هوندا سیویک یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار می‌باشد که سال‌های زیادی از عرضهٔ اولین مدل آن می‌گذرد. طبق اعلام مقامات هوندا آخرین نسل این خودرو فروشی بسیار خوب و بالاتر از حد انتظار آن‌ها داشته است. نهمین نسل از هوندا سیویک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد و سال ۲۰۱۳ بهبودهایی بر روی آن صورت گرفت، ولی همواره انتقادهای زیادی از سوی رسانه‌ها به هوندا در مورد مشکلات این مدل مانند موتورهای قدیمی و آپدیت نبودن به میزان کافی در مقایسه با رقبا وارد می‌شد.

با این حال سیویک مذکور توانست بیش از صدها هزار دستگاه در سراسر جهان به فروش برسد. در کنفرانس مطبوعاتی معرفی هوندا سیویک ۲۰۱۶، احساس آرامش از حرکت رو به جلو و شور و هیجان در مورد آینده در بین مقامات هوندا قابل لمس بود. طراحی خودروهای جدید و بهبود عملکرد و کیفیت مدل‌های موجود مهم‌ترین وظیفهٔ مسئولان و مهندسان هوندا محسوب می‌شود، پس از این که به شخصه شانس تست هوندا سیویک ۲۰۱۶ را پیدا کردم با قاطعیت می‌توان گفت که حداقل در مورد این خودرو مهندسان هوندا وظیفهٔ خود را به نحو احسن انجام داده‌اند. این یک خودروی کاملاً جدید می‌باشد، تغییرات زیادی نسبت به مدل قبلی در آن صورت گرفته است و سیویک را یک قدم دیگر به تبدیل شدن به یکی از بهترین مدل‌های کامپکت موجود در بازار نزدیک‌تر کرده است.

هوندا سیویک ۲۰۱۶

چه تغییراتی داشته است؟

برای انجام این کار، هوندا بیشتر روی نقاط ضعف نسل نهم سیویک کار کرده است که شامل بهبود کلی عملکرد فرمان، بی سر و صداتر شدن کابین و پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا می‌باشد و اکنون می‌توان گفت موارد ذکر شده در نسل دهم این خودروی ژاپنی از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. هوندا ادعا می‌کند که بخش‌های جدیدی مانند مصرف سوخت کمتر و ایمنی بالا از عناصر اساسی و غیر قابل انکار سیویک جدید تلقی می‌گردد. با داشتن تجربهٔ رانندگی اکثر مدل‌های جدید رقیب هوندا سیویک قصد من این بود که ببینم آیا هوندا به قول‌های خود عمل کرده و به اهداف خود رسیده است یا نه!

پیشرانه‌های مختلف

موتورهای مختلفی که امکان انتخاب آن‌ها برای هوندا سیویک ۲۰۱۶ وجود دارد یک نقطهٔ قوت برای آن محسوب می‌شود. برای مدل ۲۰۱۶، هوندا دو نوع موتور چهار سیلندر جدید را وارد بازی کرده است، یک موتور معمولی ۲ لیتری و یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژر دار! من تجربهٔ تست هر دو موتور را داشتم، هر چند زمانی صرف شده برای موتور ۲ لیتری که بر روی اکثریت سیویک های ۲۰۱۶ قرار گرفته بسیار کمتر از زمانی بود که به موتور فوق العاده هیجان انگیز ۱٫۵ لیتری توربو اختصاص دادم. (این موتور یکی از مواردی است که مقامات هوندا بیشتر مانور تبلیغاتی خود را بر روی آن متمرکز کرده‌اند، مهندسان این شرکت به موتور ۱٫۵ توربوی خود افتخار می‌کنند).

هوندا سیویک ۲۰۱۶

سه تریم برتر هوندا سیویک ۲۰۱۶ از موتور توربوی ۱۷۴ اسب بخاری بهره خواهند برد که گشتاوری معادل ۲۲۰ نیوتن متر داشته و به یک گیربکس CVT متصل خواهد بود. نیروی بیشتری که این موتور در اختیار راننده قرار می‌دهد ارزش پول اضافه‌ای که برای آن پرداخت می‌شود را دارد. شتاب بالای این مدل واقعاً حس خیلی خوبی را به راننده انتقال می‌دهد. بسیاری از راننده‌ها عاشق این موتور توربو خواهند شد، خبری از حس بدی که تقریباً اکثر موتورهای توربو دار به راننده منتقل می‌کنند در این موتور نیست. خروجی کامل گشتاور از ۱۸۰۰ دور در دقیقه شروع می‌شود و دقیقاً در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به حداکثر خود می‌رسد. در کل این پروسه عملکرد موتور بی نقص می‌باشد. از استارت‌های آرام تا تیک آف های سریع، توزیع نیروی موتور کاملاً خطی است.

عملکرد فنی جذاب

موتور توربوی هوندا سیویک واقعاً لذت بخش است، ولی اگر گیربکس CVT برای این مدل ارائه نمی‌شد قطعاً عملکرد آن می‌توانست بهتر نیز باشد. (در مدل پایهٔ سیویک ال ایکس می‌توانید یک گیربکس دستی شش سرعته را با موتور ۲ لیتری سفارش دهید، ولی برای موتور ۱٫۵ لیتری توربو چنین امکانی وجود ندارد). گیربکس خودرو حتی در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و در بزرگراه‌ها تعویض دنده‌ها را حتی حس نخواهید کرد. ولی در جاده‌هایی که سرعت خودرو همواره در حال تغییر می‌باشد ممکن است کمی شما را اذیت کند. مهندسان هوندا زمان بسیار زیادی صرف عایق کاری بدنه انجام داده‌اند و با اطمینان خاطر می‌توان گفت که خبری از سر و صدای زیاد موتور توربو در داخل کابین نیست. اگر از جمله افرادی هستید که سبک رانندگی آرام داشته و به عبارتی دیگر عشق ماشین نیستید این مورد می‌تواند برایتان بسیار خوشایند باشد، ولی اگر مانند من عاشق صدای موتور هنگام رانندگی می‌باشید و هیجان رانندگی برایتان مهم است سیویک ۲۰۱۶ ممکن کمی برایتان خسته کننده باشد.

هوندا سیویک ۲۰۱۶

از سوی دیگر، میزان صدای باد و سر و صدای جاده نیز در داخل کابین بسیار کم می‌باشد. در واقع، برای یک ماشین بیست هزار دلاری می‌توان گفت کابین هوندا سیویک ۲۰۱۶ بسیار بی سر و صدا می‌باشد. شاید حتی بتوان گفت کابین آن از نظر سر و صدا در حد یک خودروی چهل هزار دلاری هست.

کیفیت سواری درجه یک ژاپنی

در مورد بهبود کیفیت سواری در مقایسه با نسل قبلی واقعاً باید به مهندسان هوندا آفرین گفت. برای تست این خودرو و امتحان کردن توانایی‌های آن، سیویک ۲۰۱۶ خود را به یک جادهٔ کوهستانی بردم تا در شرایط جاده‌ای مختلفی بتوانم آن را مورد ارزیابی قرار دهم. سیویک چه در سرپایینی و چه در سربالایی‌ها عملکردی با ثبات و مناسب داشت. عملکرد سیستم تعلیق نیز در تست جاده بسیار خوب و دور از انتظار من بود، در کل می‌توان گفت هوندا سیویک ۲۰۱۶ برای مسافرت نیز خودروی بسیار ایده آلی به شمار می‌رود. جاده‌ای که برای تست این خودرو انتخاب شده بود پر از دست انداز بود، دست انداز هایی که کار هر خودرویی برای کنار آمدن با آن‌ها بسیار سخت می‌باشند، در مورد هوندا سیویک تقریباً تمامی آن‌ها توسط سیستم تعلیق خوب آن و بدون اذیت شدن راننده یا سرنشین‌ها جذب می‌شدند.

هوندا سیویک ۲۰۱۶

در مورد سیستم فرمان رک و پینیون الکتریکی سیویک نمی‌توان گفت که همانند کل پکیج سیویک حرکتی رو به جلو بوده است، ولی در کل سیستم فرمان خودرو بد نیست و عملکرد نسبتاً خوبی دارد. فرمان سبک بوده و کمی گیج می زند، ولی هنگام دور زدن عملکرد فوق العاده خوبی دارد و در کل می‌توان گفت خودرو نسبتاً سریع می‌چرخد. نسل جدید سیویک از نسل قدیمی خود بزرگ‌تر است، ولی در سر پیچ‌ها این بزرگ‌تر بودن خودرو به هیچ وجه روی عملکرد آن تأثیر منفی نمی‌گذارد.

شاید بهترین چیزی که در مورد این سدان می‌توان گفت این است که قطعاً بر پایهٔ پلتفرم آن مدل‌های فوق العاده ای مانند Si و Type R می‌توان ساخت و این نوید از آینده‌ای فوق العاده برای هوندا می‌دهد.

لیستی بلند بالا از آپشن‌ها

احتمال این که در آینده بین انتخاب یک خودرو از مدل‌های مختلف هوندا مردد باشید بسیار زیاد است. از این رو، هوندا به منظور راحت کردن کار خریداران مدل‌های استاندارد و آپشن دار مختلفی را ارائه کرده است که هر کسی بتواند بسته به بودجهٔ خود مدل مورد نظرش را به راحتی انتخاب نماید. همان طور که در مورد بدی‌های گیربکس CVT خودرو گفتم، به نظر می‌رسد تأثیر فوق العادهٔ آن بر روی میزان مصرف سوخت خودرو ارزش بعضی اذیت‌های آن را دارد. میزان مصرف بزرگراه ۵٫۶ لیتری و مصرف سوخت شهری ۷٫۵ لیتری فوق العاده است. امکاناتی مانند باز شدن درهای کیلس، درب باک Capless و دوربین دید عقب در مدل‌های پایه وجود خواهند داشت. کسانی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند و هر روز بیشتر زمان خود را در ترافیک سپری می‌کنند حتماً باید آپشن کروز کنترل هشومند را برای خودروی خود خریداری نمایند، به کمک این آپشن و بدون دخالت شما خودرو در ترافیک پشت خودروی جلویی توقف کرده و سپس سرعت خودرو را به همان سرعتی که برای کروز کنترل تعریف کرده‌اید باز می‌گرداند.

هوندا سیویک ۲۰۱۶

سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو خوب است ولی عالی نه! مطمئناً فقط من از حذف سیستم قبلی با دو صفحهٔ نمایش که کار کردن با آن نیز سخت بود خوشحال نیستم، در مورد سیویک ۲۰۱۶ آپشن سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحهٔ نمایش ۷ اینچی قطعاً بهترین انتخاب بوده و کار کردن با آن نیز راحت می‌باشد. البته هنوز برخی مشکلات مدل قبلی در نسل جدید نیز باقی مانده است، کار کردن با ولوم کنترل روی هدیونیت بسیار سخت است و دکمهٔ مربوط به روشن و خاموش کردن استریو در جایی بسیار بد و روی فرمان قرار گرفته است. خوشبختانه همگام سازی گوشی تلفن همراه با سیستم‌های Apple CarPlay و Android Auto بی نقص بوده و به خوبی صورت می‌پذیرد، بدین ترتیب دیگر نیازی به استفادهٔ زیاد از نرم افزار داخلی سیویک نخواهد بود.

طراحی جذاب، بیرون و داخل کابین

فضای داخلی خودرو نیز بسیار خوب است. در مورد طراحی فضای داخلی جدید حداقل من نمی‌دانستم که چقدر آن را دوست دارم، به نظر می‌رسد بین این که طراحی داخلی سنتی است یا آینده نگرانه نمی‌توان تصمیم گرفت، حداقل در تصاویر که این گونه است. ولی در واقعیت کنترل‌ها بسیار راحت و نرم می‌باشند، درب‌ها به خوبی باز و بسته می‌شوند و یک احساس کلی وجود دارد که این سیویک سال‌های سال می‌تواند کیفیت خود را حفظ کند. به خاطر همین کیفیت ساخت بالا، حداقل من از سایر مشکلات هر چند کوچک و ریزی که در طراحی داخلی وجود دارند عبور می‌کنم.

طراحی خارجی خودرو نیز زیبا و متفاوت از سایر خودروها می‌باشد و نسبت به مدل قبلی تغییرات متوسطی داشته است. من خودم شخصاً جلو پنجرهٔ سیویک ۲۰۱۶ را که بخش زیادی از آن از کروم تشکیل شده است را نمی‌پسندم، همین احساس را نیز در مورد حالت نسبتاً قوز مانند عقب خودرو دارم. خیلی‌ها می گویند همین موضوع سیویک ۲۰۱۶ را شبیه یک هوندا کراس تور کوچک کرده است. ولی در حالت کلی طراحی خارجی سیویک ۲۰۱۶ خوب است، مخصوصاً چین‌های روی درب‌ها و کاپوت خودرو که چهره‌ای خشن‌تر به آن بخشیده‌اند. در مورد طراحی خارجی نسل دهم هوندا سیویک، اجماع کلی همکاران ژورنالیست من بر روی این موضوع هست که نتیجهٔ تغییرات نسبت به مدل قبلی فوق العاده است.

هوندا سیویک ۲۰۱۶

قیمت مدل پایهٔ این خودرو ۱۹۴۷۵ دلار آمریکا تعیین شده است که در مقایسه با سایر خودروهای کلاس خود به نظر بسیار خوب می‌رسد. گواه این ادعای من راحت‌تر بودن فروش هوندای دست دوم، کیفیت ساخت بالا و دوام خوب و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این خودرو می‌باشند. این خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید یکی از مدل‌های قدرتمند EX-L می‌باشد که قیمتی معادل ۲۵۰۰۰ دلار برای آن توسط هوندا تعیین شده است. با چنین هزینه‌ای می‌توانید یک مزدا 3 SkySctiv فول آپشن با موتور ۲ لیتری نیز خریداری نمایید. اگر عاشق رانندگی هستید و کیفیت سواری برایتان اهمیت زیادی دارد، این دو مدل مختص شما طراحی شده و بهتر است قبل از خریداری یکی از مدل‌های ذکر شده حتماً هر دوی آن‌ها را به خوبی بررسی نمایید.

هدف گذاری‌های مناسب و مهندسی فوق العاده یک سیویک بی نظیر را ارائه کرده است که می‌تواند کی از بهترین خودروها در ردهٔ خود برای رانندگی باشد. به نظر من سیویک ۲۰۱۶ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ هوندا خواهد بود و قطعاً اگر قصد خرید یک سدان با قیمتی مناسب داشته باشم، سیویک یکی از انتخاب‌های اول من است. فورد فوکوس، هیوندای النترا و مزدا ۳ از رقبای اصلی این خودرو محسوب می‌شوند، مخصوصاً به خاطر این که برای خرید یک مدل هاچ بک ۵ در سیویک باید کمی بیشتر صبر کنید. (فروش مدل سدان این خودرو از ماه نوامبر آغاز خواهد شد).

منبع: MotorTrend