خطر ترکیدن لاستیک در حین رانندگی در کمین همه است. سالانه سوانح رانندگی زیادی به دلیل ترکیدن لاستیک خودرو در سراسر دنیا رخ می‌دهد که جان رانندگان و سرنشینان را تهدید می‌کند. اما باید بدانید ترکیدن لاستیک خودرو همیشه منجر به سانحه مرگبار نمی‌شود، چرا که راننده می‌تواند با رفتاری حرفه‌ای جان خود و سرنشینان را با اندکی آگاهی از این که در چنین شرایطی چگونه باید خودرو را کنترل کند، نجات دهد. در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه شوید تا شما را با کارهایی که هنگام ترکیدن لاستیک خودرو باید انجام دهید آشنا کنیم. البته قبل از آشنایی با این تکنیک‌ها، بیایید به بررسی عواملی که در ترکیدگی لاستیک نقش دارند بپردازیم.

عوامل مؤثر در ترکیدن لاستیک

لاستیک‌های غیراستاندارد

یک لاستیک غیر استاندارد حتی اگر نو هم باشد باز هم هر لحظه امکان دارد ترکیده و فاجعه به بار بیاورد. بنابراین اگر جان خود و سرنشین‌ها برایتان مهم است به هیچ عنوان از لاستیک‌های غیراستاندارد و برندهای متفرقه استفاده نکنید.

لاستیک‌های کهنه

عمر لاستیک‌ها نقش مهمی در ترکیدگی آن‌ها دارد. در صورتی که زمان زیادی است که لاستیک‌های خودرو را خریداری کرده‌اید، با خیال راحت رانندگی نکنید چرا که هر زمان احتمال ترکیدن این لاستیک‌های کهنه وجود دارد.

چک نکردن لاستیک‌ها

همیشه سعی کنید هر چند وقت یکبار به صورت دقیق لاستیک‌ها را چک کنید تا مبادا جسم تیز و یا برنده‌ای در آن فرو رفته یا مشکلاتی نظیر ورم کردن، ترک خوردن و غیره داشته باشد. این اقدام به خصوص قبل از سفرهای برون شهری بسیار ضروری و مهم می‌باشد.

فصل تابستان و گرمای هوا

در فصل تابستان به خصوص اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید همیشه باید با دقت و حساسیت بیشتری سلامت لاستیک‌های خودرو را چک کنید. چرا که در هنگام رانندگی، لاستیک‌ها به‌طور مرتب در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف‌پذیر، حرارت قابل توجهی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

تنظیم نکردن باد

اگر باد تایر کم‌تر و یا بیشتر از میزان استاندارد باشد، لاستیک در معرض ترکیدن قرار داشته و هر بار که با خودرو رانندگی کنید، این خطر هر لحظه در کمین شما و سرنشینان خواهد بود.

اقداماتی که باید هنگام ترکیدن لاستیک خودرو انجام دهید

خونسرد بمانید

در صورتی که در زمان رانندگی یکی از لاستیک‌های خودروی شما ترکید اولین اقدام فوری و مهم این است که خونسردی خود را حفظ کنید. چرا که دستپاچگی باعث می‌شود کنترل خودرو بسیار راحت‌تر از دست شما خارج شود. بنابراین سعی کنید خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ نمایید.

ترکیدن لاستیک کهنه

پرهیز از رفتار ناگهانی

باید بدانید که یکی از خطرناکترین اقدامات در زمان ترکیدن لاستیک، واکنش ناگهانی بوده و این کار عواقب خطرناکی می‌تواند داشته باشد. ترمز ناگهانی، چرخش ناگهانی فرمان خودرو و یا رها کردن آن، تغییر مسیر و انحراف به چپ و راست، کشیدن ترمز دستی و غیره نه تنها شما را در معرض خطر واژگونی قرار می‌دهد بلکه سایر خودروهای عبوری را هم با خطرات جدی مواجه می‌کند.

فرمان را محکم بگیرید

بسیاری از رانندگان عادت دارند که با یک دست فرمان خودرو را کنترل کنند. اگر جزء این دسته از رانندگان هستید از همین لحظه، این عادت خطرناک را کنار بگذارید، چرا که اگر هنگام رانندگی لاستیک خودروی شما بترکد، حتی با دو دست خود هم به سختی می‌توانید فرمان را تحت کنترل خود در بیاورید. پس در زمان ترکیدن لاستیک فرمان را محکم بگیرید و بدون تغییر جهت سعی کنید آن را کنترل نمایید.

ترمز نگیرید

یکی از اقداماتی که معمولاً راننده‌ها هنگام ترکیدن لاستیک پشت فرمان انجام می‌دهند ترمز گرفتن است. این کار نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه بسیار خطرناک بوده و امکان تصادف را افزایش می‌دهد.

پای خود را از پدال گاز جدا نکنید

یک اقدام اشتباه که بسیاری از رانندگان در زمان ترکیدن خودرو مرتکب می‌شوند، رها کردن پدال گاز است. این هم یک اشتباه فاحش است که متاسفانه بسیاری از رانندگان تصور می‌کنند واکنش درستی است. با برداشتن پای خود از روی پدال گاز قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک‌های عقب به لاستیک‌های جلویی منتقل شده و خطر واژگونی خودرو افزایش می‌یابد.

خودرو را در جاده نگه دارید

سعی کنید با کنترل فرمان خودرو را در مسیر اصلی حفظ کنید و تغییر مسیر فاحشی نداشته باشید. هر تغییر مسیری باعث سخت شدن کنترل فرمان و خودرو می‌شود. اگر در این مرحله توانستید خودرو را کنترل کنید آرام آرام پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

در نقطه‌ای امن توقف کنید

حالا زمان آن رسیده خودروی خود را در نقطه‌ای مناسب و امن در کنار جاده یا خیابان متوقف کنید. وقتی خودرو را به نقطه‌ای مطمئن رساندید، ترمز دستی را کشیده و چراغ فلاشر را روشن کنید.