بسته به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تغییرات فصل‌ها می‌تواند بسیار اندک یا خیلی شدید و محسوس باشد. برخی از مناطق کشور ما آب و هوایی معتدل با فصل‌های پرباران و تابستان‌هایی گرم دارند. در برخی مناطق دیگر نیز تابستان معمولاً کوتاه و با هوایی گرم است و بیشتر اوقات سال، هوایی سرد همراه با بارش برف وجود دارد. بسته به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است شما نیز با تایرهای چهارفصل سروکار داشته باشید.

تایرهای چهارفصل به تایرهایی گفته می‌شود که در تمام طول سال، می‌توانند بهترین عملکرد ممکن را ارائه کنند. در مقایسه با یک تایر زمستانی یا تابستانی، تایرهای چهارفصل در آب و هوای مختلف عملکرد بهتری در مقایسه با سایر تایرها دارند.

طراحی تایرهای چهارفصل چگونه است؟

شرکت‌ها هنگام طراحی و ساخت تایرهای چهارفصل، این موارد را در نظر می‌گیرند:

  • طول عمر آج
  • توانایی پخش کردن آب در جاده‌های خیس
  • صدای جاده
  • راحتی سواری

عوامل دیگر مانند عملکرد در هوای سرد نیز دخیل هستند، ولی اهمیت کمتری نسبت به دیگر موارد مذکور دارند.

تایر چهارفصل

معمولاً در تبلیغات تایرها می‌بینید که شرکت‌ها طول عمر مفید برای تایرها، مثلاً 60 هزار کیلومتر ذکر می‌کنند. طول عمر آج بر اساس استفاده میانگین در شرایط عادی برای انواع مختلفی از خودروها تعیین می‌شود. در تعیین طول عمر آج مواردی مانند ترکیب و تراکم تایر، توانایی چسبندگی آن روی جاده در نظر گرفته شده و هدف نهایی به حداقل رساندن خوردگی و استهلاک تایر است. استفاده از ترکیب لاستیک سخت‌تر گرچه طول عمر آج تایر را می‌تواند افزایش دهد، ولی در این صورت تایر به راحتی می‌تواند چسبندگی خود با سطح جاده را از دست بدهد. از سویی دیگر یک ترکیب لاستیک نرم‌تر چسبندگی بهتری روی جاده دارد، ولی خوردگی و استهلاک آن نیز بیشتر است.

توانایی یک تایر برای پخش کردن آب از تشکیل حالتی به نام Hydroplanning پیش گیری می‌کند. Hydroplanning زمانی ایجاد می‌شود که سطح در تماس تایر با جاده نمی‌تواند آب موجود روی جاده را به سرعت شکافته و چسبندگی ایجاد کند. در این حالت تایر در واقع روی سطح آب سوار می‌شود. شرکت‌های تایرسازی، قسمت رویه آج تایرها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که آب را به اطراف پخش کند. یک تایر این کار را به کمک شیارهایی که به شکلی خاص طراحی شده‌اند انجام می‌دهد.

ترکیب و شکل آج تایر همچنین نقش مهمی در میزان صدای وارد شده از جاده به داخل کابین بازی می‌کند. معمولاً در طراحی تایرها از طراحی‌های خاصی استفاده می‌شود تا صدای تماس تایر با جاده به حداقل میزان ممکن برسد. صدای جاده در بزرگ راه‌ها مشکل بزرگی است و تایرهایی که طراحی ضعیفی دارند، معمولاً پرسروصداتر از تایرهای با کیفیت‌تر می‌باشند.

تایر چهارفصل

لاستیک استفاده شده در یک تایر چهار فصل اگر خیلی سفت باشد، نتیجه یک سواری خشک و بی کیفیت خواهد بود که تمام دست اندازها و تکان‌های چرخ‌ها را به کابین انتقال می‌دهد. به منظور بهبود کیفیت سواری، شرکت‌های تایرسازی دیواره کناری تایرها را به گونه‌ای نرم‌تر طراحی می‌کنند تا در دست اندازها، بخشی از تکان‌ها توسط تایر جذب شود.

آیا تایرهای چهارفصل واقعاً برای همه فصول مناسب هستند؟

تایرهای چهارفصل بهترین گزینه برای رانندگی در شرایط آب و هوایی مختلف هستند، ولی بهترین عملکرد خود را در دمای بالای 7 درجه سانتی گراد ارائه می‌کنند. زیر این دما، لاستیک استفاده شده در تایر به طور قابل توجهی سفت‌تر می‌شود. اتفاقی که به نوبه خود سبب افزایش خط ترمز و همچنین کاهش چسبندگی تایرها به جاده می‌گردد.

اگر به ندرت در آب و هوای برفی رانندگی می‌کنید، تایرهای چهارفصل ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند. اگر در شهری زندگی می‌کنید که زمستان‌های سخت، طولانی و پربارش دارد، حتماً به فکر تهیه تایرهای زمستانی برای خودروی خود باشید. این تایرها در هوای سرد و جاده‌های خیس چسبندگی بهتری دارند.