چه یک خودروی صفر کیلومتر یا کارکرده و قدیمی داشته باشید، دیر یا زود چراغ چک موتور را روی داشبورد روشن خواهید دید. خودروهای مدرن می توانند مشکلات خود را عیب یابی کرده و هشدارهایی را به راننده ارسال کنند. دیگر مثل گذشته ها نیست که راننده ها فقط از روی بو و صداهای عجیب و غریب متوجه مشکلی در خودروی خود می شدند. شما به هیچ وجه نباید از روشن شدن چراغ چک موتور بترسید و باید به آن به چشم یک هشدار برای رفع ایرادات خودرو نگاه کنید.

روشن شدن چراغ چک موتور به چه معناست؟

کامپیوتر یک خودرو، که به آن ماژول کنترل پیشرانه یا PCM از یک تصویر روی داشبورد یا پیغام برای اطلاع رسانی در مورد مشکلات موتور استفاده می کند. معمولا، روشن شدن چراغ چک موتور به معنی این نیست که خودروی شما یک مشکل اضطراری دارد و باید سریعا به مکانیک مراجعه کنید. در واقع این موضوع سیگنالی است که شما باید موضوع را بررسی کرده و هر زمان که مقدور می باشد به مرکزی برای سرویس خودرو مراجعه نمایید.

بسته به میزان جدی بودن مشکل، این چراغ ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد. اگر مشکل خیلی جدی نباید، چراغ چک موتور به رنگ زرد یا نارنجی روشن شده و همیشه ثابت است، ولی در موارد جدی رنگ آن قرمز شده و خاموش و روشن می شود.

روشن شدن چراغ چک موتورزمانی که چراغ چک موتور روشن می شود، شما اول باید چراغ های چک دیگر را بررسی کنید که آیا مشکل جدی تری وجود دارد یا نه. از چراغ روغن موتور و آمپر دمای مایع خنک کننده موتور شروع کنید. چراغ های دیگری هم هستند که ممکن است نشان دهنده مشکلات سیستم های دیگر باشند، مانند چراغ ترمز ABS. اگر مطمئن نیستید که یک چراغ خاص به چه معناست، به این مطلب مجله خودروی سوییچ در مورد چراغ های هشدار داشبورد یا به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

اگر مشکل جدیست، همان طور که گفتیم چراغ چک موتور ممکن است خاموش و روشن شود. در این مواقع، بهتر است در نزدیک ترین جای امن توقف کنید. در برخی خودروها، ممکن است خودرو وارد حالت Limp Home شود. زمانی که این اتفاق می افتد، خودروی اتوماتیک معمولا دنده عوض نمی کند و سرعت بسیار محدود می شود. ورود خودرو به این حالت جای نگرانی ندارد و در واقع خودرو با این کار می خواهد میزان آسیب را به کمترین حالت ممکن برساند.

علل رایج روشن شدن چراغ چک موتور

صدها مشکل احتمالی می تواند سبب روشن شدن چراغ چک موتور شود. بسیاری از اوقات، علت روشن شدن چراغ چک موتور مربوط به تجهیزات کنترل آلایندگی موتور است. این که خودرو آلایندگی اضافی نداشته باشد به یک سیستم پیچیده نیاز دارد و سلامتی این سیستم همیشه توسط کامپیوتر خودرو بررسی می شود. خطاهای این سیستم بسته میزان جدی بودن متفاوت می باشند، ولی الزاما به این معنی نیستند که دیگر نباید با خودرو رانندگی کنید.

در خودرویی که به درستی کار می کند و چراغ چک موتور آن روشن شده، اولین چیزی که باید بررسی کنید مواردی هستند که اخیرا آن ها را دستکاری کرده اید. مواردی مانند در باک، در موتور، اتصالات باتری، قاب فیلتر هوا و همچنین سیمهایی که قطع شده اند را بررسی کنید. اگر چیزی شل است، به درستی متصل نشده یا کلا قطع شده، کامپیوتر خودرو آن را به عنوان خطای سیستم تشخیص داده و چراغ چک موتور را روشن خواهد کرد.

چه کاری باید انجام بدهیم؟

بعضی ها در این مواقع با قطع کردن اتصالات باتری یا شیوه های دیگر خطا را به اصطلاح ریست می کنند که به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنید، حتی اگر با این کارها بتوانید چراغ چک موتور را خاموش کنید، ولی مشکل حل نخواهد شد و در واقع دارید صورت مسئله را پاک می کنید. روشن شدن چراغ چک موتور می تواند نشانه یک مشکل بسیار بزرگ تر باشد.

کامپیوتر خودروی شما یک سری کدهای خطا دارد که با ریست کردن این کدهای خطا برای همیشه پاک می شوند و برای رفع مشکل ممکن است به دردسر بیفتید. خواندن این کدها می تواند در حل مشکل نهایی بسیار حیاتی باشد.چراغ چک موتور

برای خواندن کدهای خطای خودرو شما یا مکانیک به یک دستگاه ریدر نیاز خواهد داشت که معمولا از طریق یک پورت که زیر داشبورد قرار گرفته متصل می شوند. به این پورت OBD-II هم گفته می شود. بسیاری از تعمیرگاه ها از تجهیزات و ابزارهای اسکن حرفه ای که گران قیمت هستند استفاده می کنند، ولی دستگاه های دیاگ ارزان قیمتی نیز وجود دارند که می توانید از آن ها بهره ببرید.

بخش سخت کار این است که بتوانید معنی کد را فهمیده و میزان جدی بودن مشکل را متوجه شوید. خوشبختانه، همه مکانیک ها به راحتی می توانند این کدها را خواهند و برای رفع مشکل خودروی شما اقدام کنند.

اگر خودتان به دنبال رفع مشکل هستید، در اینترنت قطعا راهنمایی در مورد خواندن کد خطای دیاگ خواهید یافت. ولی اگر مطمئن نیستید، بهترین گزینه شما این است که خودرو را نزد یک مکانیک با تجربه برده و یک دیاگ کامل روی آن انجام بدهید.

سخن پایانی

از روشن شدن چراغ چک موتور نترسید. این موضوع معمولا نشانه ای است که خودروی شما به تعمیر نیاز دارد و در واقع به شما کمک می کند تا از بروز مشکلات جدی تر و گران قیمت تر پیشگیری کنید. به نشانه ها و علایم دیگر که ممکن است همزمان با روشن شدن چراغ چک موتور وجود داشته باشند توجه نمایید، چرا که آن ها می توانند نشان دهنده وجود یک مشکل بزرگ تر باشند. از یک دستگاه دیاگ برای مشاهده کدهای خطای کامپیوتر خودروی خود استفاده کرده و ببینید مشکل دقیقا چیست.