کانسپت نیسان IDS که سال پیش در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد، حداقل از نظر طراحی و شکل ظاهری می‌توان گفت یک نمایش اولیه از نسل آیندهٔ نیسان لیف می‌باشد. همانند تمامی مدل‌های کانسپت، IDS نیز برخی تجهیزات و امکاناتی دارد که بیشتر به درد آیندهٔ دور می‌خورند. مانند یک داشبورد که هنگام استفاده از حالت رانندگی خودکار فرمان آن داخل کاکپیت جمع می‌شود. یا یک صفحهٔ نمایش که پیغام‌ها و اطلاعاتی در بارهٔ عابرین پیاده یا سایر خودروها در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که چقدر در مورد نسل جدید نیسان لیف اطلاعات داریم؟ خبرنگاران ما توانستند با حضور در مرکز تحقیقات فنی پیشرفتهٔ نیسان در ژاپن اطلاعاتی در مورد برنامه‌های نیسان برای نسل آیندهٔ این خودرو بدست بیاورند. با در کنار هم قرار دادن اطلاعات بدست آمده از این مرکز، پیش بینی‌هایی که از روی کانسپت IDS می‌توان در مورد آن زد و همچنین نگاهی به بیانیه‌های قبلی نیسان در مورد این خودرو، می‌توانیم مواردی را در مورد نسل دوم پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان پیش بینی نماییم. بیایید شروع کنیم.

با یک بار شارژ چه مسافتی را می‌تواند طی کند؟

نیسان لیف 2018

کانسپت IDS از یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و به صورت کاملاً شانسی چنین باتری‌هایی را در مرکز یاد شده دیده بودیم. پک جدید باتری‌ها در واقع همانند پک مورد استفاده در نیسان لیف فعلی می‌باشند، که می‌توان استفاده از آن در مدل جدید را امری کاملاً بیهوده دانست. چیزی که باعث ایجاد تفاوت در باتری‌های جدید می‌شود و انرژی بیشتری را برای خودرو تأمین می‌کند از دو بخش می‌آید: شیمی و بسته بندی. سلول‌های باتری جدید از یک ترکیب جدید نیکل، منگنز و کبالت برای آند در مقایسه با فرمول فعلی منگنز و نیکل استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از یک الکترولیت اصلاح شده نیز استفاده می‌کنند که باعث خنثی کردن خوردگی‌های لیتیوم و در نتیجه بهبود میزان واپاشی می‌شوند. به عبارت دیگر، باتری‌های جدید عمر بیشتری دارند.

در نسل فعلی لیف، هر باتری از چهار سلول تشکیل شده است. تکنولوژی پیشرفتهٔ باتری‌های جدید از دسته‌های ۹ و ۲۷ تایی سلول‌ها استفاده می‌کند. تراکم بیشت سلول‌های باتری جدید به این معنی می‌باشد که مقاومت باتری در برابر شارژ شدن کاهش می‌یابد. با در نظر گرفتن قابلیت شارژ سریع ۱۰۰ کیلوواتی در این نسل، پک باتری‌های جدید قادر خواهند بود در نصف زمان قبلی شارژ شوند.

نیسان لیف 2018

نیسان می‌گوید پک جدید باتری‌ها با یک بار شارژ کامل می‌توانند با توجه به تستی که در ژاپن انجام شده است تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند، ولی طبق شنیده‌های ما این میزان می‌تواند به ۶۰۰ کیلومتر نیز افزایش پیدا کند. با در نظر گرفتن میزان مسافت قابل طی شدن توسط مدل فعلی که چیزی حدود ۱۷۲ کیلومتر می‌باشد، متوجه می‌شویم که نسل جدید در این مورد پیشرفت فوق العاده ای داشته است. با در نظر گرفتن آیرودینامیک بهتر مدل جدید و سایر بهبودهایی که روی آن صورت پذیرفته است، احتمال افزایش مسافت قابل طی توسط لیف جدید پس از یک بار شارژ کامل به مقادیر بیشتری نیز وجود دارد.

با دانستن این اطلاعات می‌توان اطمینان حاصل کرد که پک باتری‌های ۶۰ کیلووات ساعتی در این خودرو نیز استفاده خواهند شد. نیسان مطمئن است که هزینه به ازای هر کیلووات ساعت در این باتری‌های پیشرفته از تکنولوژی فعلی ارزان‌تر خواهد بود، ولی با این حال باز احتمال افزایش هزینهٔ میانگین وجود دارد. برای این که نیسان بتواند قیمت گذاری مناسبی بر روی این مدل جدید انجام دهد، احتمال این که در سه نسخهٔ متفاوت یعنی مدل ۳۰ کیلوولت ساعتی به عنوان مدل پایه، نسخهٔ ۶۰ کیلووات ساعتی به عنوان گران قیمت‌ترین مدل و یک نسخه با ظرفیتی بین این دو نیسان لیف جدید را وارد بازار کند بسیار زیاد است.

آیا اندازهٔ آن بزرگتر است؟

بله، ولی نه خیلی زیاد. بیایید با بررسی ابعاد کانسپت IDS این بحث را آغاز کنیم: ۴۴۷ سانتی متر طول، ۲۸۰ سانتی متر فاصلهٔ بین دو محور و ۱۸۸ سانتی متر عرض. این میزان حدوداً ۲٫۵ سانتی متر طولانی‌تر بوده و عرض و فاصلهٔ بین دو محور آن حدوداً ۱۰ سانتی متر در مقایسه با نسل فعلی نیسان لیف بیشتر است.  این میزان افزایش جزئی معمولاً هنگامی که نسل یک خودرو تغییر می‌کند امری طبیعی است. پک باتری‌های تقریباً همان اندازه خواهند بود و روی کف خودرو قرار خواهند گرفت، بنابراین می‌توان گفت افزایش جزئی ابعاد خودرو به خاطر ایجاد فضای داخلی بیشتر بوده است.

نیسان لیف 2018

آیا خودران خواهد بود؟

تقریباً، البته بیشتر به این بستگی دارد که کجا زندگی می‌کنید. در کانسپت IDS با فعال کردن سیستم رانندگی خودکار فرمان خودرو ناپدید می‌شود. این کمی برای ما عجیب و غریب است، زیرا نیسان همواره تاکید دارد که در سیستم خودران این شرکت راننده هر لحظه که بخواهد می‌تواند کنترل رانندگی را بر عهده بگیرد.

تایم لاین نیسان برای سیستم رانندگی خودکار این شرکت از سه مرحلهٔ متفاوت تشکیل شده است. در سال ۲۰۱۶ سیستم قابلیت رانندگی در یک خط و همچنین کنترل خودرو در ترافیک را به دست آورد. سپس در سال ۲۰۱۸ قابلیت تغییر خطوط در بزرگراه‌ها به آن اضافه شد. در نهایت در سال ۲۰۲۰ سیستم قادر به مسیریابی در داخل شهر و عبور از تقاطع‌ها خواهد بود. یک سیستم پارک خودروی از راه دور نیز در آینده به سامانهٔ راننده خودکار نیسان اضافه خواهد شد.

این بدین معنی می‌باشد که نسل آیندهٔ لیف قادر به رانندگی خودکار در بزرگراه‌ها خواهد بود و چند سال بعد آپدیت‌های ذکر شده نیز به آن اضافه خواهد شد. ولی باز موضوع ذکر شده به این بستگی دارد که نیسان در کدام کشورها سیستم رانندگی خودکار خود را ارائه خواهد کرد. در نمایشگاه خودروی توکیوی امسال، مدیرعامل این شرکت ژاپنی اعلام کرد که استفاده از این تجهیزات و امکانات منوط به کسب اجازه از طرف قانون گذاران هر کشور می‌باشد، که همین امر ممکن است استفاده از این سیستم را به تأخیر بیندازد.

نیسان لیف 2018

آیا امکان شارژ بی سیم در این خودرو وجود خواهد داشت؟

تصور کنید نیسان لیف خود را داخل گاراژ قرار می‌دهید، آن را خاموش می‌کنید و چند ساعت بعد که باز می‌گردید خودروی شما شارژ شده است. این قولی است که طراحان سیستم‌های شارژ بی سیم به ما می‌دهند، مکانیسم کار به این صورت است که القای یک جریان بین کف گاراژ و خودرو، الکترون‌ها را به داخل باتری ارسال می‌کند. نیسان یک پد شارژر بی سیم طراحی کرده است که با قدرت ۷ کیلووات ساعت و بازده ۸۵ درصدی کار می‌کند، میزان شارژدهی آن را می‌توان با یک شارژر ۲۴۰ ولتی سطح ۲ مقایسه کرد. علاوه بر این اکنون در بازار سیستم‌های شارژ بی سیم مختلفی توسط شرکت‌های متعدد عرضه می‌شوند. به احتمال بسیار زیاد امکان شارژ بی سیم را نیسان به عنوان یک آپشن برای این خودرو در برخی از بازارها ارائه خواهد کرد.

آیا بدنهٔ آن از جنس فیبر کربن خواهد بود؟

انتظار نداشته باشید که نسل آیندهٔ لیف نسخهٔ نیسان بی ام دبلیو i3 باشد، ولی انتظار می‌رود در برخی از قسمت‌های بدنه پنل هایی از جنس کامپوزیت پیشرفته مشاهده نماییم. یکی از مواردی که در مورد استفاده از فیبر کربن در بدنهٔ نسل جدید لیف مطرح بود و نیسان علاقهٔ زیادی به آن دارد استفاده از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن در ستون جلوی خودرو به جای فولاد فعلی بود که مقاومت بیشتری داشته و وزن آن سبک‌تر است.  یک مزیت دیگر استفاده از این کامپوزیت در ستون جلوی خودرو این است که با استفاده از آن و کم شدن عرض ستون جلو امکان حذف نقاط کور جلو برای خودرو فراهم می‌شود. این یک راه فوق العاده برای افزایش امنیت خودرو می‌باشد که نیسان می‌تواند مانور تبلیغاتی زیادی نیز روی آن انجام دهد.

نیسان لیف 2018

در یک موقعیت فرضی، یک بدنهٔ فیبر کربنی می‌تواند وزن اضافی باتری‌های بزرگتر و همچنین تجهیزات رانندگی خودکار را کاهش داده و به طور کلی باعث کاهش ۱۰ درصدی وزن خودرو گردد. نیسان هیچ اطلاعاتی در مورد هزینه یا امکان استفاده از فیبر کربن در بنده منتشر نکرده است. بهترین حدسی که می‌توان زد این است که نیسان احتمالاً از فیبر کربن در نقاطی مانند ستون جلوی خودرو که مزایای زیادی را در بر دارند استفاده خواهد کرد، ولی بیشتر این احتمال وجود دارد که این اتفاق تا زمان عرضهٔ نسل سوم این خودرو به وقوع نپیوندد.