شرکت خودروسازی چینی گریت وال را همه به عنوان بزرگ ترین تولید کننده انواع مدل های شاسی بلند، کراس اور و پیکاپ تراک در بزرگ ترین بازار خودرویی دنیا می شناسند. همان طور که احتمالا می دانید این کمپانی از سال 2013 خودروهای شاسی بلند، کراس اور و تراک خود را تحت برند جانبی هاوال طراحی و تولید می کند. تقریبا از همان سال ها هاوال قصد حضور در بازار ایران را داشته و البته، خیلی در این زمینه موفق عمل نکرده است. در این مطلب با سوییچ همراه شوید تا نگاهی به مدل های مختلف شاسی بلند هاوال در ایران بیندازیم.

تاریخچه هاوال

گریت وال موتور به عنوان مالک برند هاوال در سال 1984 تاسیس شد و تحت مدیریت «جک وی» به عنوان یکی از افراد خوشنام صنعت خودروی چین در سال 1990 بود که رشد این شرکت آغاز شد و به قدری ادامه پیدا کرد که که اکنون برند هاوال، برند شماره یک تولید کننده شاسی بلند، کراس اور و پیکاپ تراک در چین به ‌شمار می‌رود. اما همان طور که اشاره شده، تولد رسمی این برند به‌عنوان یک برند جانبی گریت وال از سال 2013 بوده است.

شاسی بلند هاوال H6
شاسی بلند هاوال H6 در بازار ایران نتوانست موفقیتی به دست بیاورد

خودروی هاوال H2 نخستین محصولی بود که با این شیوه نام‌گذاری جدید روانه بازار شد. البته باید اشاره کنیم که شاسی‌بلندهای لوکس‌تر و مدرن‌تر گریت وال، از سال 2016 تحت برند WEY در بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های مختلفی طی سال‌های اخیر به سبد محصولات این شرکت افزوده شده که معروف ترین  آن ها خودروی هاوال H6 به‌عنوان پر فروش ترین خودروی چینی در تاریخ صنعت این کشور توانسته خود را مطرح کند.

هاوال H2 محصول سال 2014 این شرکت چینی چین است و اولین بار در سال 94 و توسط شرکت عظیم خودرو وارد بازار ایران شد. ورود این خودرو به کشور اما با استقبال خیلی خوبی مواجه نشد و تنها شاید چند صد دستگاه از آن به فروش رفت. زمستان سال 1396 بود که گروه بهمن خودرو وارد میدان شده و به‌ عنوان تنها شریک ایرانی هاوال در ایران، خط تولید CKD  این خودرو را راه‌اندازی نمود. گروه بهمن نخستین سری هاوال H2 را بالاخره موفق شد در تابستان 97 به مشتریانش تحویل بدهد.

هاوال H2 را چقدر می شناسید؟

هاوال H2 به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اورهای بازار چین، در کشور ما توانسته خود را به عنوان رقیب اصلی جک اس5  و چری تیگو 5 مطرح کند. این کراس اور جذاب به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 141 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور مجهز است. هاوال  H2از تجهیزات و آپشن هایی فراوان و کیفیت ساخت بالا در برابر رقبای هم وطن خود بهره می‌برد.

شاسی بلند هاوال H2

در خودروی هاوال H2 صندلی‌ها (مخصوصا صندلی راننده) اندکی بالاتر از حد استاندارد نصب شده اند و به همین دلیل هم راننده دید بهتری داشته و هم این که سرنشینان دیگر حس نشستن در یک خودرو سواری (مانند برخی کراس‌اورهای کوچک حاضر در بازار ایران) را ندارند. توربوشارژر این خودرو اندکی بالاتر از 2 هزار دور در دقیقه فعال شده و به همین خاطر شروع حرکت آهسته‌تری نسبت به هایما S5 را در آن تجربه خواهید کرد. قیمت صفر این خودرو هم اکنون در بازار حدودا 335 میلیون تومان است. البته H2 کارکرده را می‌توانید به قیمت 290 تا 300 میلیون تومان هم خریداری کنید.

هاوال H9 گران ترین چینی بازار ایران

خودروی دیگر برند هاوال در بازار ایران، شاسی بلند آفرود  H9 است. شرکت بهمن موتور به عنوان نماینده رسمی هاوال در ایران، شاسی بلند فول سایز هاوال H9 را در بازار کشور عرضه کرده است. هاوال H9 حضور بسیار موفقی در بازار استرالیا داشته و آزمون‌های کیفیت این کشور را با نمراتی خوب پاس کرده است. این خودرو همچنان با نسل اولش و طراحی 2014 عرضه می‌شود. ولی نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این که گروه بهمن نمونه فیس لیفت با مدل سال 2018 را وارد بازار ایران کرده است.

شاسی بلند هاوال H9

این خودرو به یک موتور 2 لیتری توربو با 241 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور مجهز است. البته حداکثر گشتاور در دور موتور 1800 تا 4500 فراهم می‌شود. قدرت تولید شده از موتور این خودرو توسط  یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

چینی ها برای شاسی بلند هاوال H9 امکاناتی مانند تنظیم الکتریکی حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها، صندلی راننده برقی با مموری، 8 ایربگ، 7 صندلی، تنظیمات حالت رانندگی، رادار خطی، رادار نقطه کور، دوربین‌های جانبی و عقب، سنسور پارک جلو و عقب، صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال، تقسیم نیروی هوشمند دیفرانسیل عقب، روکش چرم داخلی، سیستم تهویه 3 گانه، صندلی‌های ردیف سوم با امکان باز و بسته شدن برقی، سقف پانوراما، استارت دکمه‌ای، سیستم استارت و استاپ هوشمند، دنده پشت فرمان، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور نور و باران، چراغ زنون، سیستم چرخش چراغ‌ها در پیچ و یکی دو مورد دیگر عرضه کرده است. این خودرو هم اکنون در بازار ایران قیمتی بالای یک میلیارد تومان دارد.