در این مقاله قصد داریم به بررسی عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین بپردازیم. با نزدیک شدن به فصول سرد سال، کم کم در خانه‌ها و همچنین در خودروها بخاری و وسایل گرمایشی جایگزین کولر‌ها و وسایل سرمایشی می‌شوند. تفاوتی که بین بخاری و کولر خودرو وجود دارد این است که بخاری برخلاف کولر، نیاز به صرف انرژی برای اعمال تغییر دما در محیط نیست. در واقع بخاری خودرو گرمایی که توسط موتور خودرو تولید شده را استفاده کرده و سرنشینان را گرم می‌کند.

در حالت عادی و بدون وجود بخاری خودرو، این گرما هدر رفته و استفاده نمی‌شود. بدیهی است که این گرمای منتقل شده توسط بخاری خودرو، هیچ فشار اضافه‌ای بر خودرو وارد نمی‌کند. با کمک باتری خودرو بخاری قادر است این گرمای تولید شده را به داخل خودرو بفرستد و سرنشینان را گرم کند. اما در این مقاله قصد داریم راجع به عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین صحبت کرده و کمک کنیم تا بدون استرس از خرابی بخاری، فصل سرما را پشت سر بگذارید.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین

بررسی علل و نشانه‌های خرابی بخاری خودرو

مهم‌ترین مشکلی که برای بخاری خودروها ذکر می‌شود این است که اغلب گرمای کمی تولید کرده و فضا را به خوبی گرم نمی‌کنند. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟

چه دلیل یا دلایلی مسبب ایجاد این اتفاق هستند؟ در ادامه به دلایل مختلفی اشاره می‌کنیم که در هنگام خرابی بخاری خودرو باید هر کدام را جداگانه بررسی کرده و ایراد آن قسمت را رفع کنید.

ترموستات خودرو به خوبی کار نمی‌کند

یکی از بخش‌های عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین بررسی ترموستات خودرو است. قبل از هر چیز لازم است تا راجع به نحوه عملکرد ترموستات خودرو توضیحات مختصری را بدانیم. ترموستات خودرو وظیفه دارد آب موتور را گرم نگه داشته و به جریان انداختن آب و مدیریت گرمای بخاری را به درستی انجام دهد. در واقع هنگامی که دمای آب موتور از حد مجاز تجاوز کند، ترموستات باز می‌شود تا میزان درجه حرارت را کنترل کند.

بدیهی است که در گذر زمان این قطعه مکررا باز و بسته شده و خراب می‌شود. در این صورت آب با فشاری بیش از حد معمول حرکت می‌کند و به همین دلیل فرصت زیادی برای گرم شدن نخواهد داشت. همین امر سبب می‌شود تا بخاری گرمای کافی تولید نکند.

در صورتی که ترموستات بشکند یا به هر دلیلی خراب شود، جریان ورود آب گرم به داخل سیستم دچار اختلال می‌شود. هنگامی که ترموستات خودرو از کار افتاد، می‌توانید با تعویض آن به راحتی مشکل را حل کنید. بدین ترتیب بخاری خودرو شما به درستی کار خواهد کرد.

یکی از نشانه‌هایی که از طریق آن می‌توان به خرابی ترموستات پی برد این است که بخاری خودرو هنگامی که روی سرعت کم تنظیم می‌شود، باد گرم می‌زند. اما هنگامی که بخاری روی سرعت تند تنظیم می‌شود، باد خنک از آن دمیده می‌شود. علاوه بر آن آمپر آب در این گونه موارد در پایین‌ترین حد ممکن قرار می‌گیرد.

عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین

آب موتور کافی نیست

آموزش عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین تنها به بررسی ترموستات خلاصه نمی‌شود. در صورتی که به سلامت عملکرد بخاری خودرو مشکوک شدید، لازم است تا آب موتور را نیز بررسی کنید. در صورتی که سطح آب در حال جریان در موتور کم باشد، تبادل حرارتی در خودرو به خوبی انجام نمی‌شود. حل نشدن این مشکل در گذر زمان منجر به ایجاد اختلال در عملکرد ترموستات و بعد از آن اختلال عملکرد بخاری خواهد شد. فراموش نکنید که دلیل کمبود آب خودرو را نیز بررسی کرده و در صورت نیاز با هواگیری و نشت‌یابی از بین ببرید.

فن یا دمنده هوا به درستی کار نمی‌کند

وقتی صحبت از بخاری خودرو است، نمی‌توان راجع به عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین صحبت کرد اما از تاثیر فن و دمنده خودرو سخن نگفت. در خودرو دمنده‌ای وجود دارد که وظیفه آن انتقال هوای گرم خودرو به داخل کابین است. در صورتی که این دمنده به درستی کار نکند، هوا به خوبی به داخل کابین وارد نشده و قدرت بسیار کمی خواهد داشت.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

بدین ترتیب دمای کابین خودرو به خوبی بالا نمی‌رود. دقت کنید که در این حالت، رادیاتور خودرو گرمای لازم را تولید کرده و آب موتور نیز داغ می‌شود اما انتقال هوای گرم به درستی صورت نمی‌گیرد. برای رفع این ایراد باید دمنده یا همان فن بخاری را جدا کرده و خارج از محل نصب آن، بررسی کنید. با حل کردن مشکل فن می‌توانید مجددا آن را نصب کرده و شاهد بهبود عملکرد آن باشید.

رادیاتور جرم گرفته است

همانطور که راجع به عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین صحبت شد، وجود گرمای رادیاتور برای عملکرد صحیح بخاری ضروری است. اگر رادیاتور جرم بگیرد، آب به خوبی نمی‌توان به گردش درآید و حرارت را منتقل کند. این مساله باعث می‌شود بخاری به خوبی داخل کابین را گرم نکند.

توجه کنید که اگر راه‌های ورودی به رادیاتور نیز بسته شده باشند، آب به درستی به جریان در نخواهد آمد و در نتیجه بخاری به خوبی کار نمی‌کند. یکی از نشانه‌هایی که برای بسته شدن راه‌های ورودی به رادیاتور ذکر می‌شود، این است که بخاری خودرو در هر درجه‌ای که تنظیم شود، باد خنک می‌زند. البته در صورتی که واتر پمپ خودرو به خوبی کار نکند یا در آب موتور هوا وجود داشته باشد نیز شاهد دمیدن باد خنک از بخاری خواهیم بود.

عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین

شیر کنترل بخاری را بررسی کنید

بخش دیگری از عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری ماشین، بررسی شیر کنترل بخاری است. خرابی شیر کنترل بخاری بیشتر برای خودروهای قدیمی یا خودروهایی که مدت زیادی کار کرده اند، اتفاق می‌افتد. برای دسترسی به این شیر باید زیر کاپوت خودرو را بررسی کنید. عملکرد این شیر مانند یک سوئیچ است که بخاری را خاموش و روشن می‌کند. با خراب شدن شیر کنترل بخاری، تولید گرما توسط بخاری مختل می‌شود.

چرا گاهی از بخاری بوی بدی استشمام می‌شود؟

برای این که راجع به عیب‌یابی و نکات نگهداری بخاری ماشین به طور کامل سخن گفته باشیم، باید به مشکل بوی بد بخاری نیز اشاره کنیم. در برخی موارد هنگامی که بخاری روشن می‌شود، بوی بدی از آن به مشام می‌رسد. این اتفاق دو علت بسیار مهم دارد.

پوسته فن به درستی درزبندی نشده است

در صورتی که پوسته فن به درستی درزبند نشده باشد، هوای محیط وارد کابین می‌شود و این مساله باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. برای رفع این ایراد می‌بایست کلیه پیچ‌های مربوطه را محکم کرده و واشرها و درزها را نیز برای اطمینان از عدم درز هوا بررسی کنید.

رادیاتور بخاری نشت آب دارد

در صورتی که فکر می‌کنید علت ایجاد بوی بد نشتی آب است، باید لوله‌های ورودی آب به سیستم را مورد بررسی قرار دهید. جدای از لوله‌ها باید رادیاتور را نیز بررسی کرده و مطمئن شوید که سوراخی در آن وجود ندارد.

عیب‌یابی و نکات نگه‌داری بخاری خودرو

نکاتی برای نگهداری بهتر از بخاری خودرو

همانطور که ملاحظه کردید، درباره عیب‌یابی و نکات نگهداری بخاری ماشین مطالب زیادی وجود دارد که هر کدام به سهم خود بسیار مهم هستند. اما در ادامه مطلب قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز مشکلات متعدد در بخاری خودرو جلوگیری به عمل آورید.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.
  • سعی کنید تا حد امکان از ضد یخ و همچنین مایع خنک کننده مناسب در کلیه روزهای سال برای خودرو خود استفاده کنید.
  • هرگز برای سیستم خنک کننده خودرو از آب شیر استفاده نکنید. زیرا آب زیر شیر دارای املاحی است که به مرور زمان باعث ایجاد رسوب و خوردگی در قطعات سیستم خنک کننده خودرو می‌شود.
  • همانطور که اشاره کردیم گرمای بخاری خودرو از حرارت موتور خودرو تامین می‌شود. بنابراین در صورتی که می‌خواهید بخاری سریع تر داخل کابین را گرم کند، بهتر است موتور را روشن کرده و حرکت کنید.
  • یکی از دلایل بسیار مرسومی که در خرابی بخاری نقش پررنگی دارد، اشتباه در تنظیم درجه حرارت داخل خودرو است. در برخی از خودروها این درجه حرارت به صورت دستی تنظیم شده و لازم است که درجه حرارت را روی رنگ قرمز قرار دهید.
  • قبل از آن که بخاری خودرو را خاموش کنید، بهتر است تا درجه حرارت داخل کابین را روی رنگ آبی بگذارید. این کار کمک می‌کند تا دمای موتور حفظ شده و روز بعد بخاری خیلی سریع تر کابین را گرم کند.

بیشتر بخوانید:

علائم خرابی سنسور اکسیژن

بالانس چرخ چیست؟ 

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

سرویس دوره‌ای خودرو چیست؟

سیستم تعلیق مک فرسون

دلایل مات شدن چراغ‌‌ های جلوی ماشین