هیوندای سانتافه را این روزها کم‌تر کسی است که در بازار ایران نشناسد. شاسی بلندی زیبا، با عملکرد و کیفیت فنی بسیار خوب که طی سال‌های اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان مطرح کند. سانتافه از زمان رونمایی نسل اول در سال 2000 تاکنون توانسته نقشی مهم در خانواده محصولات هیوندای داشته باشد. خودرویی که همیشه جزء پرفروش‌ترین مدل‌های شرکت بوده و همچنان یکی از مهم‌ترین مدل‌های این خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم به طور کامل و جزئی نگاهی بیندازیم به این شاسی بلند دوست داشتنی بازار ایران، اگر قصد خرید هیوندای سانتافه 2017 را دارید، در ادامه مطلب با سوییچ همراه شوید تا به بررسی مزایا و معایب این خودرو بپردازیم.

تاریخچه هیوندای سانتافه 2017

اواخر دهه 90 میلادی است. هیوندای اوضاع خیلی خوبی در بازار آمریکا ندارد. کره‌ای‌ها در حال بررسی اوضاع خود بوده و با توجه به شرایط بازار آمریکا به این نتیجه می‌رسند که یک مدل شاسی بلند می‌تواند دوای درد هیوندای باشد. پروژه طراحی و توسعه شاسی بلند مذکور شروع و بالاخره، سانتافه به سال 2000 متولد می‌شود. چند سال بعد این شاسی بلند به قدری محبوب می‌شود که هیوندای در تأمین تقاضای بازار به مشکل می‌خورد. نسل اول سانتافه که اکنون پرفروش‌ترین مدل شرکت است، بعد از شش سال دیگر مدلی قدیمی محسوب شده و به همین دلیل، هیوندای به سال 2006 و در نمایشگاه خودروی دیترویت از نسل دوم آن رونمایی می‌کند.

نسل اول هیوندای سانتافه
نسل اول هیوندای سانتافه

نسل دوم سانتافه که به اتاق CM هم معروف است یکی از اولین کراس اورهایی می‌باشد که حول و حوش سال 2007 وارد بازار ایران می‌شود. استقبال مردم از سانتافه فوق العاده است. قیمت خوب، امکانات و آپشن های زیاد و پیشرانه قوی همه سبب می‌شوند تا سانتافه به یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندهای آن سال‌های بازار ایران تبدیل شود. به دلیل افزایش محبوبیت شاسی بلندها در بازار و ورود رقبای مختلف، شرکت هیوندای برای حفظ سهم خود از بازار، در نمایشگاه خودروی نیویورک 2012، از نسل سوم سانتافه رونمایی می‌کند.

نسل دوم هیوندای سانتافه
نسل دوم هیوندای سانتافه

این خودرو اندکی بعد از ورود به بازارهای جهانی، وارد بازار ایران نیز می‌شود. طراحی ظاهری و کابین خودرو در قیاس با مدل قبلی دگرگون شده و خریداران به شدت از آن استقبال می‌کنند. هم اکنون خودروی سانتافه به پرفروش‌ترین شاسی بلند بازار ایران تبدیل شده است. خودرویی که علاوه بر همه مزایای بالای خود، بسیار خوش فروش نیز بوده و هر لحظه بخواهید خریدار پروپاقرصی برایش پیدا می‌شود. در حالی که نسل چهارم سانتافه سال 2018 ابتدا در کره و سپس در نمایشگاه ژنو رونمایی شده، ولی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو هنوز خبری از آن در بازار کشورمان نیست. بیایید امیدوار به ورود آن به ایران بوده و فعلاً، نگاهی دقیق به مزایا و معایب هیوندای سانتافه 2017 بیندازیم.

مزایای هیوندای سانتافه 2017

طراحی ظاهری زیبا

در مورد طراحی ظاهری هیوندای سانتافه 2017 کم‌تر کسی است که بتواند به آن ایراد بگیرد. این خودرو که برای مدل سال 2017 یک به روزرسانی کوچک داشته و تغییراتی در چراغ‌های جلو و عقبش اعمال شده است، به طور کلی ظاهری بسیار زیبا و تهاجمی دارد که این مورد را مخصوصاً در طراحی بخش جلو به وضوح می‌توان دید. جلوپنجره بزرگ با اسلات های افقی کرومی در کنار چراغ‌های جلوی چند ضلعی و چراغ‌های مه شکن و روز روشن LED و نهایتاً اسپلیتری که زیر قاب پلاک قرار گرفته نمای زیبایی به این قسمت خودرو بخشیده‌اند.

جلوی هیوندای سانتافه 2017

در کناره‌ها اولین موردی که در طراحی به چشم می زند بدون شک ارتفاع بالای خودرو از سطح زمین و سقف بلند آن می‌باشد. هیوندای سانتافه 2017 سه خط روی بدنه خود نیز دارد که طولانی‌ترین آن‌ها از گلگیر جلو شروع شده و دستگیره درها را به هم متصل می‌کند. رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی نیز نمایی قدرتمند برای خودرو به ارمغان آورده‌اند. نهایتاً در بخش عقب نیز اوضاع بسیار خوب بوده و از جذاب‌ترین بخش‌های آن می‌توان به پنجره بزرگ، چراغ‌های دو تکه با طراحی زیبا و دو سراگزوز که در سمت راست قرار دارند اشاره کرد.

کیفیت ساخت بالا

گرچه زمانی بود که خودروهای کره‌ای حرف زیادی برای گفتن در برابر رقبای ژاپنی و اروپایی خود نداشتند، ولی این روزها اوضاع فرق کرده و از نظر کیفی، خودروهای کره‌ای پیشرفتی فوق العاده کرده‌اند. فروش بسیار بالای دو کمپانی هیوندای و کیا در بازارهای جهانی مختلف می‌تواند شاهدی برای این ادعای ما باشد. هیوندای سانتافه 2017 نیز به عنوان یکی از بهترین محصولات خانواده شرکت، از این قاعده مستثنی نبوده و از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است.

سواری راحت

خودروی هیوندای سانتافه 2017 به لطف سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب عملکرد خوبی در جذب ناهمواری‌های جاده داشته و به طور کلی پشت فرمان آن سواری راحت و نرمی را حتی با وجود رینگ‌های بزرگ 19 اینچی تجربه خواهید کرد. صدای موتور در سرعت‌های پایین خیلی به داخل کابین نفوذ نمی‌کند و حتی در صورتی که موتور را تحت فشار بگذارید، باز هم صدای آن به حدی نیست که شما را آزار بدهد. صدای جاده و باد نیز به لطف عایق کاری خوب کابین خیلی حین رانندگی به گوش نمی‌رسند. به لطف تنظیمات مختلفی که روی صندلی‌ها قابل اعمال است، راننده به دلخواه می‌تواند موقعیت رانندگی خود را تغییر بدهد.

هیوندای سانتافه 2017

کابین جادار و جذاب

به طور کلی، هیوندای سانتافه 2017 طراحی کابین بسیار خوب و زیبایی دارد. روکش چرم صندلی‌ها حس و حال لوکسی به کابین داده و سقف پانورامای آن، فضا را بسیار جذاب کرده و به لطف نور زیادی که وارد کابین می‌کند، فضای داخلی خودرو بسیار دلباز و دوست داشتنی است. از نظر فضای سرنشین و بار نیز هیوندای سانتافه 2017 قطعاً شما را ناامید نخواهد کرد. فضای پا و سر بسیار خوب بوده و در سفرهای طولانی، به سختی ممکن است داخل کابین این شاسی بلند محبوب بازار خسته شوید. فضای بار هم اگر فقط از دو ردیف جلویی صندلی‌ها استفاده می‌کنید بسیار خوب است، ولی در صورت استفاده از ردیف سوم صندلی‌ها با کاهش قابل توجه فضای بار مواجه خواهید بود.

ترکیب طراحی داشبورد هیوندای سانتافه 2017 در عین جذاب بودن بسیار کاربردی هم هست و راننده پشت فرمان این خودرو، به راحتی به تمام دکمه‌ها و سیستم‌ها دسترسی دارد. فرمان خودرو با روکش چرم خود حس و حال خوبی به راننده می‌دهد. در طراحی داشبورد اولین چیزی که به چشم می زند صفحه نمایش لمسی آن است که البته می‌توانست کمی بزرگ‌تر هم باشد. دو دریچه ورودی هوای بزرگ در کنار صفحه نمایش و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع و اطلاعات سرگرمی از دیگر بخش‌های قابل توجه کابین هیوندای سانتافه 2017 هستند.

طراحی کابین هیوندای سانتافه 2017

ایمنی بسیار خوب

این روزها خودروهای کره‌ای از نظر ایمنی حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح جهانی دارند و هیوندای سانتافه 2017 هم به عنوان گل سرسبد این خودروها، از قاعده مذکور مستثنی نیست. در تست تصادف موسسه یورو انکپ به عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات تست تصادف خودرو در جهان، هیوندای سانتافه 2017 موفق به کسب 5 ستاره شده که نشان می‌دهد با خودرویی کاملاً ایمن سروکار داریم. این خودرو در بخش محافظت از سرنشین بالغ 34.4 امتیاز یا 96 درصد، در بخش محافظت از سرنشین کودک 43.4 امتیاز یا 89 درصد، در قسمت محافظت از عابر پیاده 25.5 امتیاز یا 71 درصد و نهایتاً در قسمت تجهیزات و تکنولوژی‌های ایمنی 6 امتیاز یا 86 درصد کسب کرده است.

از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی آن می‌توان به مواردی مانند سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، مه شکن جلو و عقب، مجموعاً 7 ایربگ و کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده اشاره کرد.

تجهیزات و امکانات بسیار خوب

داشبورد هیوندای سانتافه 2017

خودروهای کره‌ای در ابتدای ورود خود به بازار ایران توانستند با آپشن های خوبی که داشتند، نظر مردم و خریداران را به خود جلب کند. این روزها هم در بازار خودروهای کره‌ای از نظر تجهیزات و امکانات عملکرد فوق العاده ای دارند که نمونه واضح آن را می‌توان در هیوندای سانتافه 2017 دید. از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات ارائه شده روی این خودرو می‌توانیم به مواردی مثل سقف پانوراما، شیشه بالابر آنتی ترپ، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی، تاشو و گرم کن، صندوق پران هوشمند، سردکن و گرم کن صندلی، صندلی 8 حالته برقی راننده و 6 حالته برقی سرنشین، تهویه مطبوع اتومات دوگانه دوربین 360، سیستم گردش چراغ‌ها در پیچ و چند مورد دیگر اشاره کنیم.

بازار دست دوم عالی

در سگمنت خودروهای گران قیمت، همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان فروش راحت آن‌هاست. همان طور که اشاره کردیم، هیوندای سانتافه به عنوان پرفروش‌ترین شاسی بلند بازار ایران همواره طرفداران زیاد در بازار دارد و در صورتی که قصد فروش سانتافه خود را داشته باشید، در سریع‌ترین زمان ممکن برای آن مشتری پیدا خواهید کرد. این مورد بدون شک اهمیت فوق العاده بالایی برای یک خریدار دارد. البته با توجه به افزایش قیمت شدید ماه‌های اخیر خودروها و رکود بازار می‌توان گفت که بازار هیوندای سانتافه 2017 هم این روزها شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند.

معایب هیوندای سانتافه 2017

پیشرانه نه چندان قدرتمند

هیوندای سانتافه 2017 در بازار ایران با یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی که از تکنولوژی GDi بهره می‌برد عرضه شده است. این پیشرانه با 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور برای شاسی بلند سایز متوسط و 1.7 تنی مانند سانتافه موتور پرقدرتی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه‌ای آن هم قطعاً شما و هیچ کس دیگر را راضی نخواهد کرد. البته در بازارهای جهانی این خودرو با یک پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر خورجینی 290 اسب بخاری نیز عرضه می‌شود. طبق اعلام شرکت در کاتالوگ خودرو، هیوندای سانتافه 2017 با این پیشرانه مصرف سوختی برابر با 8.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در حالت ترکیبی دارد که برای خودرویی در این سطح عدد خوبی است.

موتور هیوندای سانتافه 2017

دید عقب محدود

گرچه خودروی هیوندای سانتافه در نسل سوم طراحی متفاوت و جذابی دارد، ولی به دلیل ضخامت بسیار زیاد ستون‌های عقب خودرو، در حین رانندگی دید عقب راننده بسیار محدود می‌شود. این موضوع گرچه به لطف دوربین 360 درجه و دوربین دید عقب تا حدودی جبران شده است، ولی اگر جزء آن دسته از راننده‌هایی هستید که علاقه‌ای به تکنولوژی‌های این چنینی ندارند، ممکن است این دید عقب محدود شما را اذیت کند.

کیفیت نه چندان خوب متریال کابین

یکی از ایرادهایی که خیلی‌ها به کابین سانتافه وارد می‌کنند، کیفیت بد مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن می‌باشد. استفاده زیاد از پلاستیک خشک در کابین قطعاً برای خودرویی که هم اکنون در بازار قیمتی حول و حوش 800 میلیون تومان دارد ایرادی بسیار بزرگ و جدی می‌تواند باشد.

کابین هیوندای سانتافه 2017

سخن پایانی

هیوندای سانتافه 2017 به عنوان یکی از شاسی بلندهای سایز متوسط کره‌ای بازار ایران توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. در این مطلب مشاوره خرید سوییچ ما سعی کردیم به صورت دقیق و جزئی، تمام مزایا و معایب این خودرو را بررسی کنیم، ولی به طور کلی اگر به دنبال خرید شاسی بلندی با طراحی بدنه و کابین زیبا، امکانات و تجهیزات خوب و ایمنی بالا هستید که هر لحظه اراده کردید بتوانید راحت آن را بفروشید، قطعاً هیوندای سانتافه 2017 می‌تواند گزینه فوق العاده ای برای شما باشد.

اگر مالک این خودرو هستید یا تجربه سواری با آن را داشته‌اید بسیار خوشحال خواهیم شد تا نظر خود در مورد این شاسی بلند محبوب کره‌ای را با سوییچ و دیگر مخاطبان آن در میان بگذارید. ضمناً در صورتی که قصد خرید هیوندای سانتافه 2017 یا فروش هیوندای سانتافه 2017 خود را دارید می‌توانید به راحتی از خدمات تخصصی خرید و فروش سوییچ استفاده کنید.