شرکت تیوا خودرو رایکا پس از اعلام آزادسازی واردات خودرو، لیست متنوعی از محصولات تویوتا از جمله کرولا، راش، C-HR، اربن، ولاز، اینووا و کراون را به سبد پیشنهادی خود اضافه کرده است. هرچند هنوز بهطور قطعی مشخص نیست کدامیک از این مدلها راهی بازار کشور خواهند شد، اما این شرکت به شکل ویژه برنامهای برای عرضه کراساوور محبوب تویوتا راوفور (Rav4) در بازار وارداتی ایران دارد. در صورت تحقق این طرح و ورود همه مدلهای معرفیشده در وبسایت رسمی تیوا خودرو، بازار ایران شاهد یکی از متنوعترین سبدهای محصولات تویوتا خواهد بود؛ اتفاقی که میتواند برای بازاری محدود و کمتنوع مانند ایران، نقطه عطفی مهم و تغییردهنده به شمار رود.
مزایا و معایب
مزایا و معایب تویوتا راوفور عبارتند از:
فهرست مطالب
Toggleمزایا:
- اعتبار بالای برند تویوتا
- قرار گرفتن در میان پرفروشترین مدلهای این کمپانی
- دوام فنی چشمگیر و مصرف سوخت پایین
- کیفیت بالای مونتاژ و متریال
معایب:
- عرضه همراه با گیربکس CVT
- پیشرانه تنفس طبیعی با توان متوسط
- تجربه رانندگی نسبتاً معمولی
- محدودیت در برخی امکانات ایمنی و رفاهی
- قیمت نهایی بالا در بازار ایران
در بخش بعدی راجع به مشخصات فنی Toyota Rav4 و ویژگیهای شاخص آن صحبت میکنیم.
مشخصات فنی
تویوتا راوفور برای نخستینبار در سال ۱۹۹۴ به بازار جهانی معرفی شد. با این حال، از سال ۲۰۰۶ بود که این خودرو توانست با کنار زدن هایلندر، جایگاه ویژهای در میان شاسیبلندهای تویوتا پیدا کند و در کنار کرولا به یکی از پرتیراژترین محصولات این برند بدل شود.
مدل در نظر گرفتهشده برای ایران، مربوط به نسل پنجم راوفور است که از سال ۲۰۱۹ به تولید رسیده و نسخه ۲۰۲۳ آن همچنان بر همان پلتفرم عرضه میشود. این خودرو در بازار جهانی در قالب شش تیپ بنزینی، پنج نسخه هیبرید و دو مدل لوکس (Prime) ارائه میشود.
طبق اطلاعات موجود در کاتالوگ رسمی نسخه وارداتی ایران، این نمونه از نوع بنزینی غیرهیبرید خواهد بود و از موتور تنفس طبیعی به همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ضریب متغیر (CVT) استفاده میکند. بنابراین، نسخههای لوکس Prime با قیمت ۴۵ تا ۵۰ هزار دلاری در برنامه واردات ایران جایی نخواهند داشت. با توجه به دادههای فعلی، هنوز مشخص نیست که کدام تیپ دقیقاً برای بازار ایران انتخاب خواهد شد؛ اما میتوان پیشبینی کرد که احتمالاً تریم انتخابی بالاتر از دو نسخه پایه LE یا XLE نخواهد بود. جزئیات کاملتر نیز تنها پس از عقد قراردادهای نهایی از سوی تیوا خودرو اعلام خواهد شد.
جدول مشخصات کلی تویوتا راوفور ۲۰۲۳
مشخصات | مقدار |
نوع موتور | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۲ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | طبیعی |
قدرت | ۱۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۶ نیوتن.متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | دو دیفرانسیل |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
فرمان | برقی |
بدنه | کراساوور سایز کوچک |
نوع رینگ | آلومینیومی |
جدول ابعاد و ظرفیتها
مشخصات | مقدار |
طول | ۴۶۱۰ میلیمتر |
عرض | ۱۸۶۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۶۸۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۶۹۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۰۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۱۰۶۴ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۵ لیتر |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ |
طراحی ظاهری تویوتا Rav4 ۲۰۲۳
تویوتا رافور ۲۰۲۳ از نظر طراحی خارجی نسبت به مدل سال ۲۰۲۲ تغییر خاصی به خود ندیده است. دلیل این موضوع آن است که فیسلیفت نسل پنجم این کراساوور در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. در این بهروزرسانی تغییراتی همچون بازطراحی گرافیک چراغهای جلو و استفاده از سیستم روشنایی تمام LED صورت گرفت. همچنین از همان سال، امکان انتخاب رنگ رینگها در دو نمونه نقرهای و مشکی به لیست آپشنهای خودرو اضافه شد.
نمای جلو
زبان طراحی رافور، همان سبک تهاجمی و هیجانانگیز جدید تویوتا است که تقریباً در اکثر کراساوورها و شاسیبلندهای متوسط این برند دیده میشود. در نمای جلو، چراغهای اصلی و مهشکنها در بیرونیترین نقاط بدنه و با زاویهای تیز و برجسته قرار گرفتهاند. ترکیب این چراغها با جلوپنجرهای پهن و باریک، به چهره خودرو حالتی عصبانی و خشن میدهد که بهخوبی با روحیه ماجراجویانه رافور هماهنگ است.
نمای جانبی
در نمای جانبی، استفاده از دامن پلاستیکی ضدخش روی گلگیرها و زیردرها باعث شده تا حس استحکام و آمادگی برای مسیرهای آفرودی بیشتر به چشم بیاید. این قطعات پلاستیکی در نسخه آفرودی TRD و مدل اسپرت GR کمی بزرگتر و برجستهتر طراحی شدهاند تا تمایز این تریمها با نسخههای عادی مشخصتر باشد.
نمای عقب
بخش عقب خودرو نیز با چراغهایی هماهنگ با طراحی جعبهای صندوق، ظاهری عضلانی و آمریکاییپسند به رافور میبخشد. این ترکیب باعث میشود رافور ۲۰۲۳ در نگاه اول خودرویی قدرتمند و قابل اعتماد به نظر برسد.
طراحی داخلی تویوتا راوفور ۲۰۲۳
کابین و داشبورد
کابین رافور ۲۰۲۳ بیش از آنکه به مدلهایی مانند C-HR شباهت داشته باشد، از زبان طراحی خانواده لندکروزر (پرادو و سری ۳۰۰) الهام گرفته است. داشبورد خودرو به صورت طبقاتی و بر پایه خطوط موازی طراحی شده که حس نظم و استحکام را منتقل میکند. تزئینات داخلی نیز ساده اما هوشمندانه انتخاب شدهاند و شامل قطعات نقرهای در بخشهایی همچون داشبورد، کنسول میانی و رودریها هستند که بدون شلوغی، جلوهای زیبا و هماهنگ ایجاد میکنند.
رافور ۲۰۲۳ در بازار جهانی با تریم داخلی دو رنگ نیز عرضه میشود که از نظر زیبایی و جذابیت، بهمراتب چشمنوازتر از کابین تمام مشکی است. همچنین این خودرو در برخی بازارها با سیستم روشنایی محیطی (Ambient Lighting) نیز ارائه میشود. هرچند مشخص نیست نسخه وارداتی ایران به این امکانات مجهز باشد یا خیر، اما بدون تردید کابین دو رنگ تجربه بصری بسیار بهتری برای سرنشینان به همراه خواهد داشت.
تجهیزات نمایشگر
از نظر تجهیزات نمایشگر، پشت آمپر خودرو بسته به نسخه انتخابی میتواند به صورت آنالوگ همراه با یک صفحه نمایش میانی کوچک باشد یا بهطور کامل دیجیتال طراحی شده باشد. با این حال، احتمالاً نسخه تمام دیجیتال برای بازار ایران عرضه نشود. در بخش مولتیمدیا نیز نمایشگر ۸ اینچی یا نمونه بزرگتر ۱۰.۵ اینچی قابل انتخاب است. بر اساس روند همیشگی واردات برای کاهش قیمت نهایی، میتوان حدس زد که نمونه ۸ اینچی بیشتر در ایران عرضه شود.
ارگونومی و راحتی
در مجموع، طراحی داخلی رافور ۲۰۲۳ ساده اما کاربردی است. کیفیت متریال، ارگونومی مناسب و چیدمان اصولی کلیدها باعث شده کابین این خودرو بیش از آنکه لوکس و تجملاتی به نظر برسد، حس اعتماد و کارآمدی را منتقل کند؛ ویژگیای که همواره از نقاط قوت محصولات تویوتا بوده است.
آپشنها و امکانات Toyota Rav4
با توجه به قوانین سختگیرانه واردات خودرو و محدودیتهای قیمتی، نمیتوان انتظار داشت نسخه وارداتی تویوتا رافور ۲۰۲۳ در ایران با سطحی بالا از امکانات عرضه شود. این موضوع البته برای دیگر محصولات تویوتا در بازار کشور نیز مسبوق به سابقه است؛ چراکه همیشه نسخههای سادهتر و اقتصادیتر این برند وارد شدهاند.
با این حال، بر اساس کاتالوگ رسمی شرکت تیوا خودرو، برخی امکانات اصلی در نسخه وارداتی رافور دیده میشود که مهمترین آنها شامل کروز کنترل هوشمند تطبیقپذیر، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در دو جهت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک هستند. همچنین با توجه به استانداردهای رایج جهانی، وجود تجهیزاتی همچون دوربین دنده عقب و سامانه نظارت بر فشار باد تایرها نیز منطقی به نظر میرسد. البته جزئیات کاملتر مربوط به آپشنها و امکانات رفاهی و ایمنی، هنوز در کاتالوگ منتشر نشده و مشخص نیست نسخههای نهایی وارداتی دقیقاً با چه سطح تجهیزاتی در دسترس قرار خواهند گرفت.
جدول امکانات تویوتا رافور ۲۰۲۳ (نسخه وارداتی احتمالی)
آپشن | وضعیت |
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | ندارد |
کنترل سرعت در سرازیری | ندارد |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | ندارد |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | ندارد |
رادار تغییر لاین | ندارد |
رادار تصادف جلو | ندارد |
رادار تصادف عقب | ندارد |
ترمز ضدقفل (ABS) | دارد |
توزیع نیروی ترمز (EBD) | دارد |
ترمز کمکی (BA) | دارد |
ترمز اضطراری | ندارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
پدال شیفتر | ندارد |
اتولایت | – |
چراغ روز (DRL) | دارد |
دکمههای کنترلی روی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | دارد |
نمایشگر هدآپ | ندارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد |
کیسه هوا | دارد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه مطبوع اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | ندارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | – |
سانروف | – |
قیمت تویوتا Rav4 در بازار
در بازار جهانی، تویوتا رافور ۲۰۲۳ در شش تریم بنزینی عرضه میشود. ارزانترین نسخه، تریم LE است که قیمتی نزدیک به ۳۰ هزار دلار دارد. در مقابل، گرانترین نسخه، تریم آفرودی TRD است که با امکانات بیشتر، حدود ۴۰ هزار دلار قیمتگذاری شده است. بنابراین، طبیعی است که این کراساوور در بازار ایران با توجه به هزینههای واردات و تعرفهها، قیمت چندان پایینی نداشته باشد.
با این وجود، باید توجه داشت که عملکرد دینامیکی رافور چندان برجسته نیست. شتاب اولیه نسبتاً ضعیف، موتور تنفس طبیعی و استفاده از گیربکس CVT که نزد بسیاری از رانندگان محبوبیت چندانی ندارد، موجب میشود تجربه رانندگی این خودرو در سطح متوسط باقی بماند. افزون بر این، محدودیت در امکانات رفاهی و ایمنی باعث میشود دلیل اصلی خرید این کراساوور در ایران بیش از هر چیز به اعتبار برند تویوتا و کیفیت ساخت بالای آن بازگردد.
جمعبندی
تویوتا رافور ۲۰۲۳ با سابقه طولانی در بازار جهانی، نسل پنجم خود را با طراحی خشن و کابین کاربردی عرضه کرده است. نسخه وارداتی ایران، مدل بنزینی غیرهیبرید با موتور تنفس طبیعی، گیربکس CVT و سیستم دو دیفرانسیل خواهد بود. این خودرو با توجه به محدودیتهای وارداتی، امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا محدود دارد، اما همچنان از کیفیت ساخت بالا، دوام فنی و مصرف سوخت بهینه بهره میبرد. طراحی خارجی عضلانی و داخلی ساده اما ارگونومیک، رافور را برای خانوادهها و علاقهمندان به کراساوورهای قابل اعتماد جذاب میکند. قیمت نسخه پایه در بازار جهانی حدود ۳۰ هزار دلار و نسخه TRD آفرودی حدود ۴۰ هزار دلار است، و دلیل اصلی خرید در ایران بیشتر اعتبار برند و کیفیت ساخت خواهد بود.
سوالات متداول تویوتا راوفور:
تویوتا رافور ۲۰۲۳ چه نوع موتوری دارد؟
نسخه وارداتی ایران موتور بنزینی ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۷۱ اسب بخار دارد.
گیربکس رافور ۲۰۲۳ چیست؟
این خودرو از گیربکس CVT با سیستم دو دیفرانسیل بهره میبرد.
آیا امکانات رفاهی کامل دارد؟
نسخه وارداتی محدودیتهایی دارد و برخی امکانات لوکس مانند صندلی برقی یا سانروف ارائه نمیشود.
شتاب و عملکرد دینامیکی رافور چگونه است؟
شتاب اولیه نسبتاً ضعیف است و تجربه رانندگی در حد متوسط ارزیابی میشود.