ماه هاست که به خاطر بحران ویروس کرونا سفر نرفته اید. ماندن در خانه سبب شده مثل همیشه سرحال نباشید و دلتان سفر می خواهد. برخلاف توصیه همه، بالاخره تصمیم گرفته اید با پذیرش همه ریسک ها سفر بروید. گرچه ما توصیه می کنیم به منظور کمک به قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا، حداقل نوروز امسال را هم بی خیال سفر رفتن شوید،  ولی بالاخره تصمیم نهایی با خود شماست.  در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه خودروی خود را برای یک سفر جاده ای آماده کنید. لطفا با مجله خودرو سوییچ همراه باشید.

همه ما می دانیم که اگر خودرو آماده سفر نباشد، احتمال این که در طول سفر کلی دردسر برای شما ایجاد کند بسیار زیاد خواهد بود. خراب شدن خودرو داخل شهر معمولا دردسر زیادی ندارد، ولی اگر خودروی شما وسط ناکجاآباد خراب شد چه؟ رسیدگی کلی به خودرو در طول سال اهمیت زیادی دارد، ولی قبل از سفر جاده ای اهمیت موضوع دو چندان می شود، پس بهتر است قبل از شروع سفر جاده ای کارهایی که در این مطلب به شما خواهیم گفت را انجام بدهید.

مایعات خودرو

مایعات خودرو به مثابه خون در رگ های ما برای خودرو هستند. سرویس های دوره ای در مورد شش مایع اصلی خودروی شما معمولا به میزان کارکرد بستگی دارند، بنابراین باید بدانید که از زمان آخرین سرویس چقدر رانندگی کرده اید و در طول سفر چقدر قصد دارید رانندگی نمایید. اگر قرار است وسط سفر نیاز به سرویس مایعات داشته باشید، بهتر است قبل از شروع سفر این کار را انجام بدهید.

روغن موتور

همه ما می دانیم که روغن برای کارکرد درست موتور بسیار حیاتی است. روغن وظیفه روان کاری قطعات داخلی مانند پیستون ها، میل لنگ، میل سوپاپ و غیره را دارد تا تمامی این قطعات بدون اصطکاک کنار هم به درستی کار کنند. توصیه می شود بین 5 هزار تا 7 هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید، هرچند تکنولوژی های جدید بعضا این عدد را افزایش داده اند. بسیاری از خودروسازها اکنون پیشنهاد می کنند که روغن موتور را هر 9 تا 13 هزار کیلومتر تعویض کنید.

روغن موتور

البته این در مورد خودروهای مدرن صدق می کند و نه در مورد انواع پژو و پرایدی که ما ایرانی ها می رانیم. اگر مدت زیادی نیست که روغن موتور را عوض کرده اید، گیج روغن را درآورده و هم وضعیت روغن را چک کرده و هم ببینید که آیا به میزان کافی روغن داخل موتور هست یا نه. اگر رنگ آن مشکی و چسبنده است، یا از خط حداقلی پایین تر می باشد، بهتر است سریعا روغن موتور را عوض کنید.

مایع رادیاتور

موتور خودرو موقع کار کردن گرمای زیادی تولید می کند و رادیاتور وظیفه خنک نگه داشتن آن را بر عهده دارد. مایع رادیاتور، که به نام مایع خنک کننده یا ضد یخ هم شناخته می شود، کار جذب گرمای موتور و خارج کردن آن از طریق رادیاتور را انجام می دهد. پایین بودن سطح خنک کننده داخل رادیاتور می تواند منجر به داغ کردن موتور شود، بنابراین میزان آن را چک کرده و در صورت نیاز مایع خنک کننده اضافه کنید. حتما هر 50 تا 60 هزار کیلومتر یک بار کل مایع خنک کننده را عوض کنید.

روغن ترمز

زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید، روغن ترمز داخل شلنگ های ترمز کمپرس شده و لنت و کفشک های ترمز را روی دیسک یا کاسه ترمز می چسباند. اگر هنگام رانندگی احساس کنید که پدال خودرو خیلی نرم یا خیلی سفت شده، ممکن است روغن ترمز کم شده یا این که داخل روغن موتور حباب ایجاد شده باشد. اگر پدال نرم شده باشد، شما باید حباب های هوا را از داخل شلنگ های ترمز خارج کنید. در صورت کم شدن روغن ترمز نیز باید روغن ترمز مناسب را به خودرو اضافه کنید. یادتان باشد هر 36 هزار کیلومتر یک بار کل روغن ترمز را عوض کنید.

روغن هیدرولیک

خودروهای مدرن از سیستم فرمان برقی و هیدرولیک معمولا استفاده می کنند که این سیستم ها نیز روغن دارند. در صورت کم شدن این روغن، ممکن است فرمان به نرمی همیشه نبوده و به درستی کار نکند. بهتر است سطح روغن هیدرولیک را قبل از سفر بررسی کنید. پیشنهاد می کنیم هر موقع که روغن موتور را عوض کردید، روغن هیدرولیک را نیز چک کنید. هر 70 هزار کیلومتر یک بار بهتر است روغن هیدرولیک را کلا عوض کنید.

روغن گیربکس

گیربکس یکی از قطعات کلیدی خودرو بوده که خراب شدن آن حین سفر می تواند بسیار دردسرساز باشد. روغن گیربکس کمک می کند تا کار تعویض دنده به نرمی و راحتی انجام شود و زمانی که روغن کیفیت خود را از دست داده باشد، احساس خواهید کرد که دنده ها به خوبی جا نمی روند. خوشبختانه، طول عمر روغن گیربکس بسیار بالاست و در برخی خودروها توصیه می شود که هیچ وقت روغن گیربکس را عوض نکنید. برای اطلاع از این که چند وقت یک بار باید روغن گیربکس را عوض کنید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

بسته به مدل خودرو، زمان تعویض بین 50 هزار تا 150 هزار کیلومتر می تواند متفاوت باشد. ولی به طور کلی بهتر است هر 90 هزار کیلومتر نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید. احتمال این که با روغن گیربکسی که بیش از 150 هزار کیلومتر کار کرده به مشکل بخورید خیلی زیاد است.

مایع برف پاک کن

رانندگی طولانی در سفر می تواند خودروی شما را کثیف کند و چیزی مهم تر از برف پاک کن ها روی خودروی شما برای تمیز کردن آن وجود ندارد. بالاخره باید ببینید که کجا دارید رانندگی می کنید! اضافه کردن مایع برف پاک کن کار راحتی است، یک بسته مایع برف پاک کن بخرید سپس مخزن آن را زیر کاپوت پر کنید.

تایرها

همان طور که انتظار می رود، تایرها بخشی مهم از ایمنی، راحتی و مصرف سوخت خودرو هستند، بنابراین چک کردن آن ها قبل از شروع سفر یکی از واجبات است.

چک کردن فشار باد، هر 1500 کیلومترتعویض تایر

هر کسی که سفر جاده ای با خودرو می رود حتما باید حواسش به میزان مصرف خودرو جمع باشد و تایرهای کم باد، بهترین روش برای هدر دادن سوخت هستند. از طرف دیگر، اگر فشار باد تایرها بیش از حد باشند، این موضوع می تواند روی کیفیت سواری تاثیر منفی بگذارد. فشار باد نادرست از سوی دیگر سبب می شود تا طول عمر تایرها کاهش پیدا کند. در بسیاری از خودروها روی برچسبی که کنار ستون در راننده نصب شده میزان فشار باد تایرها نوشته می شوند.

این موضوع را همچنین داخل دفترچه راهنما نیز می توانید بیابید. قبل از شروع سفر و تقریبا هر 1500 کیلومتر یک بار در طول سفر فشار باد تایرها را بررسی کنید. اگر در طول سفر دمای هوا به میزان قابل توجهی تغییر کرد نیز فشار باد تایرها را بررسی نمایید، چرا که این موضوع می تواند روی فشار باد تایر تاثیر داشته باشد.

جابجا کردن تایرها، هر 8 تا 10 هزار کیلومتر

حتی اگر فشار باد تایرها صحیح باشد، به دلیل کالیبراسیون متفاوت سیستم تعلیق، توزیع بار، عادات رانندگی و شرایط جاده، هر یک از تایرهای خودرو با سرعت متفاوت خورده می شوند. به خاطر همین موضوع، این که به صورت دوره ای جای تایرها را با هم عوض کنید. تعویض تایرها به صورت چپ به راست یا عقب به جلو می تواند به افزایش طول عمر آن ها کمک کند. تعویض تایرها بهتر است بین هر 8 تا 10 هزار کیلومتر انجام شود. در صورتی که یک سمت تایر به طور قابل توجهی خورده شده نیز بهتر است سریعا نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

تعویض تایرها، هر 40 تا 80 هزار کیلومتر

اگر آج تایرهای شما خورده شده اند، زمان آن فرا رسیده که آن ها تعویض کنید. یک سکه را درون آج تایر قرار بدهید، اگر حداقل یک چهارم آن داخل آج قرار نمی گیرد زمان تعویض تایر فرا رسیده است. اگر اوضاع به قدری بد نیست که همان لحظه نیاز به تعویض باشد و قرار نیست سفر بروید که همه چیز خوب است، ولی اگر با این تایرها قصد سفر دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما نسبت به تعویض تایر قبل از شروع سفر اقدام کنید.

نگهداری کلی

خودروها قطعات مختلفی دارند که برای درست کار کردن باید به طور کلی از آن ها نگهداری کنید، بنابراین باید قبل از شروع سفر حتما این قطعات را چک کنید.

لنت ترمزنگهداری خودرو

وظیفه لنت ترمز تامین اصطکاکی است که به کاهش سرعت و توقف کامل خودروی شما کمک می کند. لنت ترمز قطعه ای است که طول عمر دارد و هر چقدر زمان می گذرد، نازک تر می شود. در صورت تمام شدن لنت ترمز، به خاطر صدایی که هنگام ترمز گرفتن ایجاد می شود به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد. تعویض لنت ترمز این صدا را رفع کرده و مهم تر از همه، سفر جاده ای شما را ایمن خواهد کرد. بسته به جنس لنت ترمز و نحوه استفاده شما از آن، طول عمر آن ها می تواند بین 40 تا 80 هزار کیلومتر باشند.

فیلتر هوا

جاده ممکن است بسیار کثیف باشد! در خودروها به منظور جلوگیری از ورود آشغال، گرد و خاک و حشرات به داخل موتور و کابین، از فیلترهای هوا استفاده می شود. نهایتا، هریک از این فیلترهای هوا یک طول عمر مشخص دارند و ممکن است کثیف شده یا منافذ آن ها گرفته شود، موضوعی که روی عملکرد موتور، مصرف سوخت و کیفیت هوای کابین تاثیر منفی خواهد گذاشت. فیلتر هوای موتور باید هر سال یک بار یا حدودا 15 تا 20 هزار کیلومتر یک بار تعویض شود و بین 18 تا 25 هزار کیلومتر نیز باید فیلتر هوای کابین را تعویض کنید. خوشبختانه، این فیلترها قیمت گرانی نداشته و تعویض آن ها بسیار راحت است.

لامپ ها

داشتن یک چراغ جلو یا راهنمای سوخته علاوه بر خطرناک بودن، سبب خواهد شد تا در طول سفر پلیس نیز با شما برخورد کند. برای این که مطمئن شوید همه لامپ ها و چراغ ها به درستی کار می کنند، می توانید به هنگام شب، همه چراغ ها را روشن کرده و با یک گشت کوتاه در اطراف خودرو همه آن ها را بررسی نمایید. همین کار را برای تمامی چراغ های راهنما نیز تکرار کنید. همچنین از کسی بخواهید پدال ترمز را بگیرد تا شما بتوانید چراغ های ترمز را هم چک نمایید.

تسمه ها و شلنگ ها

چک کردن وضعیت فنی موتور شاید کار راحتی نباشد، ولی برخی نشانه های بسیار واضح وجود دارد که به شما می گویند موتور مشکلی دارد. تمامی تسمه ها را چک کنید که سفت باشند. شل بودن تسمه ها می تواند نشانه وجود مشکل باشد. اگر تسمه شما دندانه دارد نباید هیچ یک از آن ها خراب شده باشند. اگر حتی یکی از دندانه های تسمه مشکل دارد حتما آن را تعویض کنید. هنگام بازرسی تسمه ها به دنبال هرگونه ترک یا خرابی روی بدنه و پوسیدگی نیز بگردید. همه شلنگ ها را چک کنید که نشتی نداشته باشند.

هنگام چک کردن این مورد، حتما حواستان بیشتر به بخش های انتهایی هر شلنگ جمع باشد. اگر در طول سفر یک تسمه یا شلنگ خودروی شما دچار مشکل شود، ممکن است این اتفاق منجر به ایجاد صدمات جدی به موتور خودرو شود و در وسط بیابان شما را با خودرویی به راحتی تعمیر نمی شود تنها بگذارد.

به طور کلی، نگهداری از خودرو کار سختی می باشد. ولی هیچ چیز به بدی نیست که هنگام سفر نوروزی خودروی شما وسط جاده خراب شود. خودروی شما حین یک سفر جاده ای به شدت کار می کند و به همین دلیل، برای جلوگیری از هر مشکلی باید حسابی به آن برسید.

تمیز کردن خودرو

اگر قرار است در طول سفر جاده ای به مدت طولانی داخل خودروی خود باشید، حتما قبل از سفر کابین خودرو را تمیز کنید.

تمیز کردن بیرون و داخل خودروتمیز کردن خودرو

هیچ چیزی بدتر از سفر رفتن با یک خودروی کثیف و بدبو نیست، از این رو تمیز کردن کابین خودرو قبل از شروع سفر یکی از واجبات می باشد. همه چیز داخل خودرو که معمولا زیاد با آن ها تماس دارید، مانند صندلی ها، کفی، دکمه های داشبورد و غیره را حتما تمیز کنید. صندوق را هم کاملا تمیز کنید تا وسیله هایی که داخل آن قرار می دهید کثیف نشوند. قبل از شروع سفر حتما بدنه خودرو را هم تمیز کنید. فضله پرنده ها می تواند به رنگ خودرو آسیب بزند و در جاده اتفاقات این چنین به کرات می توانند بیفتند.

مرتب کردن

یکی از چیزهایی که هنگام سفر جاده ای خیلی ها را ممکن است اذیت کند، حضور داخل کابینی نامنظم می باشد که هر چیزی یک گوشه ای پرت شده است. قبل از شروع سفر داخل کابین را کاملا منظم کنید که از این نظر مشکلی نداشته باشید. اطمینان حاصل کنید که بخش هایی مانند جعبه داشبورد و جالیوانی ها کاملا تمیز و بدون وسایل اضافی هستند. برای شارژ گوی تلفن همراه، سیستم های نویگیشن و دیگر وسایل الکترونیکی حتما شارژرها و کابل های مناسب به همراه داشته باشید.  نهایتا این که حتمایک کیسه مخصوص زباله داخل کابین خودرو تعبیه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا فضای داخل کابین را تمیز نگه دارید.

همان طور که گفتیم، مراقبت و نگهداری مناسب از خودرو کار بسیار سختی می باشد، ولی چه کسی است که قبول نداشته باشد سفر با یک خودروی سالم، تمیز و مرتب لذت سفر جاده ای را دو چندان می کند!