هدف از ارائه این مطلب مقایسه موتور TU5 با EF7 است. خیلی از ما وقتی سوار یک خودرو می‌شویم، دقیقا نمی‌دانیم که موتور آن چه ویژگی‌هایی دارد. این در حالی است که موتور قلب تپنده هر خودرویی به شمار می‌رود و طبیعی است که بیشترین تأثیر را روی کیفیت عملکرد خودرو به جا می‌گذارد. در همین راستا تصمیم گرفتیم که دو موتور پرکاربرد در خودروهای ایرانی به خصوص خودروهای ایران خودرو را معرفی و مقایسه کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا مقایسه موتور TU5 با EF7 را با هم بررسی کنیم.

موتورهای TU5 و EF7 روی چه خودروهایی نصب هستند؟

قبل از مقایسه موتور TU5 با EF7 بد نیست که بررسی کنیم این دو موتور روی چه خودروهایی نصب می‌شوند. نکته مهم که باید به آن اشاره کنیم، این است که این دو موتور عمدتا روی خودروهای رده قیمت متوسط و نسبتا اقتصادی موجود در بازار ایران نصب می‌شوند. موضوع مهم بعدی که باید ذکر کنیم این است که این موتورها صرفا روی خودروهای شرکت ایران خودرو نصب می‌شوند و سایر برندهای داخلی و خارجی در بازار ایران از موتورهای دیگری استفاده می‌کنند.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مقایسه موتور TU5 با EF7

موتور TU5 برای نخستین بار توسط ایران خودرو روی پژو 206 تیپ 5 نصب شد. عملکرد این موتور در خودرو پژو 206 تیپ 5 به حدی عالی بود که باعث شد رضایت بسیاری از دارندگان این خودرو جلب شود. به مرور زمان ایران خودرو موتور TU5 را روی خودروهای دیگری نیز به کار بست. از جمله می‌توان به پژو پارس، پژو 405، رانا و H30 Cross اشاره کرد. هر چند که این موتور روی خودروهای جدید به اندازه پژو 206 تیپ 5 عملکرد خوبی نداشت؛ اما باز هم از نظر اقتصادی در وضعیت نسبتا قابل قبولی قرار دارد.

موتور EF7 نیز با نام سمند در گروه خودروسازی سمند عجین شده است. در حال حاضر روی چند مورد از مدل‌های سمند این موتور نصب می‌شود. موتور EF7 به عنوان اولین موتور در ایران شناخته می‌شود که پایه گازسوز دارد. به عبارت دیگر سوخت اصلی برای احتراق در موتور، گاز است. بنابراین به راحتی امکان دوگانه‌سوز کردن خودروهایی که دارای این موتور هستند، وجود دارد.

معرفی موتور TU5 و EF7

در ادامه بحث مقایسه موتور TU5 با EF7 نگاهی به پیشینه این دو پیشرانه می‌اندازیم. TU5 به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیشرانه‌هایی به شمار می‌رود که فرانسوی‌ها نخستین بار روی خانواده پژو آن را به کار بردند. ویژگی مهم این موتور مصرف سوخت پایین و قمت اقتصادی آن است. اولین باری که این موتور روی یک خودرو نصب شد سال 1986 میلادی بود.

همان طور که اشاره کردیم، در کشور ما برای اولین بار این خودرو روی پژو 206 تیپ 5 نصب شد و توانست با استهلاک پایین و توان خروجی مناسب رضایت مالکان این خودرو را جلب کند. موتور TU5 به نوعی تقویت شده موتور TU3 است که در خودرو پژو 206 تیپ 2 نصب می‌شود. در طراحی این موتور مشکلات و نقاط ضعف TU3 تا حد زیادی برطرف شده است.

تقریبا همه می‌دانیم که سمند به عنوان خودرو ملی در ایران معرفی شد. در قالب پروژه طراحی این خودرو از سال 1383 پروژه ساخت موتور ملی نیز شروع شد که در نهایت پس از دو سال تلاش و بررسی مهندسان شرکت ایپکو، در سال 1385 نخستین نمونه پیشرانه EF7 رونمایی شد. از آن تاریخ به این طرف تلاش شد تا برخی از مشکلات جزئی موجود در این پیشرانه برطرف شود و در نهایت از سال 1392 به این طرف نسخه نهایی این موتور روی خودروهای خانواده سمند نصب می‌شود.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مقایسه موتور TU5 با EF7

در ادامه بحث مقایسه موتور TU5 با EF7 نوبت به اصل موضوع یعنی بررسی مشخصات فنی این دو پیشرانه می‌رسد. قبل از هر چیز دعوت می‌کنیم که در قالب جدول زیر نگاهی به مهم‌ترین مشخصات فنی این دو پیشرانه بیندازید.

مشخصات موتور موتور TU5 موتور EF7
تعداد سوپاپ 16 16
حجم موتور 1587 سی سی 1645 سی سی
حداکثر توان تولیدی 105 اسب بخار 113 اسب بخار
حداکثر گشتاوری تولیدی 142 نیوتن متر 155 نیوتن متر

همان طور که مشاهده می‌کنید، حجم موتور EF7 در مقایسه با موتور TU5 بیشتر است و به همین جهت توان و گشتاوری تولیدی آن نیز در مقایسه با موتور TU5 بیشتر است. نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید این دو موتور را روی سدان‌های سنگین نصب کرد؛ چرا که عملکرد آن‌ها اصلا رضایت بخش نخواهد بود. در مجموع از نظر توان فنی در مقایسه موتور TU5 با EF7، پیشرانه EF7 در وضعیت بهتری قرار دارد. به علاوه اینکه برای دوگانه‌سوز کردن خودروها نیز قطعا پیشرانه EF7 در اولویت قرار دارد.

نقاط ضعف موتورهای TU5 و EF7

در ادامه بحث مقایسه موتور TU5 با EF7 لازم است که نیم نگاهی نیز به نقاط ضعف این موتورهای بیندازیم. نکته مشترک در نقاط ضعف بین این دو موتور این است که به هیچ عنوان روی سدان سنگین قابل استفاده نیستند.

در کنار این مورد مهم از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف موتور TU5 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن دمای موتور در زمان فعالیت
  • فناوری نه چندان پیشرفته
  • حساسیت بالا به تعویض روغن

در عین حال از جمله مهم‌ترین نقاظ ضعف موتور EF7 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن‌ریزی
  • هزینه تعمیرات بالا
  • دسترسی سخت به قطعات یدکی
  • قیمت بالاتر در مقایسه با موتور TU5
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

کلام پایانی

در این مقاله به مقایسه موتور TU5 با EF7 پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، موتور EF7 از نظر مشخصات فنی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد و عملکرد بهتری از خود ثبت می‌کند. این در حالی است که موتور TU5 استهلاک به مراتب کمتری دارد و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز نسبتا پایین‌تر است. به طور کلی این دو پیشرانه برای نصب روی خودروهای خوبی انتخاب شده‌اند و از این نظر نمی‌توان خرده‌ای به ایران خودرو گرفت. هر چند که فاصله بسیار زیادی با پیشرانه‌های روز دنیا دارند و باید پیشرفت‌های بسیار زیادی از نظر تکنولوژی در آن‌ها رخ دهد تا بتوانند توان رقابت با پیشرانه‌های روز دنیا را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید

معایب ساینا

مقایسه تیبا ۲ و کوییک

پراید و تیبا ۲

مقایسه سمند و رانا

انواع مد‌ل‌های سمند

مقایسه سمند و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار