بعد از رونمایی کشنده تسلا در پاییز 2 سال قبل، ایلان ماسک به سبک تسلا یک سورپرایز بزرگ برای همه داشت: نسل جدید تسلا رودستر! بله، تسلا رودستر باز می‌گردد و به احتمال زیاد سال آینده می‌توانیم آن را در جاده‌ها ببینیم.

پرفورمنس نسل جدید رودستر فوق العاده بوده و بدون شک، تمام تمرکز ایلان ماسک نیز در طراحی نسل دوم این خودرو همین موضوع بوده است. بیایید نگاهی به برخی آمار و ارقام فنی آن بیندازیم.

مشخصات فنی

  • 10 هزار نیوتن متر گشتاور
  • صفر تا صد 1.9 ثانیه‌ای (سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا)
  • 0 تا 160 در 4.2 ثانیه
  • صفر تا 400 متر در 8.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت بالای 400 کیلومتر بر ساعت
  • پیشرانه، باتری و کابین

نسل جدید رودستر از سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند که یکی در جلو قرار گرفته و دو موتور دیگر در عقب هستند. این ترکیب موتورها تسلا رودستر جدید را به یک مدل دو دیفرانسیل تبدیل می‌کند.

قدرت شگفت انگیز آن به لطف یک پک باتری 200 کیلووات ساعتی است. همان طور که از نام آن پیداست، با فشردن یک دکمه شما قادر به باز کردن سقف آن خواهید بود. اگر سرنشین‌های این خودرو افراد خیلی درشتی نباشند، تسلا رودستر جدید ظرفیت چهار سرنشین را دارد.

ظرفیت پیمایش الکتریکی

در ابتدا، تسلا ادعا می‌کرد نسل جدید رودستر ظرفیت پیمایش شگفت انگیز هزار کیلومتری دارد. این عدد به نظر خیلی غیر واقع بینانه می‌رسید. بعدها ایلان ماسک اعلام کرد با توجه به این که هدف تعیین شده برای ظرفیت پیمایش این خودرو بالای هزار کیلومتر است، عدد تعیین شده قبلی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

با داشتن ظرفیت پیمایش بالای 1000 کیلومتر، نسل جدید تسلا رودستر فاصله بسیار زیادی از رقبای خود دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا در واقعیت، این خودرو به عدد مذکور می‌تواند برسد یا نه.

قیمت

آیا می‌خواهید آن را بخرید؟ قیمت پایه تعیین شده برای آن 200 هزار دلار بوده و باید حداقل 50 هزار دلار پیش پرداخت برای آن بپردازید. یا در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت 250 هزار دلار، جزء یکی از از هزار مشتری خاصی باشید که نسخه ویژه Founders Series را خریداری می‌کنید.

این خودرو قطعاً ارزان نیست، ولی با توجه به پرفورمنس فرازمینی که دارد، از نظر ما ارزش خرید فوق العاده بالایی خواهد داشت.

تیراژ تولید

ظاهراً تسلا فعلاً قصد ندارد نسل جدید رودستر را در تیراژ زیاد تولید کند. در پادکست Ride The Lightning که ایلان ماسک در مورد قیمت پیکاپ تسلا صحبت می‌کرد، وی به تیراژ تولید نسل دوم رودستر نیز اشاره کرده بود. نخست این که ماسک گفته ظرفیت تولید این خودرو روی سالانه 10 هزار دستگاه محدود خواهد شد.

ماسک در صحبت‌های خود گفته بود با ورود رودستر جدید به بازار، هیچ خودرویی توان رقابت با آن را نخواهد داشت. وی می‌گوید این موضوع در مورد تمام جنبه‌های پرفورمنس خودرو صدق می‌کند.

جالب است بدانید تسلا در پروژه طراحی نسل دوم رودستر آن را با پیشرانه‌های مختلف تست کرده و این که با کدام یک این خودرو نهایتاً وارد بازار خواهد شد، هنوز مشخص نیست.

سخن پایانی

در این شکی نیست نسل جدید تسلا رودستر در دنیای خودروهای الکتریکی سروصدای زیادی به پا خواهد کرد. هرچند، ما خیلی مطمئن نیستیم که آیا رونمایی این خودرو اکنون برای تسلا می‌تواند حرکت خوبی باشد یا نه. این روزها خیلی از هواداران تسلا بیشتر منتظر مدل پیکاپ 50 هزار دلاری تسلا هستند و به احتمال زیاد، شرکت ابتدا مدل پیکاپ را رونمایی خواهد کرد.