اسبک خودرو قطعه مهمی است که وظیفه انتقال حرکت میل بادامک به سوپاپ را برعهده دارد. هرچند که در بسیاری از خودرو‌های امروزی این قطعه به طور کلی حذف شده اما در خودرو‌های مانند پژو ۴۰۵ یا انواع پراید‌های قدیمی می‌توان شاهد عملکرد انگشتی بود. در ادامه این مقاله از سوئیچ با با اسبک خودرو یا انگشتی و عملکرد آن در موتور بیشتر آشنا خواهید شد.

[switch_forms_sell]

 

اسبک خودرو یا انگشتی

 

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

اسبک خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟

تماس بادامک‌های میل بادامک با سوپاپ ( انتهای ساقه سوپاپ ) به واسطه انگشتی صورت می‌گیرد. اسپک عملکرد مشابهی با اهرم بین میل بادامک و ساق سوپاپ دارد. در نتیجه با اعمال ضربه‌های چکشی بر سوپاپ عمل می‌کند. انگشتی در خودرو‌های مختلف دارای ساختار متفاوتی است. تنظیم این قطعه روی موتور خودرو با توجه به سایر قطعات صورت می‌گیرد.

بنابراین تغییر زاویه و فاصله آن نسبت به طول ساق سوپاپ با توجه به فاصله طولی این قطعه با فاصله میل بادامک متغیر خواهد بود. تایمینگ سوپاپ‌های موتور از دیگر عوامل تعریف‌کننده ساختار انگشتی خودرو است. جنس این قطعه به طور معمول از چدن، آهن یا آلومینیوم است. تنظیم فاصله انگشتی تا بادامک به دو صورت هیدرولیک روغنی یا مکانیکی (دستی) انجام می‌گیرد.

در سیستم‌های هیدرولیک روغنی تنظیمات به طور اتوماتیک انجام می‌شود و پیشرانه خودرو نرمی بیشتر و صدای کمتری دارد. در سیستم مکانیکی تنظیم این فاصله به صورت دستی انجام می‌گیرد و پیشرانه قدرت بیشتر و صدای نسبتاً کمتری دارد.

 

اسبک موتور خودرو

 

بخش زیادی از خودرو‌های جدید دارای موتور‌هایی با سیستم هیدرولیک روغنی هستند. در نتیجه عملکرد، قدرت و نرمی بیشتری دارند. تبدیل حرکت چرخشی میل بادامک به حرکت چکشی (ضربه‌های چکشی) روی سوپاپ یکی از مهمترین وظایف اسبک خودرو به شمار می‌رود. میل اسبک از سوراخی که بین بدنه اهرمی این قطعه قرار دارد و با نام بوش اسپک شناخته می‌شود، عبور می‌کند. اتصال میل اسبک و اسبک به واسطه شافت اسبکی یا پین مفصلی صورت می‌گیرد.

فنر‌های موجود روی میل اسبک مانع از ایجاد لقی یا حرکت غیر عمودی (افقی) بین اسبک‌ها می‌شود. اتصالات مخصوص باعث سوار شدن میل اسبک روی سرسیلندر می‌شود. با حرکت الاکلنگی انگشتی روی میل اسبک و عملکرد مدار روغن (بخش روانکاری موتور) هر نوع اصطحکاک زائد با نفوذ روغن در بوش‌های‌ انگشتی از بین می‌رود. انگشتی خودرو یا چکشی با اصطلاح Rocker Arm قطعه‌ای مهم در موتور‌های درون سوز شناخته می‌شود.

 

انگشتی (تاپت) خودرو

 

بررسی عملکرد موتور‌های درون سوز

موتور‌های درون سوز (موتور‌های با احتراق داخلی) عملکرد وابسته ا‌ی به انرژی تولید شده از مخلوط سوخت و هوا در سیلندر دارن. د سوخت و هوا باعث به حرکت در آمدن پیستون‌ها می‌. شود. میل لنگ اصلی‌ترین وظیفه مرتب‌سازی حرکت پیستون‌ها را برعهده دارد. از دیگر وظایف می‌لنگ می‌توان به تبدیل انرژی خطی به حرکت دورانی پیستون‌ها اشاره کرد. این حرکت دورانی به ترتیب به این بخش‌ها انتقال می‌یابد:

  • فلایویل
  • جعبه‌دنده
  • دیفرانسیل
  • چرخ‌ها

 

انتقال مخلوط سوخت و هوا که باعث ایجاد احتراق شده از طریق سوپاپ‌ها به سیلندر صورت می‌گیرد. از طرفی دیگر میل لنگ یا زنجیر تایم وظیفه به بالا و پایین حرکت دادن سوپاپ‌ها را برعهده دارد. به حرکت درآمدن میل سوپاپ با شروع حرکت میل لنگ (زنجیر تایم) که از یک سمت به میل بادامک و سمت دیگر به میل‌لنگ متصل است باز می‌شود.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

فشرده و ر‌ها شدن سوپاپ‌ها به سمت پایین با شروع حرکت میل بادامک اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر متناسب با باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، بالا و پایین شدن پیستون‌ها نیز اتفاق می‌افتد. انتقال نیروی میل سوپاپ به سوپاپ در برخی خودرو‌ها با استفاده از این قطعه به نام انگشتی یا تاپت صورت می‌گیرد.

 

اسبک ماشین ( انگشتی )

 

علت خرابی اسبک خودرو چیست؟

انگشتی در گروه قطعات بسیار مقاوم موتور خودرو قرار می‌گیرد. اما عدم انجام روغنکاری یا نقص سایر قطعات خودرو و همینطور افزایش اصطحکاک این قطعه از جمله عواملی است که به خرابی آن منجر می‌شود. یکی از مهمترین نکات در رابطه با این قطعه دشواری تعمیر یا غیرممکن بودن تعمیرات آن است.

بنابراین تعویض اسبک خودرو یا انگشتی در صورت ضعف و ایجاد مشکل در عملکرد این قطعه اولین و مهمترین گزینه پیش رو به شمار می‌رود. با استفاده از روغن درجه یک و مرغوب و همینطور انجام روغنکاری‌ مداوم و منظم خودرو می‌توان تا حد زیادی از خرابی این قطع جلوگیری کرد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد خرابی اسبک باعث عدم عملکرد صحیح سوپاپ‌ها و در نتیجه اختلال در عملکرد استاندارد موتور خودرو می‌شود.

در صورت خرابی این قطعه می‌توان شاهد سه کار کردن موتور بود. خرابی اسبک خودرو یکی از مهمترین دلایل کاهش قدرت موتور به شمار می‌رود. از کار افتادن اسپک خودرو یکی دیگر از مهمترین دلایل قطع روند مکش و انفجار در موتور خواهد بود. از مهمترین علائم خرابی اسبک خودرو می‌توان به شنیده شدن صدایی شبیه به صدای تق تق یا چک چک اشاره کرد.

 

عملکرد اسبک در موتور خودرو

 

جمع بندی

موتور‌های درون سوز شامل قطعات مختلفی از جمله سرسیلندر، پیستون، شاتون، یاتاقان، میل لنگ و بلوک سیلندر هستند. قطعاتی مانند تاپیت یا انگشتی، میل سوپاپ و سوپاپ از جمله مهمترین بخش‌های سرسیلندر شناخته می‌شوند. پس از استارت زدن خودرو فلایویل که متصل به میل لنگ است شروع به حرکت و گردش کرده و باعث به حرکت در آوردن شاتون پیستون می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

به صورت هم زمان گردش میل سوپاپ آغاز می‌شود و نیروی حاصل از این گردش از طریق اسبک خودرو به انتهای ساق سوپاپ منتقل خواهد شد. انگشتی خودرو بر اثر ترک خوردگی ناشی از افزایش دما یا کاهش دمای ناگهانی موتور اتفاق می‌افتد. همچنین این قطعه بر اثر ساییده شدن سر اسبک که ناشی از تماس مداوم اسپک بادامک و ساق سوپاپ است دچار خرابی و نقص می‌شود.

بیشتر بخوانید

مزایای کوییک

خرابی سنسور اکسیژن

علت گاز نخوردن ماشین

معایب جک S5

ستپر موتور چیست

اتو هلد چیست