کابین خودروهای صفر کیلومتر همیشه یک بوی خاصی دارند، همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. بویی بسیار جذاب که شاید هیچ وقت دیگر نتوانید آن را داخل خودروی خود حس کنید. ولی وقتی بحث بوی بد کابین خودرو مطرح می‌شود، روش‌های مختلفی برای از بین بردن این بوها وجود دارند. اگر شما نیز مشکل بوی بد کابین خودرو دارید، در ادامه مطلب با مجله خودرو سوییچ همراه شوید تا شما را با روش‌های مبارزه با بوی بد کابین آشنا کنیم.

به مکانیک مراجعه کنید

مکانیک برای بوی بد کابین خودرو

اگر نشتی بنزین، واسکازین، روغن موتور یا مایع خنک کننده به داخل کابین خودرو وجود دارد، بوی بد کابین خودروی شما به احتمال زیاد یک منشأ مکانیکی دارد و اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به مکانیک است. گاهی اوقات مشکل بوی کابین با کار ساده‌ای مانند تعویض فیلتر هوای کابین حل می‌شود، ولی گاهی اوقات حل مشکل ممکن است سخت‌تر و گران‌تر باشد.

همه چیز را تمیز کنید

آشغال منشا بوی بد کابین خودرو

اگر متوجه شدید که علت بوی بد مکانیکی نیست، ممکن است وجود آشغال داخل کابین منشأ آن باشد. به دنبال تکه‌های مانده غذا که فاسد شده‌اند زیر صندلی‌ها، داخل کنسول مرکزی، داشبورد، جیب درها و صندوق عقب بگردید. همه چیزهای اضافی را از داخل خودرو خارج کرده و مستقیماً در نزدیک‌ترین سطل آشغال بیندازید.

داخل کابین را جاروبرقی و شامپو بکشید

جارو کشیدن کابین

قدم بعدی، تمیز کردن کابین با جاروبرقی و سپس شامپو کشیدن است. جاروبرقی‌های مخصوص خودرو بهتر به کار شما خواهند آمد، ولی اگر یکی از آن‌ها را ندارید می‌توانید از جاروبرقی خانگی خود هم استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید به نزدیک‌ترین کارواش مراجعه کرده و توشویی کامل انجام بدهید. کفی های خودرو و تمام صندلی‌ها را جارو بکشید. جارو کشیدن زیر کفی ها را نیز فراموش نکنید، برای این کار کافیست کفی ها را قبل از شروع کار از داخل خودرو خارج نمایید.

اگر بوی بد همچنان از بین نرفته، نوبت شامپو کشیدن کفی ها و صندلی‌هاست. البته صندلی‌ها را فقط در صورتی که پارچه‌ای هستند می‌توانید شامپو بکشید. شما می‌توانید شامپوی مخصوص روکش صندلی‌های خودرو را از مغازه‌های فروش قطعات خودرو یا از هایپرمارکت‌هایی که بخش خودرو هم دارند بخرید. اگر حوصله انجام این کارها را ندارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک کارواش حرفه‌ای و انجام یک دیتیلینگ تخصصی است.

از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد کابین خودرو

جوش شیرین به خوبی می‌تواند بوی بد کابین، از جمله بوی حیوانات خانگی یا بوی سیگار را از بین ببرد. جوش شیرین را روی کفی خودرو ریخته و با یک برس آن را پخش کنید. اجازه بدهید جوش شیرین چند دقیقه روی سطح بماند. با کمک برس یا یک جاروبرقی سطح را کاملاً تمیز کنید. اگر منشأ بوی بد کابین جاسیگاری خودرو است، جاسیگاری را خارج کرده و تا مقداری جوش شیرین داخل آن بریزید. بعد از چند دقیقه جوش شیرین را دور ریخته، جاسیگاری را شسته و خشک کنید.

اگر مایعی روی صندلی یا کف خودرو ریخته شده، مقداری جوش شیرین را به صورت مستقیم روی محل بریزید. جوش شیرین را به کمک یک برس روی محل پخش کرده و بعد از جذب شدن رطوبت، با جاروبرقی محل را کاملاً تمیز کنید.

شما همچنین می‌توانید از فرمول 4 قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در یک لیتر آب حل کرده و از آن برای تمیز کردن روکش چرم صندلی، داشبورد، پنل درها، کنسول مرکزی و کفی استفاده نمایید.

زغال را امتحان کنید

زغال برای از بین بردن بوی بد کابین خودرو

در صورتی که دوست دارید از روش‌های طبیعی برای برطرف کردن مشکل بوی بد کابین خودرو استفاده کنید، باید به شما یادآوری کنیم که زغال چوبی به صورت طبیعی یک جذب کننده بوی بسیار خوب است. برای امتحان این روش کافیست یک کیسه زغال را در حالی که در آن باز است داخل کابین قرار بدهید و بگذارید یک شب آن جا بماند. به احتمال زیاد این روش کمک خوبی به حل مشکل شما خواهد کرد.

بوی بهتری داخل کابین پخش کنید

خوشبوکننده کابین

در بازار انواع مختلفی از خوشبوکننده کابین خودرو می‌توانید پیدا کنید. خوشبوکننده‌ها معمولاً از درخت کاج مقوایی کلاسیک گرفته تا اسپری‌ها، ژل‌ها و خوشبوکننده‌های برقی که به فندکی خودرو متصل می‌شوند متفاوت هستند. البته اگر به زودی قصد خرید خودروی خود را دارید، حواستان به این مورد باشد. وجود برخی بوهای شدید داخل کابین می‌تواند از نظر خیلی از خریداران احتمالی نکته‌ای منفی برای خودرو محسوب شود.

سخن پایانی

داشتن بوی بد داخل کابین خودرو می‌تواند تجربه بسیار بدی برای شما ایجاد کند. با کمی تلاش و تمیز کردن مرتب کابین، شما می‌توانید هر نوع بوی بدی را از خودروی خود دور کنید. علاوه بر لذت بخش تر کردن سواری شما، این مراقبت و تمیزکاری منظم خودرو هنگام فروش خودرو قطعاً ارزش خود را به شما نشان خواهد داد.