با 16 سوپاپ
حجم موتور 1598 سی سی 1600 – 1998 سی سی
حداکثر قدرت 107 اسب بخار 156 اسب بخار
حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر 194 نیوتن متر
گیربکس اتوماتیک 6 سرعته دستی – اتوماتیک 6 سرعته
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.7 لیتر 7.1 لیتر
شتاب صفر تا 100 11.9 ثانیه 9.5 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت 195 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 5
حجم مخزن سوخت 50 لیتر 52 لیتر

مقایسه‌ای بین امکانات بسترن B30 با سراتو سایپا

سایپا در اقدامی نه چندان جالب زمانی که نسخه کره‌ای کیا را در داخل مونتاژ می‌کرد، تعدادی از آپشن‌ها را که در نمونه کره‌ای وجود داشت، از سراتو حذف کرد و آن‌ها را به‌عنوان آپشن قرار داد. این اقدام صرفا در جهت دریافت هزینه بیشتر از مشتری از سوی سایپا انجام شده است. به هر ترتیب اقدام سایپا باعث شده است که سراتو سایپا از نظر آپشن در مقایسه با رقبای چینی خود در بازار از جمله بسترن B30 چند گام عقب بماند. سقف سانروف، فرمان برقی چرمی، سنسور عقب و روکش چرمی صندلی‌ها از جمله مهم‌ترین مزایای بسترن B30 در مقایسه با سراتو به شمار می‌رود.

تجهیزات بسترن B30 سراتو سایپا
فرمان برقی با روکش چرمی تلسکوپی
دکمه‌های کنترلی روی فرمان دارد دارد
مالتی مدیا صفحه نمایش 7 اینچی با 6 بلندگو استریو با خروجی USB، AUX و بلوتوث رادیو پخش با خروجی CD، آیپاد و USB
سیستم تهویه مطبوع دستی اتوماتیک
آینه برقی مجهز به گرمکن برقی
سانروف دارد ندارد (آپشن)
GPS دارد ندارد (آپشن)
چراغ‌ها جلو LED مجهز به روشنایی در روز / چراغ مه شکن / عملکرد اتوماتیک چراغ‌ها جلو هالوژن / چراغ مه شکن / عملکرد اتوماتیک چراغ‌ها
سنسور عقب دارد ندارد (آپشن)
کروز کنترل دارد دارد
رینگ 16 اینچ 16 اینچ
استارت دکمه‌ای ندارد ندارد
دماسنج دارد ندارد
کامپیوتر سفری دارد دارد
قفل صندلی کودک دارد ندارد

مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا از نظر ایمنی

در ادامه بحث مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا نوبت به ارزیابی دو خودرو از منظر ایمنی می‌رسد. از نظر مشخصات ایمنی این دو خودرو شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. البته می‌توان در نهایت ادعا کرد که بسترن B30 با توجه به داشتن سیستم کنترل پایداری خودرو در پیچ جاده‌ها عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با سراتو سایپا دارد. همچنین متأسفانه ترمزهای عقب سراتو سایپا نیز کاسه‌ای است. این در حالی است که خودروهای ارزان‌تر موجود در بازار از ترمز عقب دیسکی بهره می‌برند. در مجموع با وجود اینکه کیا سراتو کره‌ای نمره ایمنی 4 ستاره از موسسه آمریکایی NHTSA دارد؛ اما بسترن B30 در وضعیت مطلوب‌تری از نظر ایمنی قرار می‌گیرد.

تجهیزات بسترن B30 سراتو ساپیا
کیسه هوا 2 2
ترمزها جلو دیسکی خنک‌شونده و عقب دیسکی جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
سیستم ترمز ضد قفل ABS دارد دارد
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD دارد دارد
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP دارد ندارد
سیستم کمک حرکت در سربالایی HAS دارد ندارد
ایموبیلایزر دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد ندارد (آپشن)

مقایسه تجربه رانندگی بسترن B30 با سراتو سایپا

در ادامه بحث مقایسه بسترن B30 با سراتو سایپا نوبت به بررسی تجربه رانندگی با این دو خودرو می‌رسد. یکی از مشکلات جدی که در خصوص سراتو سایپا ذکر می‌شود، سیستم تعلیق نه‌چندان با کیفیت است. به اعتقاد بسیاری از کسانی که از این خودرو استفاده می‌کنند، رانندگی با این خودرو در زمان طولانی (مثلا مسافرت) باعث ایجاد خستگی زیاد در سرنشینان می‌گردد. در مقابل بسترن B30 قرار دارد که با بهره‌گیری از فرمان برقی و سیستم تعلیق مناسب تجربه رانندگی بهتری را در مدت زمان طولانی برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

نگاهی به شرایط بازار در خصوص بسترن B30 و سراتو سایپا

چینی‌ها هیچ‌گاه اجازه نداده‌اند که از نظر خدمت پس از فروش مشتریان خودروهای چینی در بازار ایران احساس کمبود کنند. سراتو نیز از زمانی که توسط سایپا در ایران عرضه می‌شود، تحت پوشش خدمات پس از فروش این شرکت قرار گرفته و تقریبا در سراسر کشور مشکلی از این بابت وجود ندارد. نکته مهم دیگری که وجود دارد بحث بر سر نام چینی و کره‌ای است که روی این دو خودرو جاخوش کرده‌اند. طبیعی است که تمایل به خرید و فروش خودرویی با نام کره‌ای هر چند که سایپا کار مونتاژ آن را انجام داده باشد، بیشتر است. اما این جمله به هیچ وجه به معنی آن نیست که بازار دست دوم بسترن B30 وضعیت نامناسبی داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم مقایسه بسترن B30 و سراتو سایپا را از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم. واقعیت این است که از منظر طراحی و مشخصات فنی پیشرانه می‌توان سراتو سایپا را جلوتر دانست اما بدون شک از نظر آپشن و ایمنی بسترن B30 در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد. تصمیم‌گیری نهایی همان‌طور که در ابتدای اشاره کردیم، با شما است. اینکه کدامیک از فاکتورهای بالا اولویت و ارزش بیشتری از نظر شما دارد، می‌تواند کمک زیادی به تصمیم‌گیری شما کند.

بیشتر بخوانید

معایب جک j5

دلیل آسیب دیدن جلوبندی خودرو

مزایای سوزوکی گرند ویتارا 

معایب سوزوکی گرند ویتارا 

معایب بی ام و x3

مزایا بی ام و x3

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

جدیدترین مقالات

کیلومتر