روغن ترمز یک روغن هیدرولیک است که در سیستم‌های ترمز خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثریت روغن‌هایی که امروزه در بازار استفاده می‌شوند بر پایه گلیکول – اتر ساخته شده‌اند. البته، برخی روغن ترمزهای ساخته شده از نفت نیز در بازار موجود هستند.

در ایالات متحده آمریکا، روغن ترمزهای استفاده شده باید با برخی استانداردهای تعیین شده توسط سازمان‌های دولتی مانند وزارت حمل و نقل هم خوانی داشته باشند. وزارت حمل و نقل آمریکا خود دسته بندی‌های مختلفی برای روغن ترمز دارد که توسط انجمن مهندسان خودرویی آمریکا SAE تعیین می‌شوند. وزارت حمل و نقل همواره از استانداردهای توصیه شده توسط SAE استفاده کرده، ولی برخی جزئیات محلی را نیز در دسته بندی‌ها مدنظر قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به دمای هوا و رطوبت اشاره کرد. به همین دلیل است که روی روغن ترمزها همیشه استانداردهایی مانند DOT 3 و DOT 4 را می‌بینیم. انواع مختلف آن‌ها نباید با هم مخلوط شوند. برای این که بدانید از چه نوع روغن ترمزی برای خودروی خود استفاده کنید، همیشه توصیه ما این است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

محاسبه طول عمر روغن ترمز استفاده شده روی یک خودرو معمولاً با در نظر گرفتن میزان مسافت طی شده تعیین می‌شود. از این رو برای مشخص کردن این که چه زمانی باید روغن ترمز خودروی خود را عوض کنید، همیشه باید به میزان کارکرد خودرو پس از تعویض روغن قبلی باید توجه نمایید. با این حال، هیچ استانداردی وجود ندارد که بتوان برای همه خودروها آن را در نظر گرفت. برخی شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنند هر 30 هزار کیلومتر یک بار آن را عوض کنید و برخی دیگر، ممکن است حتی تا 240 هزار کیلومتر هم تعویض آن را ضروری ندانند. مالکان خودرو برای اطلاع از میزان کیلومتر توصیه شده برای تعویض خودرو باید به دفترچه راهنمای خودرو یا یک مکانیک ماهر مراجعه نمایند.

در برخی موارد خاص، مانند زمانی که رطوبت وارد سیستم ترمز خودرو شده، یا ترمزها نرم یا سفت شده‌اند ممکن است مجبور به تعویض زودتر از موعد مقرر روغن ترمز شوید. یک مکانیک ماهر می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات سیستم ترمز را بررسی کرده و در صورت لزوم، نسبت به تعویض روغن ترمز خودروی خود اقدام نمایید.