من با خودروهای بسیار اندکی رانندگی کرده‌ام که مانند شلبی GT350 فورد قدرتمند، خشن و سریع باشند. تا به امروز هیچ خودرویی نتوانسته مانند جگوار اف تایپ SVR، هنگام رانندگی لبخند روی لبان من بنشاند. از سویی دیگر، از نظر من بهترین خودرو از نظر تجربه رانندگی با قیمتی مناسب مزدا میاتا MX-5 است که کم‌تر خودرویی یارای رقابت با آن را دارد. تاکنون من مالک خودروهای الکتریکی به هیچ وجه نبوده‌ام. راستش را بخواهید، علاقه‌ای به این خودروها ندارم و هنگام رانندگی، باید صدای موتور احتراق داخلی را شنیده و از سواری لذت ببرم.

البته این بدین معنی نیست که من خودروهای الکتریکی، پیشرفت‌های اخیر صنعت خودرو و تکنولوژی‌های جدید را تحسین نمی‌کنم. از نظر کم کاملاً واضح است که ماشین بازها نمی‌توانند از موتورهای احتراق داخلی و صدای زیبا اگزوز دل کنده و با خودرویی که متکی به موتور الکتریکی کار می‌کند رانندگی نمایند. در این مطلب با مجله سوییچ همراه شوید، تا شما را با 5 اشتباه و باور غلطی که مردم در ارتباط با خودروهای الکتریکی دارند آشنا کنیم.

1 – خودروهای الکتریکی بسیار گران هستند

بی ام و i3

اگر فقط به ظاهر قضیه نگاه کنیم، این ادعا که خودروهای الکتریکی قیمت بسیار بالایی دارند خیلی غیر منظقی به نظر نمی‌رسد. بالاخره، برای دو خودروی با اندازه یکسان، هزینه ساخت یک مدل تمام الکتریکی بسیار بالاتر خواهد بود. من همچنین در این مطلب قصد ندارم در مورد این که با خرید یک خودروی الکتریکی ماهیانه چقدر می‌توانید پس انداز کنید صحبت کنم، هرچند به طور کلی، میزان صرفه جویی در هزینه‌ها با خودروی الکتریکی مبلغ قابل توجهی می‌شود.

به جای آن، بیایید به طور کلی به بررسی قیمت بسیار گران این روز خودروها در بازار بپردازیم. طبق اعلام سایت کلی بلو بوک، قیمت میانگین خرید خودروی صفر در آمریکا در ژانویه 2018 تقریباً 36 هزار دلار بوده است. عددی که واقعاً بسیار بالاست! با این میزان پول، شما می‌توانید یک تسلا مدل 3، یک فولکس واگن e-Golf، یک کیا سول یا یک نیسان لیف را خریداری کنید. جالب این که، ظرفیت پیمایش این خودروها طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته، ولی قیمت آن‌ها تقریباً ثبت باقی مانده است.

نکته دقیقاً همین جاست. خودروهای احتراق داخلی می‌توانند بسیار گران‌تر از مدل‌ها الکتریکی باشند. در بازار تقاضای خوبی برای مرسدس بنز، بی ام و یا حتی بوگاتی وجود دارد. ظاهراً مردم آماده پرداخت پول بسیار بالا برای تکنولوژی‌های متفاوت، برای خودروهای لاکچری و برای خودروهای پرفورمنس هستند. برای برخی از خریداران بازار، هزینه نگهداری اهمیت خیلی زیادی ندارد. اگر قرار بود هزینه نگهداری مهم باشد، این روزها همه جای آمریکا باید هوندا سیویک و تویوتا کرولاهای دهه 90 میلادی را می‌دیدیم.

2 – خودروهای الکتریکی در مقایسه با مدل‌های احتراق داخلی آسیب بیشتری به محیط زیست می‌زنند

آئودی e-tron

چیزی که در مورد این ادعا جالب است این که مردم به شدت آن را باور می‌کنند. در مجلات و وب سایت‌های مختلف می‌توانید چنین ادعاهایی مبنی بر این که خودروهای الکتریکی گاهی اوقات می‌توانند تأثیر منفی بیشتری روی محیط زیست در مقایسه با خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی بگذارند ببینید. یک مطالعه که نتایج آن در ژورنال Applied Energy منتشر شده بود می‌گوید در 24 ایالت آمریکا، خودروهای الکتریکی کمترین میزان تولید کربن دی اکسید را دارند. این مطالعه بر پایه میانگین مصرف برق ایالت به ایالت که از داده‌های سال 2009 استخراج شده انجام گشته و در آن، این میزان با کل تولید گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های خودروهای احتراق داخلی مقایسه می‌شود. در 10 ایالت خودروهای پلاگین هیبریدی عملکرد بهتری از نظر میزان آلایندگی در مقایسه با خودروهای الکتریکی داشتند و در 17 ایالت، مدل‌های هیبریدی در مقایسه با مدل‌های تمام الکتریکی آلاینده‌های کم‌تری تولید می‌کردند. در همه ایالت‌ها مدل‌های احتراق داخلی در مقایسه با الکتریکی‌ها، هیبریدی‌ها و پلاگین هیبریدی آلاینده‌تر بودند.

باتری‌های لیتیوم یونی چطور؟ در این مطالعه همچنین آمده که میزان تولید آلاینده‌های GHG ناشی از پروسه تولید باتری‌ها در مقایسه با چرخه عمر طولانی که دارند بسیار ناچیز است. رسانه‌ها همیشه باتری‌ها را جزء آلاینده‌های مهم محیط زیست حساب می‌کنند، ولی جالب است بدانید باتری‌های خودروهای الکتریکی همیشه قابل بازیافت هستند و هیچ وقت دور ریخته نمی‌شوند. بدون شک خودروهای الکتریکی هم به نوبه خود تأثیر منفی‌شان را روی محیط زیست می‌گذارند، ولی به هیچ وجه این گونه نیست که خودروهای احتراق داخلی و هیبریدی‌ها را گزینه بهتری برای محیط زیست معرفی کنیم.

3 – خودروهای الکتریکی خسته کننده هستند

تسلا مدل ایکس

نمی‌خواهیم دوباره همان بحث‌هایی را مطرح کنیم که در مورد قیمت گران خودروهای الکتریکی مطرح کردیم، ولی آیا می‌دانستید فقط در سال 2012 بیش از 96 هزار نفر خودرو دوج اونجر را خریداری کردند؟ از این رو، نه تنها در بازار جا برای خودروهای گران وجود دارد، بلکه خودروهای به شدت خسته کننده هم با استقبال خوبی معمولاً مواجه می‌شوند. نکته اینجاست که حتی اگر خودروهای الکتریکی حوصله سربر و خسته کننده باشند (که از نظر من نیستند)، این بدین معنی نیست که آن‌ها از نظر اقتصادی نمی‌توانند گزینه خوبی محسوب شوند. این موضوع را به خوبی می‌توان از استقبال بالای بازار از این خودروها متوجه شد.

البته خودروهای الکتریکی مرکز ثقل پایینی دارند، حداکثر گشتاور از ابتدا در اختیار راننده است و واکنش پدال گاز آنی است، همه این موارد آرزوی راننده‌های خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی می‌باشد. از سویی دیگر اگر بتوانید خودرویی مجهز به موتور احتراق داخلی پیدا کنید که فقط 147 اسب بخار قدرت و 1700 کیلوگرم وزن داشته و به اندازه یک نیسان لیف سریع و چابک است، هر چیزی که در مورد خودروهای الکتریکی بگویید را قبول خواهم کرد.

4 – خودروهای الکتریکی در واقع مدل‌های ذغالی هستند

جگوار آی پیس

بعضی از خودروهای الکتریکی در واقع نیروی مورد نیازشان را از ذغال سنگ تأمین می‌کنند. البته، بسیاری از آن‌ها این گونه نیستند. ادعاهای واهی مانند موردی که مطرح کردیم را همه جای اینترنت می‌توانید بیابید و موضوعی که بسیار مهم است این که، نباید به هیچ وجه به آن‌ها اهمیت بدهید. در حالی که حدوداً 30 درصد تولید انرژی ایالات متحده توسط ذغال سنگ انجام می‌شود، ولی در واقع 14 درصد از مصرف انرژی این کشور از ذغال سنگ است. در شرایطی که مصرف ذغال سنگ در آمریکا رو به کاهش گذاشته، میزان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روز به روز در حال رشد می‌باشد.

این معادله دو بخش ساده دارد. تولید انرژی و مصرف انرژی! برای داشتن راهکاری خوب، هر دو بخش معادله باید پایدار باشند. فقط چون تولید برق هنوز کاملاً پایدار نیست بدین معنی نخواهد بود که افزایش مصرف انرژی برق (خودروهای الکتریکی) اتفاق بدی می‌باشد. اگر با دید متفاوتی به قضیه نگاه کنیم، می‌توان گفت که با گذر زمان و افزایش راندمان و بهره وری خطوط تولید و انتقال برق، بهره وری خودروهای الکتریکی نیز بهتر خواهد شد.

5 – تا زمانی که مشکل زمان شارژ حل نشود خودروی الکتریکی نخواهم خرید

باور کنید یا نه، این مشکل در حال حاضر کاملاً حل شده است و همین چند وقت پیش بود که یک دستگاه تسلا مدل 3 توانست مسافت طولانی بین کالیفرنیا تا نیویورک را در کمتر از 52 ساعت طی کند. این ثابت می‌کند که خودروهای الکتریکی امروزی زمان شارژ سریعی دارند و دیگر مشکلاتی در این رابطه شما را اذیت نخواهد کرد. در حال حاضر میانگین زمان شارژ خودروهای الکتریکی مدرن بین 30 تا 40 دقیقه است که هنوز هم در مقایسه با زمان سوخت گیری یک مدل بنزینی، بسیار زیاد می‌باشد. قطعاً این بخش هنوز جای پیشرفت بسیاری دارد. سوالی که مطرح می‌شود این که، مگر چقدر قرار است با خودروی الکتریکی خود در مسافت‌های طولانی رانندگی کنید؟ برای مسافت‌های بسیار زیاد، همیشه بهترین انتخاب بدون شک هواپیماست.

به طور میانگین، این روزها ظرفیت پیمایش خودروهای الکتریکی مدرن چیزی بین 400 تا 500 کیلومتر است و در شهرهای بزرگ، معمولاً راننده‌ها مسافتی بسیار کم‌تر از این را رانندگی می‌کنند و از همین روی، هیچ گونه نگرانی بابت ظرفیت پیمایش خودروی خود نخواهید داشت. طبق اعلام اداره آمار آمریکا، هر آمریکایی روزانه به طور میانگین 26 دقیقه برای رفتن به سر کار رانندگی می‌کند. در همه شهرها قطعاً کل مسیر رفت و آمده به سر کار و منزل چیزی کم‌تر از 400 تا 500 کیلومتر می‌شود. البته در این بین استثناهایی هم وجود دارد، ولی به طور کلی، بخش اعظم رانندگان خودروهای الکتریکی هیچ وقت هیچ گونه نگرانی بابت ظرفیت پیمایش ندارند.

آیا من برای کمک به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌خواهم هوندا S2000 خودم را بفروشم؟ نه! آیا خودروهای الکتریکی به عنوان گزینه‌ای خوب برای جایگزینی خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی مطرح هستند؟ قطعاً!

منبع: DriveTribe