این روزها تقریبا در تمامی خودروهای مدرن شما آپشن کروز کنترل را می توانید پیدا کنید. این سیستم جذاب قابلیت تنظیم سرعت حین رانندگی را به خودرو اضافه می کند و به خصوص هنگام رانندگی در جاده، می تواند کار شما را بسیار راحت تر نماید. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به خاطر افزایش سرعت خودرو در سرازیری توسط پلیس جریمه شده اید، موضوعی که در صورت استفاده از کروز کنترل بدون شک برای شما اتفاق نمی افتاد. در ادامه این مطلب لطفا با مجله خودروی سوییچ همراه باشید تا شما را با تمام آن چه باید در مورد  کروزکنترل بدانید آشنا کنیم.

مزایای کروز کنترل

در حالی که هدف اصلی کروز کنترل حفظ سرعت در یک عدد ثابت می باشد، ولی این سیستم مزایای بسیار بیشتر دیگری نیز دارد. کروزکنترل می تواند:

  • مصرف سوخت خودروی شما را کاهش داده و در هزینه های بنزین صرفه جویی کند.
  • یک سرعت ثابت را حفظ کرده و در طول سفر از ایجاد حالت ماشین گرفتگی جلوگیری کند.
  • از آن جایی که دیگر نیازی به چک کردن مداوم سرعت خودرو ندارید، به شما اجازه می دهد تا روی جاده تمرکز کنید.
  • از جریمه شدن توسط پلیس به دلیل تخطی از سرعت مجاز جلوگیری کند.

کروز کنترل چگونه کار می کند؟

برای این که آپشن کروز کنترل وظیفه خود را به درستی انجام بدهد، سیستم های مختلفی بایستی با یکدیگر همکاری کنند. سیستم کروزکنترل متشکل از کنترل های فرمان، یک ورودی از سیگنال سرعت، یک خروجی برای حفظ سرعت ثابت و یک ورودی برای خاموش کردن سیستم است.

کروز کنترل
کروز کنترل در خودروهای قدیمی تر

کنترل های فرمان در خودروهای جدیدتر مستقیما روی غربیلک فرمان نصب شده اند و در برخی مدل های قدیمی تر، شاهد نصب این کنترل ها روی ستون فرمان، به مانند دسته راهنما هستیم. دکمه های اصلی سیستم دکمه Set، دکمه Coast، افزایش سرعت، لغو، روشن و خاموش هستند و برخی خودروهای جدیدتر دکمه های حداقل و حداکثر سرعت نیز دارند.

دکمه Set

در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و بالاتر، فشردن این دکمه باعث می شود تا سرعت خودرو در عددی که آن لحظه قرار دارد ثابت شود و شما می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

دکمه Coast

فشردن این دکمه سرعت خودروی شما را در هر بار یک کیلومتر بر ساعت کاهش می دهد و اگر آن را فشرده و نگه دارید، تا زمانی که دوباره دکمه را رها نکرده باشید سرعت خودرو را تا آن عدد کاهش می دهد.

دکمه افزایش سرعت

همان طور که از نامش پیداست، هر بار فشردن آن یک کیلومتر بر ساعت سرعت خودرو را افزایش می دهد و در صورت فشردن و نگه داشتن، سرعت خودرو را تا زمان رها کردن دکمه افزایش خواهد داد.

دکمه لغو

با فشردن این دکمه سرعت فعلی تنظیم شده لغو شده و سیستم کنترل سرعت به حالت دستی باز می گردد.

دکمه خاموش

کروز کنترل

با فشردن این دکمه سیستم کروز کنترل غیرفعال شده و دیگر قادر به تنظیم سرعت روی آن نخواهید بود. پیشنهاد می کنیم در شرایطی که استفاده از کروزکنترل ایمن نیست، مانند جاده های یخ بسته، کروز کنترل را کلا خاموش کنید.

دکمه روشن

با فشردن این دکمه سیستم فعال شده و می توانید از آن استفاده نمایید.

چگونه کروز کنترل را کنسل کنیم

سیستم کروز کنترل را به طور کلی از طریق سه روش مختلف می توان غیرفعال کرد تا بتوانید سرعت خودرو را خودتان دوباره کنترل کنید. شما می توانید دکمه لغو سیستم را فشار بدهید. شما می توانید دکمه خاموش را فشار داده و سیستم را کلا خاموش کنید. شما همچنین برای این کار می توانید پدال ترمز را فشار بدهید. فشردن پدال ترمز یک سیگنال به سیستم کروزکنترل ارسال می کند که عملکردی مشابه با فشردن دکمه کنسل دارد.

ایرادهای معمول کروز کنترل

کروز کنترل سیستم پیچیده ای نیست و معمولا مشکلات زیادی با آن نخواهید داشت. جالب است بدانید خیلی از راننده هایی که از خرابی سیستم شکایت دارند در واقع کروزکنترل آن ها صرفا خاموش شده است. اگر کروز کنترل خودروی شما به درستی کار نمی کنید چک کنید که آن را خاموش نکرده باشید.

همچنین در صورت سوختن چراغ ترمز ممکن است کروز کنترل را نتوانید تنظیم کنید. از آن جایی که سیگنال پدال ترمز می تواند کروز کنترل را کنسل کند، در صورتی که چراغ ترمز نتواند به سیستم کروزکنترل سیگنال مبنی بر غیرفعال شدن ارسال کند، قادر به تنظیم آن نخواهید بود.

همچنین اگر سیستم نتواند یک سیگنال سرعت را تشخیص بدهد، کروزکنترل قابل تنظیم نخواهد بود. در بسیاری از موارد، صفحه کیلومتر خودرو نیز به دلیل همین مشکل به درستی کار نخواهد کرد. اگر هر مشکلی در کروز کنترل خود مشاهده می کنید، بهتر است قبل از سفر رفتن برای رفع آن به مکانیک مراجعه کنید.