چند وقت پیش برای تست رانندگی با یک خودروی بی نظیر و زیبا به کشور پرتقال سفر کرده بودم، در حین رانندگی در یکی از جاده‌های زیبای این کشور متوجه مردی شدم که کنار جاده ایستاده بود. کمی جلوتر کنار جاده توقف کردم و در حال استراحت بودم که وی به سمت خودرو نزدیک شد. زبان پرتغالی من بسیار محدود بوده و فقط در حد سلام و احوال پرسی است و او نیز چیزی به زبان انگلیسی نمی‌گفت، ولی با دیدن لبخند بزرگی که روی صورت او نقش بسته، تکان دادن مداوم انگشت اشاره به سمت موتور خودرو و همچنین وجود یک گوشی آیفون در دست وی متوجه شدم که او تلاش می‌کند این جمله را به من بگوید: “لطفاً ماشین خود را روشن کن!”

مک لارن 570 اس مدل 2016

در حالی که پس از رانندگی مسیری ۱۲۰ کیلومتری بین پیست اتومبیل رانی پورتیمائو و هتل در پشت فرمان مدل جدید مک لارن 570S کوپه، بسیار خوشحال بودم که به خواستهٔ وی عمل کنم. این شرکت خودروساز بریتانیایی اخیراً با معرفی مدل 570S که اولین سری از خودروهای اسپرت این کمپانی محسوب شده و مناسب‌ترین قیمت را بین خودروهای هم ردهٔ خود دارد همهٔ طرفداران خودروهای اسپرت را خوشحال کرد. بدین ترتیب این مدل جدید، دیگر مانند مدل فوق العاده قدرتمند P1 گران نیست، و هیچ شباهتی به مدل خشک و بی روح 650S ندارد، بهتر است بگوییم 570S از هر نظر یک خودروی فوق العاده می‌باشد.

آن مرد پرتغالی قطعاً هیچ اهمیتی به این موارد نمی‌دهد و فقط منتظر شنیدن صدای زیبای موتور این خودرو است. سپس من خودرو را روشن می‌کنم و با فشارهای متعدد و ممتد روی پدال گاز وی را به وجد می‌آورم. موتور هشت سیلندر V شکل ۳٫۸ لیتری توربو دوقلوی آن یک سمفونی زیبا ایجاد می‌کند که شایستهٔ کف و سوت و تشویق توسط همه درست پشت سر من می‌باشد، دوباره صدای این سمفونی زیبای 570S من را به یک دنیای دیگر می‌برد.

مک لارن 570 اس مدل 2016

اگر شما مک لارن باشید و بهترین مدل فعلیتان ممکن است خودروی بیش از یک میلیون دلاری و بیش از ۹۰۰ اسب بخاری P1 همه کاره باشد، اگر بخواهید یک مدل ارزان قیمت‌تر و تقریباً به خوبی آن ارائه دهید، نمی‌توانید خودرویی بهتر از 570S را روانهٔ بازار کنید. اگر رقبای این خودرو را با توجه به قیمت آن بخواهیم مشخص کنیم، از مدل‌هایی مانند پورشه ۹۱۱ توربو اس و آئودی R8 می‌توان نام برد، با در نظر رفتن قیمت و عملکرد 570S، می‌توان گفت این خودرو در مقایسه با آن‌ها یک ابرخودرو می‌باشد. اکثر تصاویری که از خودروهای مک لارن منتشر می‌شود، معمولاً خودروهای آن‌ها را در رنگ نارنجی یا سبز Mantis می‌بینیم، حتی با وجود قرمز رنگ بودن خودروی تستی من، ظاهری شبیه به خودروهای میلیون دلاری دارد.

با داشتن سقف بیضی شکل، رینگ‌های فوق العاده زیبا و قسمت جلویی خودرو که دارای شیبی کوتاه می‌باشد، این خودرو از طراحی زیبا و متفاوتی بهره می‌برد. هر کسی که با این برند بریتانیایی کمی آشنایی داشته باشد، قطعاً در اولین نگاه متوجه شکل خاص چراغ‌های جلو که می‌توان گفت به نوعی امضای این برند می‌باشد و همچنین هواکش‌های کاریزماتیک و زیبایی که در کناره‌های بدنهٔ خودرو وجود دارند شده است. زیبایی بی حد و حصر این خودرو حتی قبل از باز شدن درب‌های زیبای آن که همه را به حیرت وا می‌دارد نیز آن را به یک خودروی خاص و تک تبدیل می‌کند.

مک لارن 570 اس مدل 2016

طراحی داخلی خودرو بسیار زیبا بوده و حس خوبی را به راننده انتقال می‌دهد. صندلی‌های چرم اعلای خودرو اصالت و نجابت خودرو را به خوبی به رخ می‌کشد و رندری زیبا از تِم طراحی مک لارن در ذهن هر کسی تداعی می‌نماید. سطوح نرم چرمی زیبایی در جاهایی که فیبر کربن نباید دیده شود خودنمایی می‌کند و صندلی‌های خودرو که به صورت برقی تنظیم می‌شوند بسیار راحت بوده و خشکی معمول صندلی‌های اسپرت در آن احساس نمی‌شود. مک لارن امیدوار است با قیمت گذاری مناسبی که روی آن انجام شده است خریداران بیشتری برای رانندگی روزانه از آن استفاده کنند و فقط محدود به پیست‌های اتومبیل رانی نشود. آسایش و راحتی که در داخل کابین این خودرو در اختیار راننده قرار می‌گیرد قطعاً به مک لارن برای رسیدن به هدف مذکور کمک خواهد کرد.

ولی این فقط صندلی‌های راحت و عریض آن نیست که کابین 570S را در مقایسه با خودروهای هم ردهٔ خود برای راننده راحت می‌کند. بدنهٔ فیبر کربنی خودرو در قسمت زیر درب راننده بسیار بزرگ بوده و بدین ترتیب فضای مناسبی را برای ورود و خروج آسان‌تر به خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. برای افراد قد بلندی مانند من، ممکن است هنگام سوار شدن به خودرو کمی کار سخت‌تری داشته باشیم، ولی هنگامی که پشت فرمان قرار می‌گیرید فضای کافی از هر جهت در اختیار شما وجود خواهد داشت. میدان دیدی که در اختیار راننده قرار می‌گیرد، فوق العاده است. به همین دلیل رانندگی با آن بسیار راحت‌تر و لذت بخش تر می‌باشد. دید عقب خودرو کمی ممکن است راننده را اذیت کند، ولی این موضوع در مدل‌های که موتور در وسط خودرو قرار می‌گیرد تقریباً می‌توان گفت عادی می‌باشد.

مک لارن 570 اس مدل 2016

هر چند موقع رانندگی خیلی نیازی به دید عقب وجود ندارد. موتور فوق العاده قدرتمند هشت سیلندر V شکل ۳٫۸ لیتری مک لارن، که بهتر است از آن به عنوان یک هیولا یاد کنیم، در آن جا زندگی می‌کند، هنگام رانندگی با این خودرو در هر شرایطی صدای زیبای خودرو به خوبی و به صورت ۳۶۰ درجه در همه جای خودرو شنیده می‌شود. مک لارن ادعا می‌کند درس‌های زیادی از زمان ارائهٔ مدل MP4-12C تاکنون یاد گرفته است تا بتواند صدای موتور توربو دوقلوی خود را طوری تنظیم نماید که گوش‌های هر شنونده‌ای را نوازش کند. دیگر خبری از صدای خشن مدل اول این کمپانی در 570S نیست و جای آن را صدایی بلندتر و زیباتر گرفته است که به خوبی در داخل خودرو و به صورتی وحشتناک خارج از خودرو شنیده می‌شود.

زمان مورد نیاز برای گرم شدن موتور خودرو بسیار کم ولی هدفمند است. با فشردن پدال گاز تنها چند صدم ثانیه طول می‌کشد که دور موتور به بالای ۳۰۰۰ دور در دقیقه برسد، در صورت درگیر شدن گیربکس خودرو چرخ‌های عقب آن به سرعت به حرکت در می‌آیند. اگر به فشردن پدال گاز ادامه دهید یک تغییر ناگهانی را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیز احساس خواهید کرد، اینجا زمانی است که بهتر است در یک جادهٔ صاف و خلوت حضور داشته، آمادهٔ تعویض دنده باشید و حتماً بیمهٔ عمر برای خود خریداری کرده باشید. دوستان این خودرو واقعاً سریع است. هنگام تیک آف خودرو چنان سریع است که صفر تا صد ۳٫۱ ثانیه‌ای آن برای شما بسیار کمتر به نظر خواهد رسید. برای این که تصور بهتری از شتاب این خودرو داشته باشید، رانندگی با آن در خیابان‌ها را می‌توان به مقایسه یک قایق تندرو و یک اتوبوس داخل شهری شباهت داد.

مک لارن 570 اس مدل 2016

گیربکس هفت دندهٔ دوکلاچهٔ این خودرو جفت مناسبی برای موتور توربوی پرقدرت آن محسوب می‌شود. این خودروی کوپه هنگام تعویض دستی دنده‌ها حسی جز یک ماشین قدرتمند مسابقه‌ای به راننده انتقال نمی‌دهد، مخصوصاً وقتی آن را در حالت اسپرت قرار دهید. در این حالت هنگام تعویض دنده‌ها صدای زیبایی شنیده می‌شود. سیستم انتقال نیروی خودرو هم در پیست و هم در خیابان عملکرد فوق العاده ای دارد، این موضوع انعطاف پذیری بالای این خودرو را نشان می‌دهد.

من هیچ وقت در پیست پورتیمائو رانندگی نکرده بودم، چیزی که پس از اولین دور در آن واقعاً بابتش افسوس می‌خوردم. این پیست وحشتناک است، یک مسیر مستقیم ابتدایی در نهایت به یک تپه ناهموار منتهی می‌شود که شما را به مسیری سرازیری و فوق العاده برای شتاب گیری قبل از رسیدن به پیچ شماره ۱ هدایت می‌کند. در بسیاری از پیچ‌های پیست مذکور میدان دید خوب نیست و همین موضوع هیجان سواری در آن را دو چندان می‌کند. تپه‌های زیبا در کنار مسیر منظره فوق العاده ای را به وجود آورده‌اند. این پیست فوق العاده است.

مک لارن 570 اس مدل 2016

مک لارن 570S حتی در دستان عرق کرده راننده‌ای بی تجربه مثل من در داخل پیست بسیار سریع و چابک می‌باشد. فرمان گیری و هندلینگ خودرو بسیار عالی و بی نقص می‌باشد و به خوبی قادر است برخی اشتباهات من در سر پیچ‌ها را جبران نماید. همچنین اطلاعات زیادی نیز از چرخ‌های جلو و عقب خودرو همواره در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همین موضوع این حس را به راننده منتقل می‌کند که هنگام رانندگی با آن خودرو کاملاً در اختیار و تحت فرمان اوست. حتی زمانی که به تدریج تایم هر دور من در حال کاهش یافتن است، در برخی از پیچ‌ها ترکیبی از حس و حال فرمان گیری، پاسخ گویی مناسب شاسی و قدرت بالای موتور را می‌توان با هم حس کرد، نتیجه یک خودروی اسپرت نرم می‌باشد که هر آن چه از او بخواهید برای شما انجام خواهد داد.

ترمزهای این خودرو نیز عملکرد فوق العاده ای دارند. هر چند به دلیل نا آشنایی بار اول هنگام ترمزگیری کمی بیش از حد مورد نیاز پدال آن را فشار دادم. حس پدال ترمز عالی است، در ابتدا یک نرمی خوب احساس می‌شود که رفته رفته سفت‌تر می‌شود و در نهایت به کمک دیسک ترمزهای کربنی-سرامیکی خودرو متوقف می‌شود. چیزی که هنگام رسیدن به یک پیچ با سرعت بالای ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به آن نیاز دارم.

مک لارن 570 اس مدل 2016

راستش را بخواهید رانندگی با این مک لارن در خیابان برای من لذت بخش تر از رانندگی در پیست ناهموار و پر از دست انداز پورتیمائو بود. به عنوان یک خودروی فوق العاده سریع و چابک، 570S یک گزینهٔ عالی برای لای کشیدن و مسابقات خیابانی محسوب می‌شود. در کل حس و حالی که این خودرو هنگام رانندگی با آن به شما می‌دهد، به ندرت می‌توانید در خودروی دیگری آن را بیابید. کیفیت سواری مک لارن 570S بسیار مجلل و باشکوه است.

مک لارن 570 اس مدل 2016

مقامات مک لارن تقریباً مطمئن هستند که قادر خواهند بود این خودروی اسپرت دوست داشتنی جدید را به مشتریان فعلی خود بفروشند. اگر چه نمی‌توان آن را جانشینی برای 12C یا 650S در نظر گرفت، ولی قطعاً این خودرو می‌تواند یک خودروی جدید فوق العاده در کلکسیون شما باشد. مک لارن امیدوار است سالانه حداقل ۲۵۰۰ دستگاه از میزان ۴۰۰۰ دستگاهی که از آن تولید خواهد شد را بتواند به فروش برساند. هر چند با وجود رقبای زیاد کار راحتی نخواهند داشت. قیمت مدل پایهٔ آن ۱۸۷٬۰۰۰ دلار تعیین شده و تقریباً هم قیمت با پورشه ۹۱۱ توربو اس می‌باشد، ولی قیمت مد نظر مک لارن برای مدل‌های فول آپشن، قیمت 570S را به مدل‌هایی مانند لامبورگینی اوراکان و فراری ۴۸۸ می‌رساند، از نظر من این خودروی جدید مک لارن قطعاً بین تمامی مدل‌های مذکور حرفی برای گفتن خواهد داشت.

رانندگی با آن هیجان انگیز، نگاه کردن به آن چشم نواز، شنیدن صدای آن لذت بخش؛ هر اسمی دوست دارید روی آن بگذارید… فقط لطفاً به من بگویید چه زمانی دوباره شانس سواری با آن را خواهم داشت؟

منبع: مجله CarAndDriver