این روزها به لطف ممنوعیت واردات خودرو، واژه کراس اور در بازار خودروی ایران با خودروهای چینی عجین شده است و شاهد حضور پررونق انواع کراس اورهای مختلف از سرزمین اژدهای زرد در بازار کشورمان هستیم. یکی از این خودروها چری تیگو 7 است که بعد از استقبال بسیار خوب مردم از برادر کوچک ترش، پای به بازار کشورمان از سال 1396 گذاشت. در سوی دیگر، این روزها تیگو 7 یک رقیب جدی به نام دانگ فنگ دیگنیتی در بازار پیدا کرده که بهمن موتور امیدوار است سهم خوبی از بازار کراس اورهای چینی را به کمک آن به دست بیاورد. در این مطلب از مجله خودروی سوییچ، ما قصد داریم مقایسه ای بین دانگ فنگ دیگنیتی و چری تیگو 7 انجام داده و ببینیم کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید بیشتری دارد.

بررسی دانگ فنگ دیگنیتی

در مطلب مقایسه دانگ فنگ دیگنیتی و چری تیگو 7 شرکت سوییچ، نخست قصد داریم نگاهی دقیق تر به دیگنیتی که یکی از جدیدترین کراس اورهای چینی بازار ایران است بیندازیم. این خودرو در بازارهای جهانی و بازار کشور چین به نام دانگ فنگ ix5 شناخته شده است، ولی به دلیل مشکل تحریم ها در بازار ایران با نام بهمن موتور دیگنیتی فروخته می شود.

طراحی ظاهری

اولین چیزی که در طراحی ظاهری دیگنیتی به چشم می خورد بدون شک جلوپنجره بزرگ این خودرو است که ظاهری جسورانه به خودرو بخشیده و به لطف چراغ های دیلایت زیبا، دیگنیتی حس و حال اسپرت هم دارد. به تبعیت از ترند این روزهای دنیای خودرو، طراحان دانگ فنگ تصمیم گرفته اند در عقب از طراحی نواری برای چراغ ها استفاده کنند.

نکته دیگر در مورد طراحی عقب خودرو این که هرچند این بخش به اندازه جلو اسپرت و خشن نیست، ولی کماکان از بسیاری از خودروهای چینی بازار خیلی بهتر است. گرچه مقوله طراحی ظاهری یک امر کاملا سلیقه ای است، ولی به طور کلی دیگنیتی طراحی ظاهری نسبتا خوبی داشته و مخصوصا با طراحی کوپه مانند خود، متفاوت از دیگر کراس اورهای بازار است.

طراحی کابین

در طراحی داخلی و کابین خودرو، چیزی که به چشم می زند تقلید طراحان دانگ فنگ از سبک طراحی کابین خودروهای فولکس واگن و آئودی است، بالاخره چینی ها به کپی کاری معروف هستند! علاوه بر داشتن یک صفحه کیلومتر و آمپرهای کاملا دیجیتالی، دو موردی که در طراحی داخلی دیگنیتی بسیار به چشم می زنند، اولی یک صفحه نمایش دیجیتالی بزرگ روی داشبورد و دیگر فرمان دی کات جذاب آن است.

کابین دانگ فنگ دیگنیتی

به لطف طول بین دو محور 2790 میلی متری، فضای کابین نسبتا خوب بوده و مخصوصا در ردیف عقب، سرنشین ها با یک کابین نسبتا جادار روبرو هستند.

تکنولوژی و تجهیزات

این روزها خودروهای چینی در بحث تجهیزات و تکنولوژی معمولا چیزی کم نمی گذارند و دانگ فنگ دیگنیتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهم ترین تجهیزات و تکنولوژی های به کار رفته در این خودرو می توان به مواردی مانند شش ایربگ، آینه تاشو برقی با گرم کن، سقف پانوراما، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تهویه اتومات، دوربین 360، فرمان برقی، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری اشاره کرد.

پرفورمنس

دیگنیتی در بازار جهانی با دو موتور مختلف عرضه شده که یکی توربوشارژ و دیگر تنفس طبیعی است. مدل تولیدی بهمن موتور به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز بوده و با 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور در سگمنت خود توانسته عملکرد فنی قابل قبولی از خود نشان بدهد.

یکی از ایرادهایی که از نظر فنی به این خودرو وارد است این که، دیگنیتی فقط در مدل دیفرانسیل جلو عرضه شده و حتی به صورت آپشن، امکان سفارش آن به صورت دو دیفرانسیل وجود ندارد. البته با توجه به این که با یک کراس اور شهری روبرو هستیم، شاید این مورد را نتوان ایرادی بزرگ برای خودرو به حساب آورد.

از نظر پرفورمنس، همه چیز تا زمانی که پایتان را روی پدال گاز فشار می آورید خوب به نظر می رسد! شتاب گیری دیگنیتی اصلا خوب نیست و حتی با فعال کردن حالت اسپرت هم تغییر چندانی را احساس نخواهید کرد و داشتن یک گیربکس سی وی تی هم قطعا کمکی به موضوع نمی کند.

در تست جاده اوضاع ترسناک تر هم می شود، اگر سر پیچ ها کمی خودرو را تحت فشار بگذارید، شاهد تکان های ترسناک عقب خودرو خواهید بود که اصلا حس ایمن بودن به راننده نمی دهد. به طور کلی، وقتی دیگنیتی را تحت فشار می گذارید، خودرو قطعا شما را ناامید کرده و خواهد ترساند و هیچ گونه حس و حال رانندگی اسپرت از این خودرو دریافت نخواهید کرد.

قیمت

در شرایطی که بهمن موتور خودروی دیگنیتی را با قیمت 750 میلیون تومانی در شرایط فروش خود به بازار عرضه کرد، این روزها در بازار این خودرو بین 1 میلیارد و 200 میلیون تا 1 میلیارد و 400 میلیون تومان آگهی شده و خرید و فروش می شود که برای یک خودرو چینی با کیفیت فنی و پرفورمنس نه چندان خوب قیمت بسیار بالایی محسوب می شود.

بررسی چری تیگو 7

در این قسمت بالاخره نوبت آن فرا رسیده تا خودروی کراس اور چری تیگو 7 را که در ایران توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده است بررسی کنیم. در سبد محصولات فعلی مدیران خودرو در ایران، چری تیگو 7، همان طور که از نامش نیز پیداست جایگاهی بین تیگو 5 و تیگو 8 در بازار ایران دارد و توانسته به لطف تجهیزات خوب، کابین جادار و برخی مزایای دیگر جایگاه خوبی در سگمنت خود به دست بیاورد.

طراحی ظاهری

به طور کلی بخواهیم بگوییم، طراحی ظاهری چری تیگو 7 بسیار ساده و در عین حال فوق العاده خاص است. چراغ های جلوی سه شاخه که مانند آن را قبل از آن روی هیچ خودرویی ندیده بودیم، در کنار چراغ های دیلایت، جلوپنجره شش ضلعی مشکی و یک خط کرومی که آن را دو نیم کرده و برخی موارد دیگر مانند چراغ های مه شکن هالوژنی در پایین با قاب کرومی، همه و همه ظاهری جذاب به این کراس اور چینی بخشیده اند.

در کناره ها علاوه بر خطوط روی بدنه جذاب، برخی موارد تیگو 7 را خاص تر کرده اند که از آن جمله می توان به نصب چراغ راهنمای روی درها اشاره کرد. در این بخش نیز تزئینات کرومی کم نیستند. در عقب خودرو، شاهد استفاده از پلاستیک مشکی بیشتر در مقایسه با کناره ها هستیم. چراغ های عقب نیز طراحی جذابی داشته در حالی که چراغ ترمز و راهنما روی یونیت اصلی نصب شده اند، چراغ دنده عقب روی سپر قرار دارد.

طراحی کابین

به مانند طراحی بدنه، کابین چری تیگو 7 نیز از یک طراحی ساده و در عین حال مدرن بهره می برد. در طراحی داشبرد این سادگی را به وضوح می توان دید. در این بخش، مانیتور 9 اینچی لمسی به خوبی به چشم می زند. همانند دیگنیتی، صفحه کیلومتر و آمپرهای خودرو نیز دیجیتالی است. یکی از مواردی که هنگام نشستن داخل کابین تیگو 7 احساس خواهید کرد راحتی بسیار خوب صندلی های آن می باشد.

کابین چری تیگو 7

از نظر فضای کابین، تیگو 7 کاملا جادار بوده و در ردیف عقب به راحتی سه سرنشین را جای می دهد. برخلاف سانروف بزرگی که روی سقف نصب شده، فضای سر بسیار خوب بوده و از نظر فضای پا نیز مشکلی نخواهید داشت. کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت کابین با توجه به سگمنتی که خودرو در آن حضور دارد قابل قبول است، ولی قطعا کابین آن حس و حال لوکس و درجه یک را به شما نخواهد داد.

تکنولوژی و تجهیزات

تیگو 7 با مجموعه ای نسبتا کامل از تجهیزات و تکنولوژی ها وارد بازار ایران شده است که از جمله مهم ترین آن ها باید به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سقف پانوراما، صندلی راننده برقی شش حالته، سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه، 6 ایربگ، فرمان برقی حساس به سرعت و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

پرفورمنسکنسول چری تیگو 7

زیر کاپوت خودرو یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که خروجی هایش را به کمک یک گیربکس دو کلاچه اتومات به محور جلو منتقل می کند. تیگو 7 به اندازه کافی برای رانندگی شهری و حتی بزرگراه ها مناسب و قوی بوده و نیازهایتان را پاسخگو خواهد بود. اولین چیزی که با شروع رانندگی متوجه می شود نرم و سبک بود بسیار زیاد فرمان خودرو است.

موقع رانندگی یکی از مواردی که گاهی به چشم می زند این است که تعویض دنده های گیربکس دو کلاچه اتومات خودرو گاها تنبل بوده و این حس را به راننده منتقل می کند که گویی در لحظه، خودرو در دنده اشتباه حرکت می کند. یک نکته دیگر این که گاهی اوقات وقتی پایتان را روی پدال گاز فشار می دهد تعویض دنده با تاخیر انجام می شود و اگر این فشار روی پدال کمی بیش از حد باشد، خودرو یک تکان لحظه ای شدید می خورد.

وقتی سرعت خودرو به یک عدد ثابت برسد، سواری خودرو بسیار بهتر و نرم تر شده و حس و حال سواری با یک خودرو چالاک را خواهید داشت. حالت رانندگی اکو کاملا پاسخگوی رانندگی شهری خواهد بود و در حالت اسپرت، خودروی گاز بیشتری می خورد و شتاب گیری بهتری را تجربه خواهید کرد.

قیمت

چری تیگو 7 را می توان جزء معدود خودروهای فعلی بازار ایران به حساب آورد که قیمت کارخانه آن از قیمت بازار بیشتر است. در شرایطی که در آخرین شرایط فروش چری که توسط مدیران خودرو اعلام شده، قیمت تیگو 7 حدودا 992 میلیون تومان اعلام شده، ولی در بازار مدل صفر کیلومتر این خودرو را می توان در محدوده ای حول و حوش 940 میلیون تومان خریداری کرد.

مقایسه دانگ فنگ دیگنیتی و چری تیگو ۷ – سخن پایانی

در حالی که تیگو 7 چند سالی می شود وارد بازار ایران شده و توانسته جایگاه خوبی در بازار برای خود پیدا کند، دیگنیتی هنوز یک خودروی جدید در بازار ایران محسوب می شود. در شرایطی که از بسیار جهات این دو خودرو تقریبا هیچ تفاوتی با هم ندارند، ولی تفاوت قیمت شدید بین آن ها ما را ترغیب می کند که چری تیگو 7 را به عنوان برنده این مقایسه معرفی کنیم.

از نظر تجهیزات گرچه هر دو خودرو تقریبا در یک سطح هستند، ولی تیگو 7 با داشتن مواردی مانند گرم کن صندلی جلو و تنظیم گودی کمر صندلی راننده، چرخش مه شکن جلو در پیچ و یکی دو مورد دیگر دست بالا را در این بخش دارد. در بخش فنی نیز با توجه به این که تیگو 7 از گیربکس دو کلاچه اتومات در مقایسه با گیربکس CVT تنبل دیگنیتی استفاده می کند، از نظر شتاب گیری اوضاع بهتری از رقیب هم وطنش دارد.

شاید از نظر برخی افراد ظاهر دیگنیتی زیباتر از تیگو 7 باشد که جدای از بحث سلیقه ای بودن این مورد، به نظر ما چنین چیزی نمی تواند توجیه کننده تفاوت قیمت حدودا 300 تا 400 میلیونی این دو خودروی تقریبا هم سطح باشد. نظر شما در مورد این دو خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با سوییچ در میان بگذارید.