تویوتا پریوس به عنوان نماد مبارزه با آلودگی محیط زیست، معروفترین خودرو هیبریدی جهان شناخته میشود. این خودرو اقتصادی، در انواع مدلها و تیپها تولید شده است که طرفداران متعصب بسیاری در دنیا دارد. در این مقاله قصد داریم انواع تیپهای تویوتا پریوس را بررسی کنیم و به توضیح مفصل نسل چهارم آن که وارد بازار ایران شد، بپردازیم.
تویوتا پریوس؛ خودرویی با مصرف سوخت عجیب و غریب
تویوتا پریوس به عنوان اولین خودرو هیبریدی جهان با تولید انبوه است که اولین سری آن در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. نسل اول این خودرو پرفروش ژاپنی، به خاطر طراحی و فناوریهای مدرن، جوایز متعددی از بنیادهای جهانی دریافت کرد. همچنین موفقیتهای تجاری بینظیری کسب کرد که موجب شد در میان مردم به محبوبیتی فراگیر دست یابد. مصرف سوخت عجیب و بسیار کم این خودرو، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب میکند.
اولین مدل پریوس در کلاس خودروی هاچبک سایز متوسط دستهبندی میشود و چهرهای بین کمری و کرولا دارد. این خودرو دارای پیشرانهای با قدرت ۷۲ اسب بخار و مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نسل دوم تویوتا پریوس یک موفقیت بزرگ برای این کمپانی ژاپنی بود؛ زیرا در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در ژاپن و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در چین، ۱.۲ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رسید. این نسل دارای پیشرانه ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار است.
تویوتا توانست ۲ میلیون دستگاه از نسل سوم پریوس را طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به فروش برساند. این میزان فروش موفقیتی بینظیر برای شرکت تویوتا بود که آنها را برای ادامه این مسیر مصمم کرد. پیشرانه نسل سوم پریوس، قدرتی معادل ۱۰۰ اسب بخار دارد که در هر ۱۰۰ کیلومتر، فقط ۴ لیتر سوخت مصرف میکند. اما نسخه پرایم این نسل، دارای ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲.۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر است.
نسلهای اول تا سوم پریوس، به عنوان محصولات اقتصادی شناخته میشود. به همین دلیل از امکانات رفاهی و آپشنهای خوبی برخوردار نیستند. اما در مقابل، تویوتا پریوس نسل چهارم، به گونهای طراحی شده بود که فراتر از مدلهای قبلی به نظر میرسید. خوشبختانه این مدل که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، توانست به بازار ایران راه پیدا کند.
مشخصات فنی تویوتا پریوس
شرکت ایرتویا که به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران شناخته میشود، هفت تیپ پریوس را وارد ایران کرد. این خودرو علاوه بر ظاهر خاص، مشخصات فنی ویژهای دارد. خودروهای هیبریدی که در بازار ایران موجود است، کمتر از تعداد انگشتان دست هستند که پریوس یکی از آنها است. این خودروها فقط با محور دیفرانسیل جلو در ایران موجود هستند؛ در حالی که در برخی کشورها مدل تمام چرخ محرک آن به فروش میرسد.
جدول مشخصات فنی تویوتا پریوس
نوع موتور | هیبرید |
حجم موتور | ۱۷۹۸ سیسی |
سیلندر/ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
قدرت موتور | ۱۲۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتنمتر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه |
نوع گیربکس | e-CVT |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
حداکثر سرعت ثبت شده | ۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 | ۱۰.۶ ثانیه |
مصرف سوخت | ۳.۳ لیتر ترکیبی |
نوع بدنه | سدان |
حجم باک | ۴۳ لیتر |
ظرفیت سرنشینان | ۵ سرنشین |
حجم صندوق عقب | ۵۰۲ لیتر |
طول | ۴۵۴۰ |
عرض | ۱۷۶۰ |
ارتفاع | ۱۴۹۰ |
فاصله بین محورها | ۲۷۰۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
وزن خودرو | ۱۴۵۰ |
موتور الکتریکی تویوتا پریوس، بینیاز از شارژ با برق شهری است؛ چرا که انرژی مورد نیاز آن را پیشرانه بنزینی تامین و شارژ میکند. بخش موتور الکتریکی و باتری این خودرو ۶ درصد سبکتر از مدلهای قبلی شده است. همچنین ۲۰ درصد کم مصرفتر و ۱۲ درصد کوچکتر است. لازم است بدانید پریوس تا سرعت ۴۵ بنزینی مصرف نمیکند. بعد از این میزان سرعت، موتور بنزینی شروع به کار کرده و باتریها را نیز شارژ میکند.
آپشنها و وضعیت ایمنی تویوتا پریوس
همانطور که گفته شد، تویوتا پریوس در مدلهای مختلف و با امکاناتی متنوع در بازار ایران وجود دارد. این خودرو دارای قابلیت نمایش اطلاعات روی شیشه جلو است که پیش از این، آن را در خودروهای گران قیمت آلمانی دیدهایم. نمایشگر میانی تیپ C پریوس ۷ اینچ است. کلیدهای نمایشگر نیز لمسی هستند که با روشن شدن خودرو به رنگ آبی میدرخشند. از دیگر آپشنهای تویوتا پریوس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- 10 اسپیکر و سیستم پخش JBL با قابلیت پشتیبانی Bluetooth – USB – CD – AUX
- کنترل ایستایی در سربالایی
- کنترل سرعت در سرازیری
- کنترل کشش و پایداری
- ۴ حالت رانندگی نرمال، اکو، اسپرت و برقی
- سنسور عقب، باران و فشار باد تایر
- ترمز ضد قفل و کمکی
پریوس فاقد سنسور جلو و رادار نقطه کور، تغییر لاین تصادف جلو، تصادف عقب و تابلوخوان است. بنابراین مشتری در صورت نیاز باید آنها را سفارش دهد. صندلی این خودرو نیز برقی است و قابلیت تنظیم گودی کمر را دارد. علاوه بر این میتوان رینگ ۱۷ اینچی نیز برای این مدل سفارش داد تا ظاهر آن کمی جذابتر از نمونه ۱۵ اینچی آن به نظر برسد.
تویوتا پریوس دارای شیشههای UV است که به سنسور تشخیص باران و فرماندهی به برفپاککنها مجهز است. این خودرو سیستم کروز کنترل دارد که امکان ترمزگیری در صورت نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی را ممکن میسازد. در نهایت پریوس دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ است که امنیت بسیار بالایی را برای سرنشینان فراهم میکند.
کیا سراتو؛ رقیب اصلی و نامدار تویوتا پریوس
کیا سراتو به عنوان مهمترین رقیب تویوتا پریوس شناخته میشود. کیا سراتو یک خودرو سدان اما با وزنی کمتر از پریوس است. این خودرو دارای ۱۶۱ اسب بخار قدرت در ۶۵۰۰ دور در دقیقه است. همچنین گشتاور آن به ۲۰۹ نیوتنمتر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه میرسد. حداکثر سرعت آن نیز با عدد ۲۱۰ کیلومتر، از پریوس بیشتر است.
مصرف سوخت کیا سراتو با عدد ۸.۴ لیتر، بسیار بیشتر از رقیب ژاپنی خود است. مهمترین تفاوت این دو خودرو در نوع موتور است که سراتو به عنوان خودرو بنزینی شناخته میشود. کیا سراتو توانسته سهم بسیار خوبی از بازار ایران را از آن خود کند و به محبوبیتی چشمگیر در بین شهروندان دست یابد. اما پریوس بیشتر مناسب کسانی است که مصرف سوخت و داشتن ظاهری متفاوت برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.
تجربه رانندگی با تویوتا پریوس؛ خودرویی خانوادگی و با وقار
پیش از این گفته بودیم که این خودرو دارای صفر تا صد بالای ۱۰ ثانیه است. بنابراین تجربه رانندگی با چنین خودرویی، چندان اسپرت و هیجانانگیز نخواهد بود. این خودرو بیشتر کاربردی خانوادگی دارد و مناسب مسافرتهای دسته جمعی است. حرکت نرم و موقرانه این خودرو، سکوتی جذاب و آرامشبخش را برای سرنشینان آن به همراه دارد.
اما اگر مشتریان جزو آن دسته از افرادی باشند که بخواهند با خودرو خود جلب توجه کنند، این خودرو مناسب آنها نخواهد بود. زیرا طراحی آن به قدری عجیب است که بعید است به این زودیها برای مردم عادی شود. البته با توجه به مصرف سوخت بسیار کم این خودرو، مالکان آن به ندرت نیاز به حضور در پمپ بنزینها را خواهند داشت. بنابراین میتوانند از مسافرتهای طولانی با این خودرو لذتی بینهایت ببرند.
طراحی ظاهری تویوتا پریوس؛ موجودی بیگانه و فضایی
حقیقت این است که نمیتوان در خصوص ظاهر تویوتا پریوس، قاطعانه از واژه زیبا استفاده کرد. این خودرو، خاص و متفاوت طراحی شده و بعید به نظر میرسد که بتواند تمام سلایق را پوشش دهد. چراغ جلو پریوس، دارای زاویه بسیار تند و تیز است که طول آن تا ستون اول خودرو ادامه پیدا کرده است. باید اغراق کرد که این خودرو مانند یک موجود بیگانه و فضایی طراحی شده است.
سقف پریوس در نمای جانبی فرمی جذاب دارد. اما رینگهای کوچک ۱۵ اینچی، از زیبایی این خودرو کاسته است. خطی که از در عقب تا محل زاویه چراغهای عقب کشیده شده، حجم و جلوه خوبی به نمای جانبی آن بخشیده است. چراغ عقب تویوتا پریوس نیز برعکس تمام خودروها، عمودی است. همچنین قطعات پلاستیکی سیاه رنگی که روی صندوق و سپر را پوشانده، تاثیر زیادی در کاهش وزن آن داشته است.
گفتنی است تویوتا پریوس در آزمایشات آیرودینامیک و تونل باد بسیار خوب عمل کرده است؛ زیرا فرم بدنه خودرو و سپر جلو، به خوبی هوا را میشکافد و خودرو را هدایت میکند. دقت طراحی این خودرو تا جایی است که حتی طراحی آینه بغل و چراغ عقب، با محاسبات آیرودینامیک هماهنگ بوده. این موجب میشود تا مقاومت خودرو در برابر هوا کم شود و در عین حفظ پایداری خودرو، مصرف سوخت آن کاهش یابد.
طراحی داخلی تویوتا پریوس؛ یا جذاب یا نفرتانگیز
اولین چیزی که در طراحی کابین تویوتا پریوس توی ذوق میزند، نبود نشانگر دور موتور و سرعت، در بالای فرمان است. البته این کار موجب شده تا تمامی سرنشینان بتوانند اطلاعات فنی خودرو را از نمایشگر باریک بالای داشبورد ببیند. علاوه بر این، دسته دنده در زیر نمایشگر و وسط داشبورد قرار گرفته است که غیر معمول به نظر میرسد. از طرفی کیفیت متریال داشبورد و سایر قسمتها، احساس خوبی را به سرنشینان منتقل میکند.
قسمت عقب تویوتا پریوس، به نسبت سایر خودروها جادار و دارای ارتفاع مناسب است. با وجود این که باتریها، باک سوخت و بخشی از شارژ الکتریکی در زیر صندلی عقب است، سرنشینان میتوانند در قسمت عقب خودرو احساس خوشایندی داشته باشند. طراحی کابین خودرو همانند ظاهر آن منحصر به فرد است. این باعث میشود که مشتریان یا عاشق آن باشند و یا از آن متنفر شوند.
مزایا و معایب تویوتا پریوس
تویوتا پریوس مانند تمام خودروهای دیگر، دارای مزایا و معایب متعددی است. برخی از افراد سیستم فنی پیچیده و فضای کابین نهچندان مناسب را جزو معایب این خودرو میدانند. برخی نیز از طراحی عجیب و فضایی این خودرو گلایه دارند و از هزینه بالای نگهداری آن مینالند. اما مزایای این خودرو هیبریدی کم نیست. برخی از آنها عبارتند از:
- استهلاک پایین
- طراحی آیرودینامیک
- کابین بیصدا
- دید مناسب راننده به جاده
- مصرف سوخت پایین
- سیستم تعلیق نرم
- امکانات رفاهی مناسب
معایب تویوتا پریوس
شتاب کند
سایر وسایل نقلیه همرده این خودرو با مشخصات فنی یکسان، قادر به دریافت شتاب نسبتاً خوبی هستند. اما شتاب کم، یکی از معایب تویوتا پریوس به شمار میآید. در واقع میتوان گفت پریوس برای مصرف سوخت کمتر ساختهشده است، نه برای افزایش سرعت در بزرگراه.
البته این مورد میتواند از نظر بسیاری از مشتریان بیاهمیت به نظر برسد؛ چرا که اگر این خودرو کاربری خانوادگی داشته باشد، اتفاقا این مورد میتواند برای سرنشینان آن مناسبتر باشد. خصوصا برای خانوادههایی که علاقه زیادی به مسافرت داشته باشند و بخواهند با مصرف سوخت کم، در هزینههای خود صرفهجویی کنند.
کیفیت سواری سفت
متأسفانه یکی از بزرگترین معایب تویوتا پریوس این است که کیفیت سواری نسبتاً سختی دارد. لاستیکها قطعاً برای پیمودن مسافت طولانی خوب طراحیشدهاند، اما برای جذب هر ضربهای در جاده مناسب نیستند. بهعلاوه، این خودرو با داشتن پیشرانه هیبریدی نیز عملکرد مشابه موتورهای بنزینی ندارند. فرمان و هندلینگ تویوتا پریوس آنقدرها پاسخگو نمیباشد. از آنجایی که فرمان این خودرو سنگین است، روی لاستیکها و ترمزها سختتر نیز میشود.
البته ناگفته نماند که طراحان این خودرو در تلاش هستند که در تیپ C این خودرو با کاهش مرکز ثقل خودرو، هندلینگ و کیفیت سواری آن را بهبود دهند. اما در تیپهای پایه، رینگهای کوچک بر پایداری و هندلینگ خودرو بهخصوص در سرعت بالا و هنگام عبور از پیچهای تند، تأثیر منفی دارند.
هزینه نگهداری بالا
ازجمله معایب تویوتا پروس میتوان به هزینههای بالای نگهداری آن اشاره کرد. بهعنوان مثال، پیشرانه هیبریدی این خودرو بهطور قابلتوجهی هزینه بیشتری نسبت به یک خودروی مشابه با پیشرانه بنزینی دارد. در برخی مواقع باتریهای هیبریدی در فواصل کوتاهمدت نیاز به تعویض خواهند داشت و این باعث میشود مالکان این خودرو هزینه اضافی پرداخت کنند.
بنابراین فقط به این دلیل که این خودرو بنزین کمتری میسوزاند، به این معنی نیست که لزوماً در هزینههای آن صرفهجویی میشود. در واقع با خرید تویوتا پریوس، هزینههای ماهانه بیشتر خواهد شد. با گذشت زمان، مالکان آن میتوانند انتظار داشته باشند که هزینههای تعمیر داشته باشند. به نظر میرسد لاستیکهای تویوتا پریوس هر دو سال یکبار نیاز به تعویض دارند و بیشتر از این دوام نخواهند داشت. تعویض لاستیکها هم گران تمام میشود.
تویوتا پریوس آنطور که همه فکر میکردند، سبز نیست
رانندگی با تویوتا پریوس ردپای کربن را در جهان کاهش میدهد و بهترین مصرف سوخت را برای رانندگان به ارمغان میآورد. اما این خودرو واقعاً برای محیط زیست خوب نیست و این امر یکی از معایب تویوتا پریوس در نظر گرفته میشود. به نظر میرسد که تولید باتریهای هیبریدی برای محیطزیست بسیار سمی است و در طول ساخت هر باتری آلودگی زیادی تولید میشود.
به این دلیل که رانندگان پریوس فقط ماهی یکبار باک بنزین خودروی خود را پر میکنند، اینگونه تصور میشود که خودروی آنها سازگار با محیط زیست است، زیرا خودرو آنها اغلب به بنزین نیاز ندارد.
امکانات رفاهی نهچندان راضیکننده
همانطور که گفته شد، خودروی تویوتا پریوس در تیپهای مختلفی در بازار خودروی ایران موجود میباشد. اگرچه تیپ C این خودرو بهعنوان نسخه فول آپشن در نظر گرفتهشده است، اما در مقایسه با خودروهای هم قیمت خود فاقد برخی از امکانات رفاهی و تجهیزاتی همچون سانروف، صندلیهای جلوی برقی و یا حتی روکش چرمی صندلیها میباشد. این مورد از معایب تویوتا پریوس در نظر گرفته میشوند. البته جای تعجب نیست که دیگر تیپهای این خودرو خیلی از امکانات رفاهی اولیه را هم ندارند.
تویوتا؛ غول خودروسازی جهان
تویوتا به عنوان غول خودروسازی جهان شناخته میشود که بیش از یک قرن قدمت دارد. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۲۶ با هدف توسعه ریسندگی اتوماتیک توسط ساکیشی تویودا تاسیس شد. این کمپانی اولین خودرو خود را با نام (ای وان) در سال ۱۹۳۷ روانه بازار کرد. این ماشین در حقیقت کپی یک خودرو آمریکایی بود. اما بعد از گذشت سالها، تویوتا توانست خلاقانهترین خودروهای بازار را تولید کند و به فروشی مثالزدنی دست یابد.
سال ۲۰۱۲ محصولات تویوتا جزو پرفروشترینها بود که در کنار کیفیت مناسب، ویژگیهای بسیار خوبی داشت. ویژگیهایی مانند سیستم فنی قوی و نیرومند، مصرف سوخت پایین، استهلاک کم، بدنه مستحکم، ایمنی بالا، کاربردی بودن و دوام بالا. برای مثال خودروهای لندکروز این کمپانی به دلیل داشتن این ویژگیها توانست طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کند؛ تا جایی که در بازارهای دست دوم، کمیاب شوند.
وضعیت تویوتا پریوس در بازار ایران
در میان هفت تیپ پریوس که وارد ایران شده است، هم خودرویی اقتصادی و با امکانات محدود و هم خودرویی فول آپشن را میتوان یافت. تیپ سفارش اروپا به عنوان تیپ فول آپشن این خودرو جذاب شناخته میشود که دارای سانروف، روکش چرمی صندلیها، شارژر وایرلس و IPA است. این تیپها به ترتیب از کمترین آپشن تا فولترین آنها عبارتند از:
- تیپ ۱
- تیپ A
- تیپ B
- تیپ C
- تیپ ۲
- تیپ ۳
- تیپ ۳ EU (سفارش اروپا)
در بین تمام محصولات تویوتا، پریوس جزو کم استهلاکترین آنها شناخته میشود؛ تا جایی که از آن به عنوان تاکسی استفاده میشود. اما باید گفت نگهداری از یک خودرو هیبریدی در ایران، کاری بسیار پرهزینه است. به خصوص که سرویسدهیهای مخصوص آن، بیشتر در تهران یافت میشود. بنابراین این خودرو هنوز نتوانسته جایگاهش را به خوبی در ایران پیدا کند.
جمعبندی
یکی از اصلیترین دلایل محبوبیت تویوتا پریوس علاوه بر ۵ ستاره ایمنی، مصرف سوخت کم آن است. به جرات میتوان گفت این خودرو یک محصول عالی برای خانوادههایی است که خواهان سواری نرم و ایمن در جادههای طولانی هستند. خصوصا این که صندوق عقب این خودرو با فضایی معادل ۵۰۲ لیتر، بسیار جذاب و پرکاربرد به نظر میرسد. چه چیزی بهتر از داشتن خودرویی با برند تویوتا آن هم از نوع پریوس برای خانوادهها است؟
مشخصات اصلی تویوتا پریوس چیست؟
تویوتا پریوس خودرو سدان ژاپنی است که دارای موتور هیبریدی و بسیار کم مصرف است. همین ویژگی به مهمترین نقطه قوت این خودرو تبدیل شده. پریوس دارای ۱۲۱ اسب بخار قدرت در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.
ایمنی تویوتا پریوس چقدر است؟
تویوتا پریوس مانند سایر محصولات تویوتا، دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ است. به همین دلیل امنیت بسیار خوبی را برای سرنشینان، خصوصا در سرعتهای بالا فراهم میکند.
تویوتا پریوس مناسب چه کسانی است؟
تویوتا پریوس دارای صفر تا صد بالای ۱۰ ثانیه است. به همین دلیل به عنوان خودرویی اسپرت و هیجانانگیز شناخته نمیشود. در نتیجه بیشتر مناسب خانوادههایی است که قصد مسافرتهای طولانی داشته باشند.
نظرات