اکثریت راننده‌ها بدون شک عاشق خودروهای دنده دستی هستند، ولی به دلیل برخی مشکلاتی که این خودروها دارند، خرید آن‌ها همیشه نمی‌تواند انتخاب عاقلانه‌ای باشد. اگر اخیرا به خرید خودروی جدید فکر میکنید و سوال «آیا خودروی دنده دستی بخریم یا نه؟» ذهنتان را مشغول کرذه است، در این مطلب قصد داریم به این سوال شما پاسخ بدهیم.

شاید خیلی‌ها با ما در این مورد هم عقیده نباشند، ولی با اطمینان می‌خواهیم بگوییم که گیربکس دستی همیشه بهترین گزینه نیست. امروزه خودروهای دنده اتومات بسیاری در بازار وجود دارند که با داشتن مزیت‌هایی بسیار، اگر فقط با گیربکس دستی روانه بازار می‌شدند شاید فروش بالای فعلی خود را کسب نکرده بودند. در این مطلب قصد داریم در مورد هفت دلیلی صحبت کنیم که به خاطر آن‌ها، باید قید خرید خودروی دنده دستی را بزنید. لطفاً در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه باشید.

آپشن های محدودتر

دسته دنده

از آن جایی که این روزها در بازارهای مختلف جهانی مردم علاقه کم‌تری به خرید خودروهای دنده‌ای دارند، شرکت‌هایی که همچنان گیربکس دستی روی خودروهای خود ارائه می‌کنند به منظور کاهش هزینه‌ها مجبور به اعمال برخی تغییرات روی آن‌ها هستند. یکی از معمول‌ترین آن‌ها محدود کردن آپشن هایی است که در کنار گیربکس دستی ارائه می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان جنسیس G70 جدید را مطرح کرد. اگر قصد خرید آن را با گیربکس دستی دارید، تنها انتخاب شما موتور 2 لیتری 4 سیلندر 252 اسب بخاری است. پیشرانه قدرتمند 365 اسب بخاری 3.3 لیتری شش سیلندر خورجینی فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. گرچه اکثر ماشین بازها عاشق تعویض دنده دستی هستند، ولی آیا حاضرید به خاطر آن از قدرت موتور بیشتر بگذرید؟

تعویض دنده سریع‌تر در گیربکس اتومات

دست روی دنده

قدیم‌ترها در بحث سرعت تعویض دنده، گیربکس‌های دستی برگ برنده را در اختیار داشتند، ولی با پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخت گیربکس‌های اتومات و ظهور گیربکس‌های دو کلاچه، اکنون اتومات ها هستند که در این زمینه حرف اول را می‌زنند. این روزها اگر کسی با یک خودروی دنده دستی وارد پیست شود، با اطمینان می‌توان گفت که از نظر سرعت تعویض دنده در مقایسه با اتومات های جدید حرفی برای گفتن نخواهد داشت. برخی ماشین بازها شاید بخواهند بی خیال چند دهم ثانیه سرعت تعویض دنده بیشتر در ازای لذت رانندگی بیشتر شوند، ولی با گذر زمان و بهبود گیربکس‌های اتوماتیک تفاوت‌های میان این دو روز به روز بیشتر هم خواهد شد.

کاهش تعداد مدل‌های دنده دستی

گیربکس دستی

یکی از مهم‌ترین معایب خودروهای دنده دستی هنگام خرید، مخصوصاً در بازارهای جهانی کاهش تنوع آن‌هاست. دیگر مثل گذشته گزینه‌های دنده دستی زیادی در بازار وجود ندارند. اگر همین امروز به نمایندگی بی ام و یا هیوندای بروید به نظرتان خودروی دنده دستی پیدا خواهید کرد؟ حتی اگر موفق به پیدا کردن آن شوید، میزان آپشن های ارائه شده برای آن در مقایسه با مدل‌های اتومات بسیار کم‌تر است.

خداحافظ کروز کنترل هوشمند

کروز کنترل

برای رانندگی با خودرو دنده‌ای باید بی خیال خیلی چیزها مانند راحتی رانندگی در ترافیک بشوید. یکی دیگر از معایب بزرگ گیربکس‌های دنده دستی که این روزها خیلی به چشم می‌آید عدم امکان استفاده از کروز کنترل هوشمند روی آن‌هاست. البته این نکته را باید ذکر کرد که برخی شرکت‌ها از کروز کنترل هوشمند روی یک خودروی دنده‌ای استفاده کرده‌اند، ولی در این مدل‌ها کروز کنترل هوشمند توانایی توقف کامل خودرو که یکی از مزایای اصلی و بزرگ آن است را نخواهد داشت.

راحتی و آسایش کم‌تر با دنده دستی

دنده اتومات

همان طور که می دانید، راننده یک خودروی دستی باید کار تعویض دنده‌ها را با استفاده از دسته دنده و پدال کلاچ انجام بدهد. در مدل‌های اتومات، با قرار دادن دسته دنده در حالت Drive، باقی کار تعویض دنده‌ها را خود گیربکس انجام می‌دهد. در این خودروها همچنین برای رفتن به حالت پارک، خلاص یا دنده عقب باز هم راننده باید دسته دنده را جابجا کند. از سویی دیگر در مدل‌های اتومات خبری از پدال کلاچ هم نیست. با این اوصاف، رانندگی با یک مدل اتومات، مخصوصاً در شهر و ترافیک بسیار راحت‌تر از یک خودروی دنده دستی خواهد بود.

به مهارت بیشتری نیاز دارد

پا زیر پدال کلاچ

رانندگی با یک خودروی دنده‌ای، مخصوصاً در شرایط خاص نیاز به مهارت‌های بیشتری دارد. به عنوان مثال وقتی با یک مدل دنده دستی در سربالایی پشت چراغ قرمز می‌ایستید، هنگام حرکت دوباره کار سختی خواهید داشت و باید از تکنیکی مانند نیم کلاچ استفاده کنید. در مدل‌های اتومات دردسرهایی از این قبیل وجود ندارند و به طور کلی رانندگی با آن‌ها راحت‌تر است.

یادگیری سخت‌تر با دنده دستی

راننده در حال رانندگی

یادگیری رانندگی با یک خودروی دستی کار بسیار سخت‌تری می‌باشد و به طور کلی، یک راننده برای آشنا شدن با اصول رانندگی با مدل گیربکس دستی و یادگیری تمام قلق‌های آن حداقل به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، در کشورهای پیشرفته بسیاری از آموزشگاه‌ها فقط رانندگی با مدل‌های دنده اتوماتیک را آموزش می‌دهند.

نظر شما در مورد گیربکس دستی چیست؟ به هنگام خرید یک خودروی جدید، انتخاب شما بین گیربکس دستی و اتومات کدام خواهد بود؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان سوییچ مطرح کنید.