خرید خودرو همواره یکی از معاملاتی است که افراد در طول زندگی خود بارها درگیر آن می شوند و مخصوصا در بحث خرید خودروی کارکرده، اگر حواستان به برخی نکات نباشد ممکن است مشکلات و دردسرهای زیادی برای شما ایجاد شود. اگر تاکنون حداقل یک بار معامله خودرو دست دوم را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد از پیچیدگی مراحل مختلف آن آگاه هستید. در این مطلب مجله خودروی سوییچ ما قصد داریم برخی از مهم ترین نکات حقوقی که بایستی هنگام خرید خودروی دست دوم به آن توجه کنید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نکات حقوقی معامله خودرو دست دوم

به هنگام خرید خودرو دست دوم، اگر به عنوان مثال از طریق یک آگهی اینترنتی با فردی برای دیدن خودرو قرار گذاشته اید و قصد خرید خودرو را از ایشان دارید، یکی از مهم ترین نکاتی که بایستی به دقت آن را مد نظر قرار دهید، بررسی دقیق، کامل و جزئی سند خودروی مد نظر است. حتما هنگام معامله سند محضری خودرو بایستی به نام کسی که می خواهد آن را بفروشد باشد. به یاد داشته باشید که بررسی دقیق تمامی اسناد مالکیت خودرویی که می خواهید خریداری کنید اهمیت بسیار بالایی دارد.

نگارش قولنامه هنگام خرید خودروی دست دوم

بعد از بررسی دقیق خودرو از نظر فنی و ارزیابی تمامی اسناد مالکیت خودرو، معمولا اولین اقدامی که انجام می شود نوشتن قولنامه بین فروشنده و خریدار است. معمولا در قولنامه دو طرف همه توافقات خود را به صورت واضح و دقیق ذکر می کنند؛ نکته ای که پیشنهاد می کنیم حتما داخل قولنامه ذکر کنید پرداخت همه عوارض و مالیات ها از سوی فروشنده خودروی دست دوم است. یکی دیگر از نکات مهم دیگر درج این موضوع در قولنامه است که فروشنده خودرو را باید به نام خریدار کند.

برای این که قولنامه امضا شده بین دو طرف رسمیت داشته باشد، بایستی به امضای حداقل دو نفر شاهد رسیده باشد. نهایتا بعد از تنظیم قولنامه و امضای آن توسط طرفین معامله و شهود، فروشنده باید تمامی مدارک خودرو شامل کارت ماشین و بیمه نامه را باید به خریدار تحویل بدهد.

استعلام و پرداخت خلافی خودروخرید خودروی دست دوم

بحث خلافی خودرو یکی از مواردی است که همیشه هنگام خرید خودروی کارکرده سبب ایجاد زیان فراوان برای خریدار می شود، از این رو توصیه می شود حتما قبل از نوشتن قولنامه نسبت به استعلام میزان خلافی خودرو اقدام نمایید. در این مرحله اگر شکایتی از سمت پلیس راهور بر روی پلاک خودرو ثبت شده باشد مشخص می‌شود. بهتر است فروشنده خلافی خودرو را صفر کرده باشد، یا می توان در قولنامه ذکر کرد که میزان خلافی خودرو بایستی از مبلغ کل فروش آن کسر شود.

به این نکات هنگام معامله خودرو دست دو توجه کنید

  • حتما در هنگام خرید خودروی کارکرده از خدمات کارشناسی فنی مراکز و شرکت‌های معتبر بهره گرفته و به برگه کارشناسی فروشنده اکتفا نکنید.
  • هنگام تنظیم قولنامه حتما بخشی از مبلغ خودرو را برای تنظیم سند نگه داشته و بعد از آن با فروشنده کامل تسویه کنید. البته درصورت تنظیم وکالت فروش توسط فروشنده امکان تسویه وجه وجود دارد و خریدار می‌تواند بدون نیاز به حضور فروشنده اقدام به تنظیم سند نماید.
  • پس از گرفتن وکالت در اسرع وقت به تعویض پلاک مراجعه شود تا در حد‌فاصل بین تنظیم وکالت فروش خودرو و تعویض پلاک شکایتی بر روی پلاک خودرو ثبت نشود.
  • همه متعلقات خودرو اعم از آچار چرخ، لاستیک زاپاس، جک و مواردی از این دست در واقع جزئی از خودرو هستند و هنگام خرید بایستی به شما تحویل داده شود.
  • فروشنده و خریدار حتما تمام توافقات خود را داخل قولنامه ذکر کنند. بعدها در صورت بروز مشکل و وجود ادعا در مورد موارد توافق شده، می توان به قولنامه استناد کرد.
  • کارت سوختی که در اختیار شما قرار می گیرد، حتما مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری دریافت نشود.
  • سوییچ یدک خودرو حتما از فروشنده گرفته و امتحان شود. موارد بسیاری از عدم تطابق سوییچ یدک با خودرو وجود دارند.
  • به هیچ وجه قول و قرارهای شفاهی را مد نظر قرار نداده و حتما همه موارد توافق را به صورت کتبی داخل قولنامه ذکر کنید.
  • قابل ذکر است که مطمئن‌ترین روش مراجعه حضوری خریدار و فروشنده به محل تعویض پلاک، تسویه وجه در محل تعویض پلاک ، نگهداشت مبلغی برای دفترخانه و سپس مراجعه به دفترخانه برای انتقال سند است.